Thursday, May 27, 2010

40 Individu Terkaya di Malaysia.

Salam kepada semua rakan2 bloggers..

Seperti biasa, Tan Sri Robert Kuok iaitu raja gula merupakan pendahulu untuk senarai 40 individu terkaya di Malaysia.. Tokey gula ni mendahului dengan US$51 billion  berbanding dulu dengan US$36 billion.. Kaya giler la...Gula tiap2 hari orang makan...Kalau kita tak makan pon, ada ja orang lain yang guna gula..Kalau dikirakan jumlah orang kat malaysia ni menyumbangkan RM1.50 sekilo gula didarab dengan 1 juta, mesti dah banyak kan..RM 1.5 juta..Itu baru untuk 1 juta penduduk..Penduduk Malaysia bukanya 1 juta..Pastu, gula plak bukan saja di Malaysia guna..Kalau tak salah, gula dia tan Sri ni juga dieksport ke negara2 Asia Tenggara..Untuk pengetahuan, Tan Sri ini lebih fokus kepada industri kelapa sawit pulak..Sebahagian Aset syarikat gulanya telah dijual.tapi bukan semua la...Kebanyakkan masa beliau kini dihabiskan di Hong Kong..Isk2..Kaya giler la..Meh la skit Tan Sri duit tu...Nak buat melabur di ASB..huhuhuh..

Berikut adalah senarai 10 orang terkaya di malaysia:

1. Robert Kuok
2.Ananda Krishnan (maxis)
3.Lee Shin Cheng (IOI group )
4.Lee Kim Hua ( Genting)
5.Quek Leng Chan ( Hong Leong Bank)
6.Teh Hong Piow ( Public Bank)
7. Yeoh Teong Lay ( YTL corp)
8. Syed Mokhtar Al-bukhary (MMC)
9.Vincent Tan ( Berjaya Group)
10.Tiong Hiew King ( Rimbunan Hijau)


Berikut adalah senarai bumiputera:


11. Azman Hashim
21. Kamarudin Meranun
23. Shahril & Shahriman Shamsuddin
26. Mokhzani Mahathir
27. Ahmayuddin bin  Ahmad
32. Nazir Razak
33. Eleena Azlan Shah
35. Rozali Ismail
39. Abdul Hamid Sepawi
40. Syed Mohd Yusof Tun Syed Nasir

Sedih jugak yew..Sedarkah anda ekonomi Malaysia dikuasai oleh mereka yang bukan bumiputera..Sedarkah anda? Apabila dah sedar, apa yang harus dilakukan? Cuba bayangkan senarai ini dipenuhi dengan orang bumiputera seperti Syed mokhtar? Renung-renungkan dan selamat beramal..

Wasalam..

15 comments:

Ery Farieha said...

hhuhuhuh
maxis no 2.
aneeee.
hehh.

nabil_potter said...

boikot maxis..

Mr. J pengeRindu said...

sebab bumiputra ramai merempit, dadah . realiti..


salam kenal,
www.pengeRindu.com

[[iidyLL_iceneSS]] said...

erm...
sbb otak cina pk duit n ekonomi..
otak org kt???pk sdri lar..
kes buang ank???
kes rasuah??

Lepat Pisang said...

selagi mentaliti orang bumiputera tak berubah,selagi itulah pencapaian masih di takuk lama..

.::WaNiE::. said...

hihihihihi

no comment

Himmat Singh said...

The Chinese dominate the list because they are independant. But the Bumiputras are not too far back.

ezany said...

adui.. ko silap informasi ni.. us$51 billion tu jumlah kekayaan 40 billionaire kat malaysia ler.. robert kuok nyer us$15 billion jer..

Faisal Abdullah said...

perttt..mmg power lah dorg..

kenwooi said...

how to be rich like them.. hmm =P

::dAuZsHaNLeY:: said...

ok, good info!

zuana's dear diary said...

aiii bila melayu nk duk tmpt no 1 nieh???

zuana's dear diary said...

aiii bila melayu nk duk tmpt no 1 nieh???

hans said...

bila aku nak masuk dalam senarai nih?
hahaha

MR Bang Miji said...

jm same2x kite berusaha & berazam tuk jadi to 10 tuk 20 tahun akan datang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...