Tips | Bagaimana untuk meningkatkan bilangan followers

Assalamualaikum w.b.t

Kalau tidak salah, ini merupakan kali pertama saya berkongsikan tips ataupun dalam bahasa yang lebih manis di dengar adalah petunjuk atau nasihat atau kaedah..HUhu.

Mengapa saya jarang menulis mengenai entry-entry berupa sebegini? Sebenarnya hajat dan niat nak kongsikan untuk anda semua tu ada. Tetapi memandangkan saya berasa kurang layak untuk berkongsi, maka itulah yang menjadi sempadan sama ada entry ni mampu disampaikan dengan baik atau tidak.

Saya tertampil untuk menulis entry ni disebakan seorang hamba Allah telah bertanyakan kepada saya bagaimana untuk menigkatkan bilangan followers?

Ok..Sebelum tu kena faham dulu apa itu followers..Kepada yang tahu, anggap ini adalah reminder la buat anda..Saya tahu anda semua di luar sana semua dah superb-superb kan dalam berblog ni? Followers atau pengikut ni adalah seperti di atas blog saya yang sebelah kanan atas tu..Yang ada gambar muka orang yang petak-petak tu..Ha..itulah dipanggil followers..Tapi, ada juga blog yang tak ada ruang untuk followers ni kan? Kalau belum ada, saya mencadangkan supaya letak widget yang memang menjadi standart widget dan yang perlu ada untuk setiap blog..Kalau tak letak, bagaimana anda nak tambah followers kan?

So, berikut adalah beberapa tips bagaimana untuk menambahkan bilanggan followers:

1- Mesti dan perlu mempunyai Followers Widget.

Seperti yang saya beritahu tadi, kalau widget ini tidak berada di dalamc arta 5 widget perlu anda, kemungkinan besar blog anda akan menghasilkan bilangan unique visitor yang rendah..Ini juga boleh termasuk
dalam tips bagaimana mahu menghasilkan 1000uv per day..Boleh dikatakan wajib ada la widget ni..

2- Blog Walking ( BW )

Blog walking dalam bahasa melayunya boleh dipanggil jalan-jalan ke blog. BW ni agak dan perlu dilakukan apabila anda diklasifikasikan sebagai bloggers yang baru..Bloggers baru ni bermaksud blogger yang baru membina blog dan masih baru dalam dunia berblog ni..

Blog Walking yang baik juga akan menghasilkan dan merupakan penyebab untuk followers anda bertambah. Please dan jagan hanya menulis 'hi, please visit my blog and follow me'. 

Ayat ni kalau saya baca, insyAllah saya tak akan BW ke blog dia dan biasannya yang buat macam ni merupakan ' budak baru'.

Gunakan bahasa yang mudah untuk difahami oleh orang..Ingat, ni shout box, bukan tempat untuk anda membuat karangan..Oleh itu, tulis apa yang agak-agak penting sudah la..ok.. Avoid juga tulisan yang macam ni, 'i follow u, please follow me back'. Ayat ni kadang-kadang boleh diterima orang..Tapi yang jadi masalahnya, dia tak follow pon kita. Tapi still tulis macam tu..Orang yang macam ni kita tahu tujuan dia BW hanyalah semata-mata mencari Followers murahan.

3- Entry menarik

Setiap blog mesti mempunyai daya penarik yang tersendiri..Kalau anda pandai dalam photographer, maka boleh tampilkan entry-entry dengan kaedah mengamil gambar yang betul dsb. Kalau anda hensem atau lawa, haaa...tunggu apa lagi, just upload your picture, then insyAllah followers datang mencurah-curah..Tapi kalau kita tak ada pakej yang sedemikian, maka carilah idea dan tingkatkanlah kreativiti anda semasa menulis.

4- Target

Target ni adalah lebihkurang dengan KPI (key perfomance index)..Lebih kurang tapi tak sama..Semasa anda baru berblog, anda dah tahu berapa followers yang ingin digapai dalam masa 3 bulan..Betul tak?

First target adalah 50 followers..So, bila dah mencapai target, maka up kan ke 100 followers..Bila dah ada 100 followers, automatic anda berasa seolah2 anda merupakan bloggers popular tanah air..Hahaha..

Bila dah sampai 100 tu, kalau nak tarik perhatian, bagi la greeting dan penghargaan sikit buat followers yang bertuah..Huhu..Kesian dia penat-penat follow blog kamu..

5- Pertandingan

Secara personalnya, kalau blog anda baru dalam tempoh 1 bulan, saya rasa memang agak tak sesuai untuk buat satu pertandingan..Tapi, kalau anda betul-betul power, InsyAllah anda boleh buat..Kalau anda pernah masuk pertandingan di dunia blog ni, salah satu daripada syaratnya mesti diorang akan tulis, 'mesti follow blog ini'. Lebih kurang macam tu la bunyinya..Biasanya yang buat sedemikian adalah untuk menambah bilangan followers..

Kalau yang agak mantap dah dia puya followers, ayat dia akan erubah sikit..cth, ' terpulang la sama ada ingin menjadi followers atau tidak'..Hehe..nampak tak egonya di situ? hihihi

6- Niat

InsyAllah, sebagai orang Islam, apabila kita nak lakukan something, maka pertama sekali adalah settingkan niat kita..Bila niat dah baik, insyAllah ada kemudahan bagi kita..Betulkan niat anda..kenapa anda boleh terjerumus dalam dunia blogging ni? Ok..Niat mau betul-betul ok tau..Dalam suatu hadis sahih berbunyi seperti ini, 'sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, setiap amal tu bermula dengan niat'.

Rasanya dah cukup 6 tips yang boleh digunakan..Tapi mungkin ada lagi fakto-faktor lain yang boleh menaikkan followers ada..Saya ekadar berkongsi apa yang saya telah buat.

Terima Kasih buat semua yang sudi menjadi followers saya..



33 comments:

ch!natsu said...

mekaseh je? ngee..
m0st welcome.. =)

Azie Rashid said...

kalau komen kt blog orang boleh tambah followers juga kan?hehe.jemput la dtg blog =)

Nur said...

erm..nice tips..instead fo tulis kat shout box rasanya better comment kot..mesti si penulis entri rasa lebih berharga..pergh

Aliesha Kirana said...

mekasih tips ni..heheeheh... kadang2 org tak suka dipaksa utk follow blog tu.. sebab ble kene paksa, nak jenguk blog tu pun malas. so follower tu cuma nama je, tempek muka kt ctu, padahal xjenguk pn..haha!

kakibiskut said...

tq nabil potter..baca spell skill...
avada kadabra...hehehe

kindergartenlibrary said...

setuju !

thank you ..
nice info .

Anonymous said...

thanks for the tips... rajin2 singgah larh blog...

http://mizmillyna.blogspot.com/

Zeanne said...

thanks fer sharing..boleh praktis..ekeke :)

::FAIZ:: said...

yang penting ikhlas... ni ada yg Follow sbb nak kene follow. tak follow, dia terus unfollow

cik jue said...

ok.. sama2 kasih =)
keh2

eszol raar said...

cliche

sheena maat said...

nice info :)

Anep™ said...

bagus tips nie. lagi ramai follower lagi tinggi kebarangkalian nk dapat trafik.heheh. niat tu kene penting.

BLOG GEMPAKZ SIOT

norliza said...

terima kasih atas infomasi yg diberi

izyantyPersonalTaste said...

gd info..tq

antudegil said...

loves the last point! hahaha! itu killer point atau buah kepada segala hal. :D

J said...

hebat2..nanti ak try r..
ak nak gak byk follower tp klu pk follower lebey ramai dr org yg commment..cam rasa down je..

amie said...

info yang menarek.. :)

suffer8zine said...

yuppp bro ni la asasnya, nice

Terkini : Fakta Menarik Tentang Perempuan

Lucy S. said...

awesome!

thanks for the tips ;)


Datang sini korek hidung! "This is my story".

Anonymous said...

=)

_kAk mAh_ said...

a very useful tips..tq :)**wink**

Anonymous said...

Unimaginable, that' s particularly what I was seeking as a remedy for! You unprejudiced saved me alot of function
[IMG]http://www.sedonarapidweightloss.com/weightloss-diet/34/b/happy.gif[/IMG]

mohd zhafri said...

terbaek3

fifahnazri said...

Very nice entry. thanks for sharing your ideas. Sgt bersetuju dgn betulkan niat berblog.. ok! teruskan usaha anda yg baik ni.. thanks again!

fiqkbe said...

yeah! x sabar nk wat contest bulan depan. thanks for the tips =D

hans said...

yups
saya bersetuju 100% dengan setiap point2 yg diberi tu
:)

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

touya said...

Blogwalking adalah cara paling senang untuk tambah folower

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

jemput follower mcm nak jemput ke rumah kita, meh meh, follower meh, bagi air, biskut segala macam, mesti follower nak dtg n dtg lagi. betol tak? kalau tak dihidang apa2, ataupun sekadar berbual biasa, mestilah jemu. hehe.

pandai je fifiey komen2 ni, mcmlah dh top. hihi. kita pun biasa2 lg awk. tp awk punya blog best dh:) ada isi, ada info, ada gambar, ada tips.:) selamat berblogging!

Anonymous said...

Растаможка Киев, Одесса
Консультации ВЭД
Дима Литейный
logisticskiev7@yandex.ru
+38 093 318 1567

The day we meet said...

salam..bagus entry ni..
bole praktis..ngeee =)

Anonymous said...

thanks..nice info..
baru berjinak2 dlm dunia blog ni..
rajin2 singgah la..:)
http://www.chocaliciouslife.blogspot.com

Mamu Urban said...

salam... sye pun masih tercari2 follower..almaklom baru nk bertatih..tima kasih bro terbaek...