Call for Nissan Owner !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Cuaca di Skudai, Johor ketika entry ini ditulis ada hujan renyai2, hujan rahmat yg turun bg memberi rezeki kepada manusia dan menghilangkan kesan jerebu yg melanda negera kita. Alhamdulillah, masih sempat utk sy menulis sebuah lagi entry. Terbaca berita ini dari laman NBC news. Berita berkenaan panggilan balik pemilik2 kereta Nissan di seluruh dunia. Kenapa ya? Awal tahun haritu, Toyota sekarang Nissan. Even big builder pn buat ‘recall’ untuk produk diowang, so not impossible la kalau Proton pn ada buat recall couple month ago kan. Biasa la manusia, selalu buat silap.. hehe.. 

Ok2. Go back to the main tittle. Ni ringkasan cerita nya. Semalam, 29 Oktober 2010 Nissan telah membuat pengumuman panggilan balik bg tujuan pemeriksaan 2.14 juta kenderaan keluarannya di seluruh US, Jepon, Europe dan Asia. Masalah berpunca daripada sistem percikan api (ignition) yg akan menyebabkan engine berhenti dengan tiba-tiba.. haitzz.. Buat masa skrang, takda lagi laporan kemalangan yg berpunca dari masalah ni dilaporkan (atau disembunyikan?? Tak tahu la). Masalah relay dlm ignition system dikesan pada kenderaan keluaran 2003 – 2006 termasuk model March, Micra, Cube, Note, Tiida sedan, Titan pickup dan Infiniti QX56 (jenis mewah ni). 

Dalam laporan AFP plak ckp, model yg terlibat adalah termasuk Titan, Armanda dan Infiniti QX56 yg dibina dari tahun 2005 – 2008 dan model Frontier, Pathfinder dan Xterra yg dibina sekitar Januari – Mac 2006 dan Oktober 2006 – Oktober 2008 terlibat dalam masalah pedal brake. 

Menurut jurucakap Tan Chong Motor plak, dia kata model2 yg terlibat dalam recall ni takda kat Malaysia kecuali model2 yg diimport terus (CBU). Jesteru itu, Tan Chong Motor telah membuat pengumuman utk memanggil semua pemilik kenderaan model March ke mana2 cawangan servis berdekatan bg tujuan pemeriksaan dan gantian alat sekiranya perlu. Segala kos akan ditanggung oleh Tan Chong motor. 

Panggilan balik model Nissan ni tidaklah sebanyak mana kalau nak dibandingkan dengan produk Toyota yg telah membuat panggilan balik kepada lebih 14 JUTA kenderaan keluarannya.. huhu.. so, belilah Proton.. Proton Inspira.. haha

Sumber diolah dari:




4 comments:

Unknown said...

huarghhh..
inspira pun mahal gak..
huu~

Ken Wooi said...

dont prefer nissan :)

Anonymous said...

Pengkritik bebas:

tp toyota lg bnyk buat recall. haitzz..

mye said...

huhu..
sy masih mmilih suzuki swift..
hehe