Qantas A380 | Video Pendaratan Cemas Di Singapore

salam..Kapten pesawat Qantas A380 Richard Champion de Crespigny dapat pujian..Kenpa dia mendapat pujian? Ape kes tiba2 dapat pujian? hehee..cmni la senang cerita.Semalam kapal terbang milik Qantas ini terpaksa untuk membuat pendaratan cemas di Singapore International Airport.Sehubungan dengan itu, pada masa tu kapten ni la yang memandu pesawat tu..

Dengan bebkalkan 35 tahun pengalaman menjadi driver kapal terbang ni, beliau Richard Champion de Crespigny berjaya mengawal keadaan penumpang dengan jayanya..Maksudnya, dalam masa yang sama untuk mengawal kapa terbang supaya tidak terhampas, beliau juga terpaksa untuk mengawal psykologi penumpang dalam pesawat itu..Ramai sangat yang puji sifat dan ketenagna yang ditunjukkan kapten ni..diorang yang dalam tu sikit pon tak cemas..Itu tipu kot..Cemas kot kalau jad cmni..huhu..


Kapal terbang ni dikatakan mengalami masalh enjin rosak..Tapi kira ok la sebab tak ada mangsa yang cedera..Difahamkan cuma sayap kapal terbang ja yang mengalami kerosakkan..Yang lain so far ok la..Kapal terbang itu akan bertolak untuk ke Sydney, Australia..

Berikut adalah rentetan keadaan bagaimana kapten itu berkomunikasi dengan penumpang menggunakan intercom:

"Saya memohon maaf. Saya pasti anda sedar bahawa enjin kedua pesawat mengalami masalah teknikal. Anda juga pasti tahu bahawa kita tidak akan meneruskan perjalanan ke Sydney.

"Buat masa sekarang, pesawat terbang dalam keadaan selamat. Terima kasih di atas kesabaran anda,"

MMmm...tu la orang cakap..Usia bukan penghalang..Walaupun tua, pengalaman dia superb kot..Pengalaman yang penting dalam hal2 yang macam ni..Kalau tak da pengalaman, memang agak kelam kabut untuk handle kes macam ni..Apa2 pon tahniah baut kapten Jack Sparrow..eh silap..heheh..Kapten Qantas A380 Richard Champion de Crespigny.

gambar: kosmo

10 comments:

cimOt said...

ouuuhhhhh..uncle pilot ni very2 cool lorhhhh..da makn garam dolu kotttt..

aque said...

her.. alhamdulillah. semua selamat... mmg patot diberi pujian.. ;) superb

suffer8zine said...

bukan calang2 org ni, kalau pilot lain rasanay dah meletop kapal tu

Terkini : Mati disengat tebuan

Unknown said...

tu ke gambo nye..
pengalaman banyak ni..
kalau tak mau cuak jugak kan...???

Lyn Sery said...

holiau gile dy.
ala dy mmg da blaja psikology jugak kan.
sbb tu dy style je ckp ngn penumpang2 tu

Mohd Hazwan said...

terbaik la pilot ni........

H.A said...

hebatnye uncle pilot niy....benar tu pengalaman dari yg lebih makan garam tu lagi penting..ade blajar tinggi2 tapi takde pengalaman pon tak gune gak kan2...heeheheh

Anonymous said...

ya Allah...kalo aku ...aku dh pengsan walaupon die ckp cmtu!!!! ahahahhaha

shahazrin said...

hehehe..nasib biak...

PutraRocker said...

subhanallah