Perhatian Kepada Photographer

Assalamualaikum kepada semua rakan2 bloggers..
Pok man kiter..heheh

Huh...Lama sungguh tak update blog..Salah satu cabaran yang bloggers hadapi adalah apabila tidak mempunyai idea untuk menulis...Saya rasa bukan saya saja yang merasai cabaran ini..Idea memang sangat diperlukan untuk menjadi seorang bloggers..

Apa benda la yang saya merepek ni?hehehe...sory2...Ok.sebenarnya sejak 2, 3 hari lepas saya xde idea untuk menulis..tu sebab la yang 2,3 hari ini entry ntah apa2...Ok, berbalik kepada tajuk entry kali ni...Zaman sekarang ni ramai remaja2 dan juga bukan remaja yang tergila-gila untuk memiliki DSLR...Apa itu dslr?ala, kamera yang besor yang macam orang dok bawa sekarang nie...ok..dah tahu kan?tak kira la apa skali jenama DSLR anda, sony, nikon, canon dan apa saja, dia tetap dipanggil dslr..

Apa yang nak dijadikan isu dslr ni? sebenarnya dslr xde la nak jadi isu sangat..Yang nak jadi isu sekarang ni
Model cmni lebih sesuai utk orang islam..
adalah apabila hadir kursus.Apabila sesuatu kursus dianjurkan, di last part kursus tu mesti ada sesi model photoshoot. Pernah dengar dengar bukan? Sesi ni adalah dimana para photographer menguji kefahaman mereka tentang ilmu yang dipelajari.

Isunya sekarang ni adalah tentang model yang digunakan di dalam kursus tu..



Kebiasaanya, kalau kursus itu di anjurkan oleh orang bukan islam, model yang digunakan adalah model yang seksi2 gitu...Memang seksi habis la...memang tak sesuai la dengan kita yang beragama islam..Kalau orang bukan islam, ikut suka la dia nak buat pa pon..Benda ni dah lama saya perhatikan..Semakin hari, semakin ramai gambar2 perempuan seksi di upload didalam facebook mahupun flickr dan laman2 web sosial lain...Pada pandangan saya, kepada photographer yang beragama islam, tak perlu la tunjuk hasil2 gambar anda dengan gambar2 yang tak senonoh..Benda2 tak elok cmtu tak perlu la nak tunjuk..Buat dosa ja,...Xde la orang2 nak respect sangat...

Pok man, pinjam gambar yew..
Kepada penganjur program yang bergama islam, saya mencadangakan supaya part model shoot digantikan dengan seorang kanak2 comel atau pun model lelaki yang tutup auratnya..Ingatah, salah satu agenda yahudi adalah dengan ' ghazwatul fkir' perang fikiran orang2 islam. Saya juga seorang photographer baru..Saya lihat benda ni semakin menjadi2 dikalangan photographer islam..
Saya boleh buktikan satu forum photograpy yang ala-ala islamic dimana modelnya adalah seorang lelaki yang tutup aurat sepenuhnya. Nak seribu daya, mahu sejuta cara..

p/s: minta maaf kalau ada terkasar bahasa.Saya sekadar memberi cadangan dan pandangan peribadi.tiada kena mengena samada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.

p/s: gambar kredit to digital mukmin

13 comments:

Ken Wooi said...

cool shots =)

Azureen Halim said...

ahahah...saye sukung mr nabil potter!!
lama x nmpak ang, p mana? hilang kena kidnap ka??
btw, sy adalah salah satu peminat dslr dan fotografi.
uihh...kalo ade bengkel pasal fotografi mmg aku nk sgt2 join, tp apekn daya, x mampu lg nk beli dslr. ngeee~

Mrs Nurul said...

bagus jugak pendapat ko tu weh..alhamdulillah ade gak orang sedar benda2 cemni

Anonymous said...

huhuhu....akhirnya,prkara yg sy isu kan ni kt mr potter, masuk jgak dlm entry kali nih...thanx beben...hurmm...pape pn,renung-renungkan lah ye...
p/s : tunggu kemunculan entry pasal KESIHATAN pulak tau...cian dier x de idea... =)
- anak ibu : Harmony -

Sarabat said...

ar..dah sampai sini lagi...!! baca N3 lu...

Nurul a.k.a Riko said...

Nice entry!

Ery Farieha said...

sokong!

hans said...

idea dan cadangan yang menarik
tak salah pun idea ko nih
bagus

ZR said...

setuju....byk lg benda yg boleh dijadikan subject...

chybee said...

setuju sangat! nice post =)

.Cik Nana. said...

ape hukum pekerjaan photographer yg terpakse amek gmbr2 pmpuan seksi ek?

edzahid said...

finally.aku terjumpa org yg pikir mcm aku. memang dh jadi trend kot org pakai Dslr, mesti nk ambik gmbr sexy3. macam tujuan asal ade dslr tu utk ambik gmbr org2 sexy tu.
bukan kh menunjukkan aurat org lain pun dikira berdosa?
cuba bayangkn setiap gmbr yg kite ambik tu, di view oleh beratus2 org..wah.. shareholder terbesar lah jawabnye. hoho!~

peace no War ^^V

ザ-sylver- S said...

hahahaha..
igtkan ustaz azhar idrus ke td