Thursday, March 18, 2010

Cukup ka HanYa bErSimpAti ???






Salam kepada rakan2 bloggers dan selamat sejahtera kepada rakan2 alam maya ku…semoga dalam keadaan sehat yew..huhuhuh


Tajuk hari terus menerus diambil daripada sebuah lagu kumpulan alarmme – Semua anak kita..sebelum saya mengupas lebih lanjut tentang isi2 disebalik tajuk, elok la kalau saya cerita sedikit bagaimana saya boleh tersentuh dengan lirik lagu ni.Lagu ini saya dapat apabila sedang menonton satu video mengenai tragedy tsunami yang melanda Malaysia yang mana lebih tepat lagi iaitu di daerah kuala muda kedah..Sambil menonton rakaman klip video itu, terselit juga lagu ni..so, pikir2kan balik, memang betul…ramai orang sekarang ni hanya bersimpati…semua nak simpati…tapi hanya simpati..takde bagi bantuan atau apa2 yang boleh dibantu..


Cuba sama2 kita lihat balik, adakah kita ni termasuk di dalam golongan diatas?? Hanya anda dan Dia yang tahu..tapi, simpati tu ok la pada yang tak simpati?betul…memang betul..tapi kita kalau nak lebih baik, kita bukan haya perlu bersimpati tapi perlulah menghulurkan sedikit bantuan..itu kalau nak lebih baik..tapi saya pasti, sapa yang tak nak baik kan?betul tak?


Ok, kat sini saya nak bagi sedikit analogi bagaimana yang dikatakan golongan yang hanya bersimpati.Seperti yang kita tahu, isu palestin dah lama disiarkan di media2 massa, media elektronik dan sebgainya…so, apabila diadakan roadshow tentang kesedaran palestin, ada la tayangan video dan gambar kanak2 yang tak bersalah dibunuh dengan kejam...tapi, ramai sangat orang akan cakap, ‘isk..isk..isk…kesian dekat budak tu..kecik2 dah kena tembak..yahudi kejam betul la’..statement ini adalah statement simpati.tapi kita hanya bersimpati diatas nasib yang menimpa sahabat2 kita di sana..cuba renungkan, apa yang kita dah buat untuk bantu mereka??dah pernah derma ke?dah pernah berdoa ke untuk mereka?tak pon hanya bersimpati?? Tepuk dada Tanya iman masing2..


So dikesempatan ini, saya nak ajak rakan2 saya dan juga saya sendiri supaya jagan termasuk didalam golongan yang hanya bersimpati…tetapi, kita mesti lebih daripada itu..Tanggungjawab kita terhadap sahabat2 kita akan dikira dan dinilai oleh Allah s.w.t..

p/s: disini saya sertakan lagu Alarmme-Semua anak kita dan juga link2 yang boleh kita tahu mengenai info2 tentang palestin.

[download lagu alrmme-Semua anak kita]

beberapa link yang boleh dilawati:

1.http://alaqsapalestin.blogspot.com/
2.http://palestinkini.info/

Wasalam..

12 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

Thanks kongsi benda ni....

~ نورحياتي ~ said...

baca entry ni ingat plak lecturer Major Anuar yg ajar Personal Development..

major cakap jangan simpati but empathy..empathy ni mcm kita pon turut merasakan & memberi sumbangan terhadap apa yg kita simpati tu spt yg tuan tanah sarankan lah..

thanks for the song..nice!! :)

Arra JaSmY said...

betul jugak cakap awk.org2 sekarang hanya mmpu bersimpati.mulut jew yg cakap lebih tp tak dew buat apew2 pown.

thanks for sharing bro.:)

CronixxCancer said...

Doa adalah senjata paling ampuh bagi umat Islam...
Sama2lah kita berdoa semoga Palestin yg dijajah dpt merdekakan dirinya...

bellar0ssa said...

hmm moge Allah permudahkan segala urusan mereka.

sniffa93_aznil4eva said...

yep. betol lah tu..
thanx for this bro:)

nabil said...

::FAIZ FARISH::

welcome bro :)

nabil said...

~ نورحياتي ~

welcome bro..heheheh

nabil said...

Arra JaSmY

so,minta2 kita tidak tergolong dalam golongan cmtu yew..:)

nabil said...

CronixxCancer

jom sama2 berdoa.. :)

nabil said...

bellar0ssa

mmm...betul tue.. :)

nabil said...

sniffa93_aznil4eva

huhuh...welcome :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...