TECS | Test Of English Communication Skills

Assalamualaikum w.b.t

Mesti korang semua tertanya-tanya apekah yang dimaksudkan dengan TECS kan? Sebelum itu, pernah dengar MUET? InsyAllah kalau student lepasan matrikulasi dan juga spm mesti tahu sebabnya syarat untuk graduation mesti mempunyai sijil MUET. MUET adalah test atau ujian yang dilakukan yang merupakan prasyarat sebelum graduasi dan telah. MUET juga boleh menilai tahap kemantapan kita dalam menulis, mendengar, bercakap di dalam bahasa Inggeris.

OK..Clear kan pasal MUET? Kalau belum clear, just google sahaja. TECS nii apa benda pulak kan? TECS ni adalah singkatan bagi Test Of English Communication Skills.

TECS ni adalah wajib dilakukan bagi semua pelajar UTM (buat masa ini) yang merupakan pelajar semester akhir dan akan graduate pada bulan Ogos ni. Buat makluman semua, UTM merupakan universiti pertama yang mengenalkan TECS ni dan test ni akan diseleraskan ke semua IPTA dalam masa terdekat. Ia bermula pada bulan february 2011..Maknanya, saya memang terlibat dengan TECS ni.huhu

TECS ni seperti MUET jugak mempunyai level yang bermula dengan LEVEL 1 hingga LEVEL 6. Minimun kelayakkan diperlukan adalah LEVEL 3. Apabila anda mendapat LEVEL 3, maka akan tercatat dalam sijil graduasi anda..Tetapi kalau anda mendapat bawah daripada minimum iaitu LEVEL 2 dan 1, maka, tiada dituliskan di dalam sijil apa-apa mengenai TECS. Seolah-olah anda tidak pernah ambil test ini.

BUkan free ye tuan-tuan dan puan-puan..Buat masa sekarang, bayaran adalah rm40. Terdapat dua sahaja jenis ujian iaitu oral dan writing. No more listening yang macam matrik dulu..Memang tak dengar ape-ape pon kalau listening sebab system of acoustics yang teruk di matrik saya dulu.

Kepada pelajar Universiti lain, kalau anda merupakan semester akhir, mungkin anda bernasib baik..Tapi buat pelajar yang masih ada bekalan setahun dua lagi, mungkin TECS bakal menunggu anda..Huhuhu..

Sekian sahaja dari saya..

Selamat menduduki TECS.

Good LUCK!

10 comments:

Unknown said...

mcm xguna je amik muet tu..

Anonymous said...

aman:

penting woo amek muet tu. bila nak keje goment yg memerlukan kemahiran berbahasa (contoh: lecturer), band 4 ke atas shj diterima.. masa nk grade, kena hantar salinan muet ni.. kalo ilang, kena gi buat lain.. pastu extend convocation.. hahaha..

Anonymous said...

Oooo..thats mean...test nye lbh kurg cm muet lah kan..?

suffer8zine said...

hhehe den x amek bende ni

Terkini : Cara Mengesan Lelaki Itu Teruna Atau Tidak

Sakinah said...

aiyooo..kin bakal kene amek la ni...hmmm.....

mizz_aainaa said...

gudlucklah yek..

nak tanya..
so, MUET tuh digunakan or tak untuk syarat graduate eh?

echasuzrin said...

oooo... gud luck! gud luck! sy pon akan amik juge! hehehehe

cik 18 said...

haha..aku pon kene amik tecs nih..
bagus kot tecs nih..

xsabar nak men speaking2...

utmers..

Anonymous said...

kene bayar ke? aku xde duit dh ni...name pon xtend...dowh

Anonymous said...

final year student utm tgah ngamok sebab last2 minute kne bayar yuran sndiri sedangkan awal2 sem dulu ckp deduct dari ptptn jer.....jom isi memorendum mntak diskaun bayar tecs tu...sape soh mintak last2 minute..kan dah xde duet!