Penjelasan bloggers kelantan diperlukan !

Salam kepada saabat2 bloggers tak kiro di kelate or kat mano kamu berade..

Fuhhh...3 hari bercuti di kelate kawe tok tahu cmne nak kecek...besh o0o0o..ok..itu saja edisi bahasa kelantan utk entry nie..hehehe..Penat masih terasa sebab semlam dalam pukul 9.00malam baru sampai.

Kat sini nak citer la sikit pengalaman pertamaku setelah 12 tahun tidak menjejaki diri di kelantan..Masuk je sempadan grik jeli, dah mula rasa best..ye la...lama kot tak singgah kelantan...tapi bagi orang yang biasa pergi kelantan, mungkin tak rasa apa yang saya rasa,.huhuh..Apa yang saya cakap nie?hahaha...





Dari pandangan kasar mataku, perbezaan yang jelas adalah mengenai kelantan adalah tangki air..haaaa...gapo nie? ok, kalau dekat kedah, tangki air biasanya diletakkan diatas rumah.Sesetengah rumah akan diletakkan di bawah bumbung....Apa yang beza tangki air kelantan? apa yang saya lihat, kebanyakkan rumah yang saya lihat mempunyai satu binaan khas..Binaan yang saya maksudkan adalah binaan yang mempunyai hiasan dan bumbung khas untuk tangki air je..paham??hahaha..OK.tengok gambar yew...Persoalan jugak kepada penduduk kelantan, kenapa tangki kena buat cmtu ek?



Seterusnya lainya kelantan adalah dari segi sign board ataupun papan kenyataan..cool dan menarik gitu...hehehe..ok, secara simplenya, kebanyakkan hampir 98% dari pemerhatian ku, sign board di kelantan mempunyai bahasa jawi..tok kisah la kedai tu kedai milik orang china ka, hindu ke, ada je bahasa jawi..Sejuk mata memandang..Kalau sapa yang tak fasih bahasa jawi, kalau pergi kelantan insyallah boleh improve baca jawi..hehehe..Persoalan jugak, adakah kerajaan negeri meletakkan syarat supaya semua sign board mesti mempunyai bahasa jawi? sekadar untuk pengetahuan saja..

Perbezaan yang saya nampak mungkin ini je..Perbezaan yang biasa mestilah dari segi percakapanya..Pastu kalau diperhatikan, muka orang2 kelantan (perempuan) lebih kurang je nak sama..Tapi tak semua cmtu..ada ja yang lain..huhu..

Sekian..Nantikan update gambar2 di kelantan..

bubye

p/s: gambar dari google

18 comments:

miey said...

nak elakkan tangki dari pecah dlm rumah/bilik air..elok lekat kat luar snang nak renovate rumah..lgpun tanah sendiri..

signborad tu dh jadi sebahagian dari syarat..

nurul said...

uik! supo knl jah tempat nih! hehe...tgok tajuk "Penjelasan bloggers kelantan diperlukan !" tp x pehe la nk jelas gapo sbnrnya...sal pglman jah hok ado nih? huhuhu

miey said...

http://gryphoon81.blogspot.com

nabilpotter said...

nurul

baca la dulu sampai habis..huhu

Amir Izzat said...

hahah..sal tangki air tue dibuat menara sebab kalai banjir senang la nak mandi.naik menara je..kih3.. kawe pun tak pehe jugok..mungkin sebab tanah banyak..xse bazir..

sign board tue..istimewa..xtau sebab gapo..ehehe

.::WaNiE::. said...

sbb sy bukan kelantanese

jadi tinggal jejak jelah ye

hihihihi

Ann said...

aku nah study sana...leh bg pjelasan x? hehe

ye ke muka perempuan kelantan nk kat sama....xperasan lah lak..tp yg pasti kbykan nyer comel...de x yg tpikat?

APAN said...

erm...aku pun blaja sane 3 thun...
1st time sampai sane pun tengok design rumah pun plik...
ade tower tank air...
tapi rumah besar2 ma...

miss lolly a.k.a luvfareda said...

itulah uniknya ngeri kebanggan saye :)

J said...

tinggal jejak.

Unknown said...

kebiasaan tangki air camtu utk umah baru....dulu2 nyer rumah simple je..just tiang besi..tp rakyat kelantan sekarang bertambah canggih..ahahaha...mementingkan aspek kecantikan, kekemasan dan keselamatan...

kella said...

ooohhh aku amat suka entri ini! :D

Wanie Azeera said...

wanie lamo doh x kelik klate :p

nasikputeh said...

haha...

budu make dop..??

akuvision said...

betul, rumah kat kelantan kebanyakan begitu. Umpama sudah menjadi satu trend, tapi kini rumah kat negeri johor pun dah rajin buat macam ni, nampak macam ada menara masjid la pulakkan.

dIng dOng said...

klu dop silap la kea...ore ktow taki air dio wak gitu sbb nop suh tukar rumoh nga sejik...hahaha...
pasal pape tndo tuh, btul3...kuk jawi sbb xse v kitow nie dop reti bcow jawi..huhu...eh samo kow pue cni..huhuhu..dop lah mnow la...(nie contoh hok molek skli kecek klate nieh..ko guanow )

zety said...

uisy...g kelate wat gapo??
budu makan dak?
beshnye jalan2

Deity Lynx said...

haha...kelantan mmg unik...slalu gak gi kelantan...btw, aku kedahan :)