Info Jumaat 29 | Tujuan Hidup

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah bertemu sekali kita di dalam info jumaat buat minggu ini..Minta maaf sebab minggu lepas info jumaat tidak dapat dikeluarkan atas sebab-sebab teknikal. Tajuk yang saya ingin kongsikan adalah mengenai tujuan hidup.

Tahu tak apa tujuan pen dibuat? Apa tujuan kereta dibuat? Mesti tahu kan? Kalau tujuan pen dijadikan salah satunya adalah untuk menulis. Kalau kereta pula dijadikan untuk memudahkan perjalanan kita supaya lebih cepat tiba di destinasi..Tapi, kalau tujuan manusia dijadikan adalah untuk apa? Tahu tak?

Berbalik kepada soalan ni, hanya pencipta sesuatu benda sahaja yang tahu kenapa dia jadikan benda itu.. Kalau pencipta pen, dia tahu dia jadikan pen untuk apa. Kalau pencipta laptop pon tahu kenapa dia jadikan laptop..Dekat sini kita dapat lihat, setiap benda yang nak dibuat atau dicipta mesti mempunyai tujuan atau objektif ia diciptakan.

Manusia? Siapa jadikan? Kalau org Islam percaya kita dijadikan oleh Allah s.w.t. Betul? tapi, seperti yang saya bagi tahu tadi, pencipta tahu kenapa Dia ciptakan kita di dunia ni..Kalau yang dah tahu, Alhamdulillah..Bagus la..Kalau yang belum tahu, ni saya nak bagi tahu kepnapa kita dijadikan di dunia ini. Tapi sebelum tu, kenapa kita perlu tahu kenapa kita dijadikan?

Contoh, kalau pen tak tahu tujuan djadikan, mungkinkah kita guna pen untuk buat pisau..Logic? Mesti tak logic kan? Tak logic sebab kita tahu tujuan pen dicipta..Kita juga tahu tujuan pen diciptakan.So, pencipta pen mesti berasa senang sebab pen digunakan dengan cara yang betul dan mencapai objektifnya.

Tapi, dekat sini saya bagi tahu, tujuan kita dijadikan. Allah berfirman:

" tidak kuciptakan jin dan manusia selain beribadat kepadaku" 51:56

Salah satu daripada tujuan hidup kita adalah untuk beribadah kepada Allah. Ok, sekarang dah tahu kan tujuan kita hidup?

Bila kita dah tahu, makanya kita kena jadikan tujuan kita hidup ni supaya mencapai objektif seperti yang telah ditetapkan oleh pencita Kita iaitu Allah s.w.t. Kalau kita tak buat seperti yang telah ditetapkan Pencipta kita, nescaya DIa akan terasa marah dan terkilan dengan kita..Berbalik kepada contoh tadi, kalau pen dijadikan pisau, mesti pencipta pen tersebut akan marah dan terkilan disebabkan kita dah salah gunakan pen tersebut.

Satu lagi firman Allah mengenai tujuan hidup kita adalah seperti di dalam surah Al-Baqarah ayat 30;

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." 2:30

Khalifah? Apa itu khalifah? insyAllah boleh cari sendiri. dan saya akan cerita satu entry akan datang.

Semoga kita tahu tujuan kita dihidupkan dan akan kita laksanakan seperti Pencipta kita mahukan supaya Dia tidak kecewa dengan kita.

p/s: kalau ada salah dari saya, mohon tunjuk ajar. Saya hanya manusia biasa yang tidak boleh lari dari melakukan kesalahan.

5 comments:

Ayuni said...

stiap org ader tanggungjawab sendiri, nice info...

::FAIZ:: said...

Stuju ngan Ayuni.....

Tinta Emas said...

Tahniah nabil...muda2 lagi dah membincangkan isu ini...banyak ilmu boleh dikongsi...

Ummi Hanie said...

very gud,nice entry
(karkun kot ni?)

eZmALiZa said...

entry ni buat ez,a rase bersemangat laa.. :D