Sempat lagi ke Puasa 6?

Assalamualaikum dan selamat petang buat semua kawan2 diluar sana yang sebok outing atau pun tido je kat umah tu..Hujung minggu cmni kalau tak da aktiviti, kebanyakkannya mesti tido je kat umah..Tak pon tengok tv..Betul tak?Kalau dah advance sikit, asik2 Fb je..huhuhu..

Ok..Sebenarnya entry ni dibuat untuk mengigatkan kawan2 yang masih belum start puasa 6..HArini 23 Syawal 1431H. Sempat lagi ke? Rasanya macam sempat je lagi..So, mulai esok, sapa yang belum start puasa 6 ni, anda dah tak boleh pandang belakang lagi..Dah nak habis dah bulan syawal..Tapi kenapa puasa 6? Apa kelebihan puasa 6 ni?

Dari Abi Ayyub Al-Anshari ra bahawasanya Rasullullah saw bersabda : ” Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti nya puasa itu dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka pahalanya akan sama dengan puasa setahun”
(Hadis Riwayat Muslim)

Ha....tu dia..dah baca belum hadis ni?Ok..Hadis ni adalah hadis yang sahih..Korang mampu ke puasa 1 tahun? Kalau saya pon macam tak mampu je..Tapi tak tahu la, mungkin ada juga hamba Allah yang mampu puasa straight selama 1 tahun dalam abad sekarang..Even puasa wajib di bulan ramadhan pon ada jugak yang tinggal dan tak mampu..ni pulak puasa 1 tahun..So, kalau dah tak mampu puasa 1 tahun, puasa 6 sudah la..Tapi pahalanya sama dengan puasa 1 tahun..so, rugi la sapa yang tak amik kesempatan untuk berpuasa 6..tak banyak punya...6 saja...

So, esok puasa tau..Sempat lagi...Zasss...


p/s: 1 more to go...

7 comments:

aishareoils said...

hope smpt!sok bru nk stat..eerr..

Unknown said...

betul tu..
lagi2 yang lelaki,
takkan tak boleh wat kot?
^.^

Wanita dan handbag

cacing said...

ngesot2.....

Anonymous said...

Pengkritik bebas:

btol2.. bagus idea ni.. tp pastikan niat dulu sblm tdo sebb majoriti budak laki (Student UTM la sbb berpengalaman kat sana skit), weekend ja, yg tak dating tu kalau bangun ja sure dah lepas pkol 1.. cuma yg bagus skit ja yg akan bgn pkol 12 sbb nak tgk melodi (hari ahad).. haha..so pastikan niat dulu yer.. kang bgn je dah nak masuk asar

"ana" Muslimah ♥ said...

huhuu ct xsmpat dh.. T__T
apapn.., sapa2 yg dh wt posa 6.., congrat ct ucpkan.. im proud with u! ((^__^))

N U R U L said...

marii marii puase 6..heheh..sempat ke nie?? ermm.. :)

Anonymous said...

Pengkritik bebas:

Mula2 nya memang terasa berat nak abeskan posa nam (6) ni.. maklumlah, meeting bnyk (pas meeting makan sedap2), pastu open house pn bnyk + kenduri kesyukuran lg.. tangguh dari sehari ke sehari sehinggalah ke penghujung Syawal. Bila tgk kalendar, aduh terkejut nya sbb Syawal sampai 29hb ja tahun ni bukan 30hb seperti tahun lepas..

nak tak nak, kena puasa juga. Itu pn kalau diizinkan Allah la. BUkan apa, takut tak berjumpa lg dengan Syawal yg akan datang. Mana nak tahu, mungkin itu yg semua maksudkn dengan "sempat lagi ke nk puasa ni"..