pilihan RAya oh piliHan raYA...


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..

Apa khabar semua?dah lama rasanya xupdat blog ni…hehehe..ok, utk pengetahuan lokasi sy menulis artikel ni adalah di atas bas dalam perjalanan ke kL…heheh…dah tak tahu nak buat pe,so tulis je la artikel..

Ok,harini 28/1/10 merupakan hari pilihanraya kampus di utm skudai..utm kl xpasti plak sekali ke tak.. so,pada pukul 11pagi tadi saya dan rakan2 telah melaksanakan tanggungjawab kami sebagai pengundi..yang bestnya undi ni, tak cukup umur pon boleh gak..hehehe…kalau nak undi pilihanraya negara kena umur 21 kan???tapi kalau PRK xperlu umur 21 pon..yang penting student…tapi saya undi siape ek???ha….itu rahsia la…hehehe…

Utk pengetahuan, dkt utm ni tapi xtahu plak kat universiti lain cmna, terdapat 2 parti…tapi actuallly diorang xde declare pon as parti..satunya evolusi xpon aspirasi dan satu lagi pro atau pmi..pmi ni kalau nama lain dia, diorang panggil geng oren..mungkin sbb warna trademark pmi kot…huhuhu..geng2 oren ni, di universiti di anggap sbgai parti pembangkang..


Kalau di peringkat negara, jenis undi ni terbahagi kpd 2, iaitu peringkat parlimen dan juga zon kalau xsalah..zon ni mcam daerah..kalau PRK plak, terbahagi kepada 2 jugak iaitu fakulti dan juga umum..fakulti ni base on fakulti masing2 la…kalau macam saya, fakulti elektrik la…ok, utk calon fakulti, hanya 6 orang calon..manakala utk calon umum 25 orang..daripada maklumat yang diterima, utk calon fakulti kejuruteraan elektrik, 3 orang merupakan geng oren dan 3 lagi aspirasi..utk peringkat umum, dimaklumkan sebnayak 16 org aspirasi dan 9 org geng oren..


Seriously cakap,pada tahun satu dulu, kalau nak mengundi ni just tgk muka ja…mana la nak kenal sape yang bertanding..kebanyakkan yang bertanding student tahun 2, dan 3..so sapa yang muka comey n nsem tu advantages la..hehehe..memang kami kebanyakkan pilih ikut muka ja…hehehehe…pastu utk nak galakkan pergi mengundi, ada cabutan bertuah la, macam lagi la..air kotak dgn biskut tiger dah macam syarat wajib dapat lagi.hehehe..setiap org mesti dapat..


Ok, berbalik kepada pendirian saya, utuk mengundi kali ni memang terasa beratnya sbbnya 5 org kawan saya masuk bertanding..ada yang oren, ada yang aspirasi..so,ada berbagai bangsa…so agak sukar utk memilh..pendirian saya utk mengundi bukan base on manifesto yang diorang bawa..manifesto tu Cuma point je…cakap je lebat,…buat xpon..ni diakui oleh beberapa MPP lepas yang saya kenal…huhuhu..so, manifesto utk kedua-dua team ni semua bukan menjadi pengukur utk memancing undi..


Pada saya, saya akan pilih bangsa saya sendiri…xkira baik mana seseorang tu, yang penting bangsa dan agama..prinsip dan theory saya xkan ada bangsa lain akan berkorban menaikkan bangsa org lain..betul tak????kalau ada,provekan utk saya..then baru saya boleh claim that theory saya salah…so,saya ada sedikit perkongsian:


Firman Allah:
28. Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali[192] dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali karena (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa)-Nya. Dan hanya kepada Allah kembali (mu).
[192]. Wali jamaknya auliyaa: berarti teman yang akrab, juga berarti pemimpin, pelindung atau penolong.
(Surah Al-imran ayat 28),3:28



Firman allah juga;
51. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
(Surah Al Maa'idah, ayat 51),5:51




Saya ada terbaca paper 2 hari lepas, saya dapat tahun UIAM telah dimenangi oleh aspirasi dan saya dengar juga UMT dimenangi oleh PMI..so kepada yang belum mengundi, pilihlah dengan bijak..gunakan akal utk memilih..ok.wah, first time entry mencecah lantai bak kata cik Epal…hehehe..

salam

4 comments:

Ibu Ammar said...

samalah, kat mana2 U pun ada dua parti, pro aspirasi n pro mahasiswa@oren.

yes, better pilih yg sebangsa dan seagama, lainla kalau taraf darurat, cam dah takde calon melayu.

nabilpotter said...

mmm...betul tue...saya setuju..

Useriez said...

haha sama la dgn aku.. nk undi main tengok muka ja..
kalau muka putih bersih mesti menang punya..
apa2 pun selamat mengundi~

miss lolly a.k.a luvfareda said...

aii pernah jadi ajk PR kampus ni.




lotihhhhh den !