[HOT] : Lelaki memakai Short

Salam kepada semua rakan2 bloggers...

Pertama sekali untuk entry kali ni, saya nak minta maaf dulu dan minta maaf...Kenapa tiba2 nak minta maaf nie? hehehe...sebabnya mungkin entry nie agak hot kot...Ye ke hot? xde la hot sgt..biasa ja...huhuh...ok, sebelum tu, saya ni juga manusia biasa yang penuh dengan kesilapan tapi bisa membezakan cahaya dan kegelapan tabah bi dihalangan duri onak dan cobaan dan seterusnya...hehehe....Sama juga seperti orang lain..Pendekatan yang saya amik ini bukan untuk menjatuhkan air muka seseorang tetapi entry ini dibuat khas sebabnya rasa kasih dan sayang saya kepada rakan2 seagama saya khasnya..

Entri ni agak panjang, harap dapat habis membaca!!

Short dalam entry ni dalam bahasa melayunya dipanggil seluar pendek..tau kan seluar pendek? seluar pendek yang saya maksudkan bukan seluar boxer atau seluar 3 suku, tapi seluar pendek yang panjangnya tidak melepasi paras lutut seperti gambar di bawah..
Ok..Pada awalnya saya mendapat ilham untuk buat entry ni bila pada suatu hari jalan2 disuatu taman terlihat rakan2? ku berseluar pendek sedang bermain2..Sedih didarab kecewa sebabnya, dalam hati mereka masih tak da rasa malu or rasa bersalah..tapi perasaan seperti super star lagi ada la..Kenapa jadi cmtu? Nak salahkan ibu bapa lagi ka? takkan pasal aurat pon tak tau sedangkan waktu di sekolah rendah pon belajar..tapi, tau la nak cakap..Dari pandangan saya bila melihat mereka ni, dalam hatiku berfikir, kesian kat diorang ni..Masih tidak diberi hidayah..ok, secara jujurnya, bila nak tegur orang, tak semestinya kita ni perfect..Saya nak tegur sebab saya kasih dan kesian kepada rakan2 seagama dengan saya..Pendekatan yang saya amik ni berlandaskan dengan satu hadis sahih yang berbunyi ' sampaikanlah walaupun satu ayat' --> baliqu'anni walau ayat..So, apa yang saya tau saya nak kongsi je..ok.

Kepada mereka2 yang gemar bersukan, sekarang ni telah ada dipasaran seluar 3 suku dalam bahasa inggerisnya dipanggil 3 quarter..Seluar ini kalau kita pakai insyAllah melebihi lutut.Apabila melebihi lutut, maka halal la untuk seseorang lelaki memakainya..Saya bukan ulama untuk memberi tahu pasal hukum halal haram.Pendekatan yang saya amik adalah pendekatan sebagai seorang muslim terhadap orang muslim lain..So boleh la dapatkan di pasaran..Minta maaf saya tak jual seluar ini..heheheh...kalau tak mampu nak beli seluar adidas 3 quarter yang berharga rm99 ringgit, beli kat pasar malam pon dah dapat rm 15. Kaedah lain yang saya boleh bagi cadangan kalau nak pakai seluar pendek, so pakailah seuar tight dekat dalam seperti gambar di bawah.

Seterusnya saya nak sentuh tentang budaya keluar dari rumah, tapi ini bukan bersukan yew..Keluar rumah kat sini maksudnya pergi jalan2, pergi hypermarket ka, mana2 je la yang pasti akan berjumpa dengan orang awam..Trend sekarang ni ramai yang suka berseluar pendek aka short..Paham tak maksud saya? tahu la kaki diorang di bersih, suci tanpa sebarang parut2..hehehe..Kalau ye pon, xperlu la nak tunjuk kaki itu kepada orang awam..STYLE SANGAT KE DRESSING DENGAN SELUAR PENDEK? ADA NAMPAK MACAM TRENDY SANGAT KE? tepuk dada, tanya iman masing2...Seyes cakap, kalau saya jumpa orang yang seluar pendek, saya tengok ja muka dia, terus geleng kepala...Sedih sangat sebab mereka ni tak berilmu...Especially ilmu agama..Yang paling menyedihkan bila orang tua aka dewasa aka orang yang dah berkahwin memakai seluar pendek...Malu....semalu malunya...namun apa daya....( lagu apa ntah)..
Tak dapat saya nak gambarkan ekspresi muka org yang berseluar pendek tapi mempamerkan muka yang ala-ala bangga gitu..ahaks..hihih...Kalau tak tegur, saudara seislam..Ingat, kalau kita tak tegur orang yang melakukan kesalahan, kita juga akan dapat dosa..Dosa atas perbuatan kita tak tegur bukan dosa atas kesalahan yang dia buat.( kepada imam-imam muda diluar sana, kalau salah tolong betulkan).. So, pendekatan yang kita boleh amik adalah mengikut sebuah hadi Rasulullah s.a.w, serendah-rendah iman adalah tegur dengan hati.

Sekali lagi saya nak minta maaf kepada sesiapa yang terasa..tujuan saya adalah untuk menegur..Kalau nak tegur direct, agak susah..So, dengan adanya blog ini, saya gunakan untuk menegur sedara2 seagamakau diluar sana..Ingat, nak tegur pon ada cara..jangan pakai blasah je..Tengok surah An-Nahl ayat 125 kalau tak salah..Kat ayat tu ada bagi tahu cara2 nak tegur..So, saya ni juga manusia biasa yang bisa melkukan kesalahan..Kalau ada salah dan silap harap dimaafkan..Semoga kita berjumpa lagi..Wassalam..



p/s: jgn sebab entry ni semua boikot untuk datang ke blog ini sudah..huhuh
p/s: gambar dari google


11 comments:

Hazwan said...

aku pkai dlm bilik je..hehe

SweetyMui2 said...

zmn zkrg sume nk try baju ni try baju tu (erk baju??)

stju!aurat lelaki dr pusat smpai lutut kan.so at least kalau nk pakai short tu lebih baik guna yg 3quater :)sedap mata memandang ...

Anonymous said...

saya stuju sgt3 ngn abe bin!!!
so,insaf2 lah ye sape yg dah terpakai n tertunjuk kaki cantik diorang tu ye...huhuhu...
-anak ibu : Harmony-

Ann said...

bgus n3 ni...tu ar, mcm dh jd trend kan pakai suar atas lutut...mcm xde sape yg kisah

ok la, tulis teguran mcm ni dlm blog..smg diorg sedar bila baca..mybe de yg tau..tp tlupa..so kita igtkan lah sesama muslim..

jfook said...

Haha. I think there's nothing wrong wearing shorts. :) Haha.

.Cik Nana. said...

pakai dlm bilik je.mwahaha..

Farahin Esa said...

huu...suar pndek ni mmg trend skang..siap ade yg pegi spital pon pki short..aih..mmg popular...

Unknown said...

pakai short trend kot..namun kne pandai la pakai smpai tutup aurat.huh.cane tu?tp aku xnah lak pakai short g jalan2..main bola ade laa..hihi

Unknown said...

x ske la tgk laki pakai slua pendek atas lutut
huhuhuu

"ana" Muslimah ♥ said...

salam.. ct skong nabil & kata2 +ve kwn2 yg lain! :) [2x da ayt sma.. hehee.. ;)]

boikot nabil??? xkn pena... :)
insyaALLAH... :) wassalam..

Anonymous said...

pengkritik bebas:

pasni buat entry tajuk ni "manusia pelik"..

buat himpunan manusia yg memakai pakaiain pelik di muka bumi ini.. contoh yg paling menjadi trend sekarang, pakai suar renang gi supermarket.. tu seluar tight yg pompuan pakai tu.. seluar tu ian throp ja pakai time dia gi renang.. tp ni tak, gi pakai siar tu, pastu baju konon2 labuh sampai kaver bontot pastu gi pakai tudung.. baik yg umur 12 tahun mahupon umur 50 tahun pn pelik!! langsung tak bleh diterima akal.. baju renang pakai gi pasar! hahaha.. Mr Bean pn tak pakai mcmni.. bila owang pakai baju kurung o baju melayu gi pasar, semua mata tgk mcm si minah@mamat ni bebogel je.. tu la manusia semakin pelik, yg sepatutnya dijadikan sesuatu yg mustahil dan yg haram dijadikan "biasa ah tu bro".. tunggu je la kiamat. haha