Bagaimana boleh terjebak dalam dunia blogging?


Salam.Secara jujurnya, saya , mula berminat dalam arena blogging ni semasa tahun 2008 lagi. Pada masa itu, saya hanya suka untuk melihat dan berblog walking ke blog-blog yang best..ada masa saya baca dan ada masa saya hanya suka tengok gambar.

Bermula dari situ, saya beranggapan siapa ayng ada blog dianggap seperti 'style' dan nampak macam 'cool' ja walaupun sebenarnya biasa jew..huhu..tapi niat saya sekarang dah berubah..Saya ada matlamat yang tersendiri mengapa saya berblog..huhu

Hampir bulan demi bulan, siang bertukar malam, saya termimpi-mimpi mempunyai blog sendiri dan dah ada dalam perancangan bagaimana nak hias blog saya nanti..

Dalam awal tahun 2009, saya dah mula untuk bertanyakan kepada class mate bgaimana nak buat blog..Susah ke tak buat blog ni? diorang pon cakap senang ja.. Minta tolong suruh ajarkan, tapi masing-masing sebok..Tak ape lah kalau sebok nak buat macam mana kan?

Bila semakin hari bermimpikan blog, pada suatu hari tanggal bulan 7 tahun 2009, saya memberanikan diri untuk mendaftar di blogspot. Pada ketika itu saya login guna account yahoo mail sebab tak ada gmail lagi.

Disitulah bermulanya transormasi saya meminati blog..Semakin hari semakin banyak saya belajar..Saya pergi ke Badan bookstore dekat Plaza Angsana dan membaca buku-buku mengenai jutawan internet, rahsia blog, apa itu affliate program, advertisment di dalam blog..semua tu saya baca.

Bila dah baca, semangat menggilai blog semakin bertambah..Saya buat blog ni keseorangan sahaja..Prinsip saya, kalau tak tahu, bertanya la.. So, pada masa itu, seorang junior dekat UTM ni aizuddin.com dia ni power la..Saya belajar edit-edit html coding pada dia..Bila dah dapat konsep sikit, dari situ saya implement by my self..

Dipendekkan cerita, Abg Ben Ashaari juga pernah menjadi guru saya pada masa dulu dimana dia ajar dari segi masa yang sesuai untuk ping atau tulis entry..Alhamdulillah, kebanyyakan blogger senior tak pernah kedekut ilmu..Cikgu Dahlia juga salah satu guru saya dalam blog ini..Suffer8izine pon juga pernah menjadi cikgu saya dalam dunia blog. Tidak dilupakkan juga buat mohamadfaiz.com kerana menjadi rakan parter untuk buat header blog saya ni yang very da cool..hehehe..semua mereka dah berbinkan .com...hebatkan mereka..tapi mereka tak kedekut..tu lagi la hebat..

Itulah serba sedikit sejarah berblog saya..Sekarang ni blog ini berumur 1 tahun 5 bulan macam tu la..Alhamdulillah semakin ramai followers yang sudi untuk mengikut blog ini..Saya menghargai semua itu..Saya juga dulu seperti anda semua.. Permulaan memang agak menyakitkan..Tapi, cuba sebaik mungkin dan jangan giveup untuk terus berblog..InsyAllah banyak manfaatnya.

Bagaimana pula dengan anda? Buat blog sebab kawan ke? Duit ke?


Terima kasih kerana masih support blog ini..Thanks sangat-sangat.

sekadar perkongsian kosong dari saya.~

17 comments:

faiz said...

tahniah bro..blog da main mantap..hehe..aizuddin tu plak senior aku

Pejuang Kesenian Extreme said...

Tahniah bro kerana mempunyai blog yang mantap..ketika aku start berblogging dulu pun banyak rakan2 blogger yg membantu..

sabree hussin said...

Fuh banyak usaha ye untuk berblog

Hanisah Safian said...

moga teros maju! :)

Azie Rashid said...

nabil...suka sangat entry.xsngka jauh perjalanan/sejarah blog ni yer.semoga niat kita benar.niat awal azie sekadar suka2 n terus terang xreti lgsung nk edit2.skank tahu sikit2 tapi mkin semangat nk berblog.walau entry xdpt nk berilmu/pendapat bernas sgt.azie akn cuba!

Fatin Sakura said...

Sakura start berblog sejak skolah rendah. Masa tu skema bukan main. Tapi masa sekolah menengah, blogging sebagai minat. Masa tu jgak lah rajin belajar pasal coding,javascript,html..mcm2 la. Sampai kerje rumah jadi bende last nak buat haha..:P.
Bila dah masuk u, baru blog secara serius2 sket. hehe..7 buah blog dlm sejarah...huhu..jangan tanye kenapa.. ^_^

aizuddin said...

all the best..aku pun belajar sendiri..dan aku ajar apa yg termampu :D

Unknown said...

MALU BERTANYA SESAT JALAN

Anonymous said...

hi, i masih belajar lagi nk berblogging, still follow blog org lain n bjar sndri...tahniah, smoga blog u trus success!

apakportefeuille said...

baru jek buat blog padahal org lain buat lama dah...sayer buat blog sbb nk share passion sayer..ermm..mintak tolong tunjuk ajar ye..:)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Hebat woo adik!

XD

Isteri Encek Bard said...

wah tahniah.. penulisan sangat meanrik

mye said...

komen yg mnarik..
hehe..
my wat blog sbb nk kongsi mcm2 dgn blogger2 yg plbagai ragam..
haha

Nabiel said...

lame jugak ko dh berblogging~
hehehe..nway, mkin lame mkin mantop bro!hehehe=)

aqim said...

yoyo...cayalah,,bro...
buat blog ni mesti ade keyakinan diri,,,right??

aizul marcello said...

owh my prada!! gmbr 1st tuh sgt smart!!!

AIMAN said...

ada blog memang cool bro.. :P