beTul ka cUsTomer alWaYs riGht??


Salam ukhuwah dan salam 1 malaysia…hmmm…
Kalau di ikutkan dgn kebisaan yang org dok sebut, customer always right.. tapi sy tak berapa nak setuju la dgn slogan yang di uar-uarkan tu… maksudnya disini, bkn 100% tak setuju, tapi kurang bersetuju..jgn salah paham plak..huhuh…blogers lain setuju ke dgn slogan tue???tapi knpa tiba2 kuang bersetuju plak kan???

Sebenarnya bknya terlintas pon nak tulis tentang tajuk ni…tapi setelah mengimbau kenangan lampau, tiba2 terfikir, betul ke customer always right dlm bahasa melayunya pelanggan sentiasa betul… mmm…so mungkin ini just pengalaman sy yang tak seberapa..citer dia bermula cmni, masa lepas matrik dulu2 tue, ada la buat kerja part time jadi pump attendand dan juga casher di sebuah stesen minyak di alor setar…

Jeng2…xsuspen pon..huhuh…ok, berbalik kpd topic, kejadian ni berlaku time sy jadi casher. Biasanya, org akan beratur utk bayar kan…tapi ada sebahagian rakyat Malaysia sy rasa warga non bumi ni memang tak reti(tahu) nak beratur..ok,fine dia tak pandai nak beratur..dah la xpandai beratur, pastu potong la 2,3 org yang sopan tgh beratur…ok, fine..yang tensionya, sampai je depan counter, terus dilemparkan kredit kadnya dan cakap ‘kasi penuh’…wou!! !sungguh beradap..Terkejut den..main baling2 tue..ingat hebat sgt kot ada kat kredit..semua org tgk je dia tue..pastu sy dgn beraninya, buat tak tau je kat dia..first come first serve la weh..so, mengamuk la si dia tu dgn cakap, ‘lu ingat stesen minyak ni bagus sgt ke, I boleh isi dkt lain ar’..jawap ku dalam hati, pergi ar..bkn ak nak rugi pon..hahahaha…

Pastu, org2 yang ramai dalam tu cakap, ‘adik, sabar je la..org cmtu meamang kurang ajar sikit..ingat bagus sgt kot’..tapi utk pengetahuan, bnda ni bkn sekali jadi..sepanjang saya kerja, lebih 10 kali kot jadi..tapi, bukan org kita..paham2 la kan..so,cmna nak kata customer always right kalau datang tu macam nak makan org?? sy tak setuju..

Pengalaman ke 2: pengalaman menjual baju sekarang dah 5 tahun..macam2 baju sy jual..nak tahu tgk sini..sempat lagi promote..huhu..ok..cmna sy nak setuju kalau kata customer always right? Sebagai penjual baju, meamang lumrah dikutuk dan macam2 lagi..tapi sebagai seorang runner biasa, nak mencari duit lebih terpaksa la sabor..kejadian ni jadi time bila baju dah sampai..so, masa utk ditstribute..so, masa ni sebenarnya takut gak..bkn pa, kalau bju ada hal, memang kena serang lah..hahaah…ok,sorang customer ni tak puas hati, so dia cakap, weh pe hal dgn baju ni???knpe plak sy tanya?bla,bla,bla…ok.moralnya, sy rasa customer juga perlu berhemah dgn berhadapan dgn penjual..jgn diikutkan hati kita ja..org yang menjual pon ada juga hati..masalahnya,runner ni just jual baju..mana la nak tahu baju tu dating dalam keadaan cmna..kami(runner) just menjual je..harap semua customer2 sy paham la ek..tapi jgn wisau, bnda ni bias diatur..so, berlemah lembutlah anda..hehehe..so, sama2 la menjaga keamanan sekeliling kita..hahaha..ntah ape2 punya entry…

bye

p/s: gambar xde kaitan pon..huhuh

21 comments:

nur azlyn said...

customer perangai mcm hanjing tak yah dilayan..hish! bikin geram. hua3

nabilpotter said...

to ELYN--> huhuhu..sabor cik elyn.. :)

Sharinginfoz said...

mana ada customer always right cuma kena layan customer baik2 sebab dia yang bayar untuk barang or services...

Pi Clinics Charge RM1 aja?

Berbaloi ke Astro???

Hanis said...

comel nyew keta kat tuh..
keke..

amirah said...

ntah papa ja ...mmg patut pn ang bolayan kat dy

[z@ck] said...

right customer is always right
=)

itu baru betul

Anak Johor said...

ni cite dr seorang sahabat, bakers yg selalu amek tempahan buat kek n cupcakes yg cumel2 dah sgt sedap (tibe2 je nak promote bisnes kawan kan..hehehe)
bile dia nak deco sesuatu kek, mmg takde pilihan len, sume bergantung ape yg customers tu nak..mgkin dlm situasi keje mcm ni, sesuai laa..customer always right..

sebg pihak yg menjual ke, mmg kita kene sabar dlm menghadapi customer yg cerewet2..sebb dorg ade hak sebagai pengguna...tu la yg menyebabkan golongan customer ni mmg selalu betol..walopon pd hakikatnyer, ape yg dorng buat tu, ada kalanya boleh melanggar privasi sesebuah perniagaan..

lg cite benar, dr seorg kawan yg penah berkerja sebg assistant manager pizza...customer tu boley plak mnta (sebenrnyer pakse) tapau sup cendawan yg tinggal separuh, utk dibawa balik..patut ke??
sebenrnyer mmg tak bley tapau, tp dia ugut utk bw ke pihak atasan..terpakse la kawan tu, ikot je permintaan customer tu...

pudding pie said...

perangai customer ni mmg mcm2 la
sabar je la

yg paham mesti spe yg pernah jdk pekerja
huhuhu

*Cik Sara @ D'Sahanara* said...

customer tk la slalu always right..nk ikut customer jer lemak ar...

JMR said...

mmg la customer always rite..tp kan lebih bagus kalo dua2 ade tolak ansur..

Anonymous said...

pengkritik bebas:

to nabil, berbalik kepada cerita just jadi orang tengah ni, ada satu kes dilapurkan oleh akhbar arus perdana malaysia lebih kurang sebulan yg lalu. makcik ni jual barang kat kedai runcit. ada la dia jual satu jenis makanan ni (kalau tak silap mee kuning kot) yg mengandungi bahan terlarang (bahan kimia). dia pon tak tahu, dia kat kedai runcit jer..dia oder kar pemborong, pemborong hantar la..nak dijadikan cerita, ada la satu customer ni terkena keracunan makanan dan mandapati terdapat bahan terlarang pada paket makanan tu. lalu customer ni pn buat aduan kat balai polis dan mengambil keputusan utk menyaman makcik tu.. lastly, setelah berlarutan beberapa tahun kes ni, makcik ni pn kena saman.. apa yg makcik ni cuba bgtau pihak mahkamah yg langsung tak mau dengar cakap dia (mahkamah kata; "ini tidak relavent") ialah, kenapa dia yg dipersalahkan sedangkan dia hanya menjual. malahan, pihak pengilang yg mengeluarkan benda tu langsung tidak dikenakan tindakan. apa sudah jadi? kesian kan makcik tu.. makcik tu bumi, customer tu pn bumi tp pengilang tu non-bumi..kat mana silapnya?

p/s: ada kena mengena ngn entri ni tak?
kalau nak cerita pengalaman jadi 'kuli', bleh la pm yer.

Brilliant Marjan said...

Salam..

tengok keadaan 'customer always right'...sbb kita ni pun jadi customer juga..

sy penah keje pump attendand, sy pun dah rasa situasi cm saudara rasakn tu..sakit hati bila jumpa org yg b'lagak..padahal dorg tak sedar semua org saling memerlukan antra satu sama lain..jgn pandang rendah org keje bawah..kita tak boleh nilai org dari satu sudut je..
Org yang keje hebat ni lupa kot, dorg penah jd org bawahan b4 berjaya..

Dari satu sudut lain, bila bayar duit yuran kt bendahari..mmg customer always right..kita dah cakap dengan lembut dan berhemah, siap bg salam lagi..tp asal boleh buat muka kerek n ketat bila kita tanya hal duit terlebih atau kurang ke..tak suka betul dgn sikap cam tu..siap pandang rendah kat kita ni lagi..padahal, tak sedar, buat kerja tak efficient mane nak berlagak...kita bayar duit tau..


~luahan kejap..huhu

Unknown said...

comel la kereta tuu :)

nabilpotter said...

to Sharinginfoz--> betul2..tq

to anys--> kete tu ek..memang la..t makeup la kete jadii cmtu :)

to amirah--> heheh..org alor setar tue..kalau org negeri lain tak tau plak..hehehe

nabilpotter said...

to [z@ck]--> a.a. itu baru betul.right customer is always right..boleh la betulkan org di NZ nanti..heheh


to Anak Johor-->tq atas perkongsian saudara/i...

to pudding pie--> a.a.pembeli perlu rasa seperti penjual dan sebaliknya..

to ♥akukahmilikmu®♥--> hehe..itu yang sedang dibincangkan..

to JMR--> betul2..kita kena berlapang dada dalam kes tertentu..

to Anonymous--> tq bro...ada jugak kena walaupun sikit..heheh

to Brilliant Marjan@--> hehe..luah jew..xkesah pong..

to cik EPAL--> itu je cik epal??heheh

Deen said...

bese la..klo bisnes..hehe

pak long said...

salam.....
tu la cabaran keja dengan pelanggan yang pelbagai jenis kaler...hehehehe..
buat tuan blog..kita bagi kaler ijau pucuk pisang sebab kesabarannya tu....

Misca said...

Mobilnya keren hehe..

ery said...

Salam,

Aku Sbg Customer:
"Woi... ko ni kerja ke tido?? Apsal yang lembap sangat ni?? Ingat Aku tak de duit nak bayar ke??. Tak kan nak kira duit balance org depan pun sampai sejam."

Aku Sbg Promoter:
"Alahai mamat ni (customer), kang ada yang cium kaki saiz 7 ni. Tak de kesedaran sivik langsung. Sabar la... Pak cik ni bagi duit RM100 belinya limaposen jerk. Tu pun siap nak minta duit singgit2 lagi. Kang silap kira aku jugak yang tanggung."

Aku Sbg Tauke:
"Haiyaa... Ini hari wa tengok manyak customer la.. Banyak panjang belato wo..."

Fikir2kan~

Moral: Bukan semua customer tu betul~

nabilpotter said...

to pak long--> tq..hijau pucuk tue,,hehehe

to ery--> betul tu..itu yang sedang kita bincangkan..hehe

syira syakira said...

nabil,
customers always right tu mungkin btl..mgkin x..
tpi ada satu ungkapn yg agk menarik..
shabat sejati..
huh,pcaya atau x,kbykan kwn xkn jdi shabt sbb sume ske tikam blakang!