PersoaLan biasa nOn muslim kpd muslim???


by: nabil

Assalamualaikum w.bt.

Ape khabar semua rakan2 ku?sehat? ok, kalau ditengokkan kpd tajuk nampak macam seyes je kan..tapi memang kita kena take seyes gak pekara ni..heheh…

Ok, mula2 tu memang xde terlintas nak tulis tentang ni..tapi setelah membaca blog 5star IZDIYANI MUSAWIR tajuk ‘terikat lidah’.. heheh...memang tak dinafikan,kalau berhadapan situasi macam tu memang terkaku kita nak menjawab..even saya sendiri pon xboleh jawab kalau ditanya cmtu…tapi kak izdiyani musawir dah bagi jawapan yang terbaik.. :)


Semalam sy berkesempatan berdebat secara baik2 dengan seorang kawan sekelas yang beragama katolik..debat ni bukan ala2 parlimen ek..just keluarkan hujah2 membela agama masing2…sebenarnya takut gak nak berdebat ni..tapi setelah berasa macam dah cukup point2, baru sy berani berdebat dgn dia..huhuhu..ok,bkn nak citer pasal kes debat t upon..hehehe.


Sebelum ni, saya pernah dengar talk by seorang bekas paderi yang memeluk islam. so dari situ banyak saya dapat point sbb dia banyak persoalkan tentang ape yang org non mslim nak tahu tentang muslim(lebih kurang cmtu la)..ok disini saya cuba senaraikan beberapa soalan yang biasa org non muslim Tanya..soalan killer tue…


1)Salah satu sbb knpa org tak nak masuk islam sbb diorang ingat kena tukar nama kena ber binkan Abdullah.so kita boleh jawab cmni,

Jwp: ok, sebenarnya berdasarkan hadis sahih, nama tidak perlu tukar kepada nama yang boleh juga dipanggil nama arab.Tetapi nama itu mestilah bermaksud yang baik2.Paham.kiranya xperlu la diorang risau tentang surname diorang.ok



2) org non muslim cakap, ‘kamu xpe la dah lahir dalam islam, tapi saya ni dilahirkan kristian/budha,,cmna nak boleh masuk syurga’?tuhan kamu tidak adil la diorang cakap..

Jwp: ya. Memang betul kami dilahirkan dalam keadaan islam. tapi, apa yang penting adalah pengakhiran(kematian) seseorang itu, bukanya permulaan.cth, kalau dilahirkan dalam keadaan islam sekali pon, tapi bila xdapat menjaga akhlak, akhirnya kemungkinan besar dia convert to agama lain.bnyak kan kes macm tu???..kiranya pengakhiran dia adalah kafir.so masuk neraka juga walaupon awalanya isalam. cth ke 2, jika kamu dlahirkan dlm keadaan bkn islam, tapi kamu dapat hidayah, kamu convert tu islam, than kamu juga boleh masuk syurga.betul tak???conclusionya, pengakhiran sesorang tu yang perlu diambil kira, bukan pengawalan.


3)org non muslim cakap, knpa saya tgk org islam ni ada yang tak semayang,tak pakadi tudung, jahat, mencuri?mcm mana saya nak masuk islam sedangkan diorang ni teruk2?

Jwp: ok.semua agama mengajar kepada kebaikan bukan. Tetapi, setiap agama xkira la agama mana pon mesti terbahagi kpd dua golongan iaitu yang baik dan xbaik. So kalau yang semayang tu yang baik la..tapi cakap juga kat diorang, agama lain selain islam pon suwuh baik2, xminum arak, x mencuri. tapi knpa ada ja org non muslim mencuri, minum arak?tanya balik diorang?tgk boleh jawab ke tak..hehehe..jwpan dia sbb yang sama la. So dari soalan ni, conclusionya, jangan pandang atau judge sesuatu agama base on penganut tu sendiri tetepi base on intipati ciri2 agama itu sendiri.ok?macam tak lengkap lagi la rasa…kalau tak paham, tanya yew…macam ade lagi jew...



4) org non muslim cakap,’ knpa sy tgk kamu bila smayng kamu sembah kaabah?tapi kamu cakap kamu sembah Allah’?

Jwp:ok.sebenarnya, org muslim tak sembah kaabah.kami sembahyang ikut arah kiblat. Kalau kaabah diubah ke madinah skali pon, kita tetep semayang ikut arah kiblat..sbbnya, kita bkn sembah kaaabah.paham???sbbnya, pernah ada dulu pada zaman Rasullullah s.a.w, ketika kaabah diruntuhkan utk diperbaharui, xde plak time tu org tak smayang.tetap juga smayang sbb kita bkn sembah kaabah..dapat??



5)soalan last, orng non muslim ckp,’ sy xnak la masuk islam, nanti jadi mundur. Cuba tgk bosnia,Iraq,afganistan, bnyak lagi la..’

Jwp: soalan ni mungkin soalan provokasi. Ok knpa dalam soalan ni, diorang tak sebut negara2 lain yang maju?kita jawab cmni, banyak juga Negara islam yang maju seperti uae(dubai), Malaysia, brunei, arab Saudi…maju what?betul?tapi diorang saja tak nak sebut..pastu kita provoke balik, kalau masuk agama kamu pon jadi mundur gak, cuba tgk afrika,Yugoslavia,belah2 amerika selatan.makan pon xcukup…hehehe..sama ja..


Wa, first time entry panjang. Saya buat ni sebab untuk persiapan kita bila berhadapan dengan soalan2 non muslim. Saya harap dengan perkongsian yang tak seberapa ni dapat membantu semua blogers muslim bersedia dimana saja kita berada.


p/s: kepada ustaz,ustazah,pelajar2 mesir,dan semua blogers kalau ade salah, tolong betulkan…saya hanya seorang seorang muslim yang biasa.xpernah terlari dari membuat salah.


Terima kasih.

25 comments:

BENA said...

wow!
en3 yg paling memberi info kepada bena
tq2
huuuu~

yatie chomeyl said...

bagus jwpn2 nih...leh bg 5 star gak *wink*

Lima said...

informative ;)

Wanie Azeera said...

like2! :)

nabilpotter said...

to riBEna--> welcome..entry ni xseberapa sgt..huhuh..kalau nak guna,amik jew..

to yatie chomeyl--> sebenarnya ade lagi persoalan2 lain..tp xingat dah..5 star? xmungkin...heheh

nabilpotter said...

to Cieut Nizar--> :)

to Wanie Azeera--> tq..kalau nak amik,amik je la..sebarkan pada semua yg belum tahu..

Abir Abhar said...

Thanks nabil..
semoga kita dikuatkan iman

Unknown said...

hot topic ni :)

nabilpotter said...

to Abir Abhar--> sama2..

to cik EPAL--> hot ke? kalau nak post utk bg org lain tahu same amik jew.....

Anonymous said...

salam..entri yg bagus..tp sebolehnya elaklah berdebat dgn non muslim jika ilmu belum penuh di dada..bukan ini saja persoalan mereka..bole jadi non muslim itu lebih arif dalam agama nya dan agama kita (eg. paderi : cb lihat video2 perdebatan ilmuan islam n non muslim )..bgaimana jika mereka bertanya mengenai kandungan Al Quran..kita xboleh jawab sebarangan jika kita msih belum mahir selok belok Al Quran..(silap2 kita yg sesat t)..and pelajarilah jg adab2 bercakap (bercakap ye..saya xnak definisikan debat..) dgn non muslim..kene berhikmah..xbole anggap kita je benar n de 100% SALAH..kene berlapang dada..beri peluang masing2 utarakan pendapat..yg paling penting jgn potong cakap mereka bila mereka ingin utarakan pendapat..n bnyak lg adab nye..maaf komen yg agak panjang..tp ni lah permasalahn yg slu nye org islam xpaham..berdebat tanpa faham dl..debat bukan sesenang yg disangkakan..jika salah cakap mereka akan mmbnci Islam selamanya..wallahualam

sahabat said...

sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan berlagak dalam berbicara.” Maka dikatakan: Wahai Rasulullah kami telah mengetahui erti ats-tsartsarun dan mutasyaddiqun, lalu apa makna al-mutafayhiqun? Maka jawab nabi SAW: “Orang-orang yang sombong.” (HR Tirmidzi dan dihasankannya)

daun kesum said...

wahh.,
suka sgt entry nih,.
mcm adela point kalo nk mnjwb prsoalan org2 bkn islam kan,.,

tp tu la,.
org2 islam sndiri yg mngubh pndngn org trhdp agama kita,.,

nabilpotter said...

to Anonymous--> salam..alangkah lebih baik kalau letak link dan nama..knpa perlu nak berahsia kalau nak beri nasihat or pandangan?sebenarnya, saya bukan berseoarangan time tu.kami ber 3.insyAllah kalau nak tunggu ilmu cukup, sampai bila2 takkan cukup.. sy tahu dgn siapa sy bercakap, dan saya tahu kemampuan saya..istilah debat mungkin saya salah guna..tapi kami cuma bersembang2..sy dah 3 tahun kenal kawan sy tu..mgkin sy lebih mengenali background dia...

nabilpotter said...

to sahabat--> salam sahabat tak bernama..atau mungkin nama kamu sahabat..terima kasih..


to cikTi--> mmm..betul3(mcm upin ipin) hehehe...

hurul ummi said...

ehhh tayah nak tunggu cukup berilmu baru boleh nak pertahankan agama, kepala hotak siapa ada fikiran macam ini..HAHAHA.saya yang jahil pon sangat mampu cakap pasal agama,boleh jawab lagi.yee saye mmg riak.tak puas hati?pegi ah blog berapi.wawawawa.

nabil.pedulikan mereka.
bukan mereka sahaja hebak.
kita pon hebakkkk.

HAHAHA.

salam nabil :P

nabilpotter said...

to hurul ummi--> tima kasih umi... :)

ahmad said...

rilek2...jangan panas2...kawal emosi...hehe...apa2 pon, teruskan memberi informative yg bermanfaat dlm blog, walaupun kita tahu sedikit, xpe...jangan segan2 utk kongsikan..."addin adalah nasihat", kpd sesiapa yg merasakan commentnya adalah satu nasihat, janganlah segan2...tulis je nama, ana yakin kita masing2 berlapang dada...insya'Allah...

peace ;-)

nabilpotter said...

jazakAllah ahmad.. :)

Syida Shu said...

bagus entry ni . sekurang kurangnya kita sampaikan sedikit ilmu yang kita ada . bukan nak menujnjuk yang penting ikhlas .

*1st time being here (;

nabilpotter said...

to Syida Shukor--> betul tu..yang penting ikhlas.. wah, first time..welcome2..

Anonymous said...

pengkritik bebas (aman):

assalamualaikum
hoho..panas2..
to encik Anonymous; alangkah bagus sekiranya ilmu 'berdebatan' saudara tu digunakan utk mengupas dengan lebih lanjut lagi mengenai topik ni. atau lebih baik sekiranya saudara berkongsi jawapan yg harus kita bersedia ketika bertemu dengan orang2 yg nak tanya mcmni. sy setuju dengan saudara tu, kalau bertemu dengan paderi sy rasa lebih baik kita berdiam diri, tidak mengiyakan dan jugak tidak membantah. ini kerana ilmu seorang paderi tak sama dengan ilmu kita yg biasa (kalau sy la, kalau orang lain tak tahu plak). Buku mesti bertemu ruas. Jd, utk menjawab soalan2 dari mereka2 ini, kita perlu rujukan2 tertentu (mungkin ustaz2@ustazh2). Mcm nak berlawan jugak la, kalau tok guru adalah lawan kita, takkan la anak buat baru belajar silat 3bulan dijadikan taruhan. Ya,setuju dengan saudara, adab dan teladan mampu utk dijadikan bahan berdakwah.

p/s: utk menjadi bangsa dan agama yg berjaya, brainstorming baik jugak. kita pintas idea orang lain dengan idea kita yg membaiki idea orang tersebut. Bukannya kita bangkang tp kita sendiri takde jawapannya..huhu

sy ada cerita yg sy dapat dari email yg nak dikongsikan..nanti sy up kan..

Anonymous said...

Ada seorang pemuda yang lama belajar di negera uncle Sam (amerika) kembali ketanah air. Sesampainya dirumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang Guru agama, guru agama atau siapapun yang boleh menjawab 3 pertanyaannya.

Akhirnya Orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.

Pemuda: Anda siapa? Dan apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

guru agama : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda

Pemuda: Anda yakin? sedang Profesor dan banyak orang pintar saja tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

guru agama : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda: Saya punya 3 buah pertanyaan:

1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya

2. Apakah yang dinamakan takdir

3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba guru agama tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras. Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?

guru agama : Saya tidak marah…Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 buah pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda: Saya sungguh tidak mengerti.

guru agama : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit

guru agama : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?

Pemuda: Ya

guru agama : Tunjukan pada saya wujud sakit itu !

Pemuda: Saya tidak boleh

guru agama : Itulah jawapan pertanyaan pertama: kita semua merasakan keberadaan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

guru agama : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda: Tidak

guru agama : Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda: Tidak.

guru agama : Itulah yang dinamakan Takdir.

guru agama : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda: kulit.

guru agama : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda: kulit.

guru agama : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: sakit.

guru agama : Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan Menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan.

Anonymous said...

sorry postkan comment lagi..
geng2 ni pn ada info yg baik utk dikongsi bersama..

http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=3586

nabilpotter said...

to pengkritik bebas (aman): terima kasih...panjang bebenor comment..heheh

fahmiey said...

itu cma alasan bodoh non muslim...mereka cuma tahu mncri cela agma islam...