[Survey 2]:Had laju kenderaan sekarang ok tak?

Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 malaysia kepada semua readers..

Alhamdulillah, pagi tadi sempat juga untuk bertemu dengan seorang wira negara..Siapa wira yang dimaksudkan tu?heheh..beliau adalah Ustaz Haji Hasanuddin Mohd Yunus.Kenal tak? beliau adalah salah seorang rakyat Malaysia yang berada di atas kapal Mavi Marmara yang telah diserang oleh tentera israel laknatullah ketika dalam perjalanan ke Gaza.

Ok..beralih kepada topik sebenar adalah mengenai had laju kenderaan di lebuh raya..Anda rasa, 110kmj sesuai lagi tak untuk diguna pakai pada masa kini??? kalau sesuai kenape? kalau tak sesuai kenapa?hehehe..Ok..Ini adalah pandangan peribadi saya mengenai had laju di Malaysia terutama di lebuhraya..Memandangkan tak lama lagi nak sambut Ramadhan and raya, so ramai akan pulang ke kampung halaman masing2...kat sini nak berdiskusi dengan anda semua tentang had laju ni..

Sebab saya untuk mengatakan tidak sesuai adalah bedasarkan beberapa perkara antaranya adalah kereta sekarang adalah mempunyai cc lebih 1.0 liter ke atas..Lagi besor dan mahal kereta tu, lagi mudah untuk dia bawa laju..Mudah disini bermaksud, lagi cepat meter dia menunjukkan 110kmj. Kalau beli kereta cc 3.0 liter, tapi bawa 110kmj, rasa anda berbaloi tak?? tak puas la kan...dah la kereta mahal...pastu nak bawa pelahan pulak kan?? lebih baik beli kereta 1.0liter je..harga pun murah la sikit..Maintenance pun tak mahal, road tax + insurance pun rendah..So, pada saya la, saya mencadangkan supaya bagi kereta yang mempunyai kapasiti enjin 2.0liter keatas, had maximumnya adalah 120-130kmj.maksimum ok..

kalau saya mengatakan setuju, ini mungkin adil bagi sesetengah pihak..Saya amik contoh di Australia..saya difahamkan, untuk mengawal had laju sebegini, mereka menetapkan masa untuk satu tempat ke satu tempat...paham tak? kalau tak paham, meh tengok contoh ni..Contoh perjalan dari alor setar ke kuala lumpur..Perjalanan normal mengambil masa 6jam contoh.normal kat sini adalah dengan mematuhi had laju yang ditetapkan..Oleh sebab itu, kerta yang tiba di kuala lumpur sebelum 6 jam perjalanan , dia dikenakan saman..paham tak? maksudnya, kereka kena sampai pada masa2 yang ditetapkan..Kalau bawa laju mana pun, tapi kalau sampai cepat dari masa dia, kena saman.kalau samapai lebih kmasa tak pe..xde masalah...ok?
Tapi kalau emergency cmne plak kan?mmmm..kalau emergency, naik flight je la..heheh..mungkin saman boleh dikurangkan atau mungkin ade sedikit kelonggaran..im not sure about that..huhu..

So, itulah serba sedikit hujah saya mengenai had laju di Malaysia ni..Jom jawab survey, ape kata anda pulak..huhuhu

gambar: en google

p/s: kerjasama anda amat diharapkan.
p/s: sebab tu saya tak bagi ayah saya beli ferrari..hahah

3 comments:

Nabiel said...

rugi jek beli perari klu cmni~hahaha

hans said...

aku dah jawab dah
hohoho

P/S : Kenapew Waks Niew? Shayer Tak Sukew Law!

jack said...

x ok bro.aku nk hadlaju dinaekan. aku klo bawa wira tahun 2000 besi-buruk-skit tu kurang2 maw 140-150kph. baru terasa skit mcm nk terbang.