Info Jumaat 4 : Kisah Teladan

Assalamualaikum kepada semua sahabat bloggers tak kira dimana berada..

Minta maaf sekali lagi kerana kelewatan info jumaat..Kali ini sekali lagi info jumaat terpaksa di pinda ke hari sabtu atas sebab2 yang tak dapat dielakkan..Walaubagaimanapun itu bukan alasan untuk saya lambat update pasal info jumaat.Tetapi kelemahan saya dan juga kemalasan saya merupakan aspek paling penting sebab saya tak update blog semalam..

Tajuk entry kali ini adalah mengenai kisah teladan yang mana diberi tajuk Anak Murid Kesayangan..Esok merupakan hari guru..Seperti di tahun2 yang lepas, kebanyakkan guru2 esok dapat macam jenis hadiah tanda penghargaan muridnya kepada beliau..Tapi, ada jugak timbul isu anak murid kesayangan guru..Betul tak? saya juga dulu merupakan salah seorang ank murid kesayangan..huhu..Kawan2 saya pun  sampai menyampah tengok bila cikgu tu datang je kelas, mesti nak cari nabil..xda orang lain dah,.heheh..itu semua kisah lama..Kalau tiada aral melintang, esok nak cuba untuk ke sekolah lama berjumpa dengan cikgu2 dulu..

Ceritanya bermula begini, seorang guru ni sangat mengasihi anak muridnya..Pastu, murid-murid lain berasa begitu cemburu. Pelbagai tomahan dilontarkan kepada guru tersebut..Ada juga yang mengatakan cikgu ini tak adil dan sebagainya..Pada suatu hari, cikgu tersebut memberikan seekor ayam kepada setiap muridnya.Dia menyuruh setiap sorang tu menyembelih ayam di tempat yang tidak dapat dilihat oleh sesiapa.Tidak lama kemudian, budak2 tu pon datang dengan membawa ayam2 masing2 yang telah disembelih. Ada yang sembelih dekat hutan la,di sebalik batu dan macam2 lagi tempat.

Bila semua dah datang, tiba2 anak murid kesayangan gurunya pon datang last skali dengan membawa ayam yang belum di sembelih. 'adakah kamu gagal untuk sembelih' kata cikgunya.' saya tidak dapat jumpa tempat yang tidak dilihat oleh sesiapa pon' ujar murid tadi. Maksud kamu? " dimana pun saya pergi, Allah sentiasa melihat " ujar ank murid kesayanganya itu.

Mendengar jawapan dan sikap itu, tahulah anak murid lain kenapa budak tadi tu merupakan anak kesayangan gurunya..ok.

wasalam..

"SelamaT haRi GurU kepada SeMua Guru-guRu di MalaYsia"

5 comments:

Anonymous said...

kisah yg sgt menarik...^_^
thanks!

-bakal cikgu-

hans said...

owh
kisah ni dah lama dah aku tahu
hohohoh

Bukan Eciz said...

bagusnya. senang je nak tunjuk kat murid lain kan. tanpa perlu terangkan kenapa. huhu

nak tgk apa yg kamu sudi komennn = BLOG PALING MENYENGAT

.::WaNiE::. said...

nice story

Anonymous said...

ibu ckp,thanx sbb wish happy teacher's day td...heheee... = )
pape pn,citer ni bessshhh...
- anak ibu : Harmony -