Sekitar Kursus Asas DSLR bersama Trisno

i love canon :)
Assalamualaikum w.b.t.

DSLR semakin hari semakin tumbuh bak cendawan yang tumbuh tanpa hujan..Pelikkan? Tanpa hujan pun cendawan boleh tumbuh..Ni la yang saya nak describekan betapa ramai sangat sekarang ni orang mampu menggunakan DSLR..

Bedasarkan beberapa pengalaman lepas, memang tidak dapat dinafikan kenyataan camera DSLR memang berlambak2 di mana2 je..Contoh, masa konvokesyen yang lalu, saya bersama kawan2 lain ada 'job' untuk amik gambar.." ya Allah, terkejut saya bila tengok hampir setiap family yang datang tu menggalas camera DSLR..memang bersepah2 la..Tapi, rata2 yang saya lihat, tali mereka kebanyakkan bak baru keluar dari kilang..

Kalau warnaya kuning, kuning berseri, kalau merah, merah berseri2..Maksudnya kat sini, semuanya baru..Kita boleh compare dan dapat lihat siapa yang baru dan siapa yang lama..Macam blog jugak la...kita tahu siapa yang dah lama berblog dan siapa yang baru..Saya pon baru jugak dalam dunia dslr ni..

So, kalau yang dah beli camera tu, jangan lupa untuk baca manual dan belajar rajin2 supaya gambar tu cantik..Then bila gambar dah cantik, jagan la dok p amik gambar model yang berpakaian seolah-olah telanjang tu..mcam tak da faedah ja..Baik amaik gambar lembu je..Dosa pon xdapat..Betul tak? maaf la kalau terkasar bahasa..Kena sedar la wahai fotogrpher islam, kita masih beragama islam walaupun kita hebat mana pon..Kalau bukan islam tu, ikut ko la..k..


So, just nak kongsikan sikit, kursus basic memang saya suggestkan kamu yang baru bermain dslr ni pergi..Banyak sangat benda basic yang perlu kita tahu..Contohnya penggunaan ISO, Shutter speed, Appature, metering, dan banyak lagi..Kalau yang dah tahu xpa la..bagus la gitu..Tapi pada saya, yang basic tu la penting..Basic tu boleh diibaratkan seperti tapak sebuah rumah yang baru nak bina..kalau tapak dia tak kukuh, maka binaan atasnya pon mesti tak kukuh.. Rugi siapa yang tak pernah pergi kursus asas DSLR..huhu

So, jagan jadikan camera DSLR sebagai suatu hobi yang mewah..Sebaliknya jadikannya sebagai kerjaya sampingan anda yang boleh menyumbangkan kebaikan kepada anda. Ingat, jadilah fotographer muslim yang original..Matlamat tidak menghalalkan cara..

kredit to:

Wasalam.

9 comments:

::FAIZ:: said...

suka jd Model je.. tak suka jadik jurugambar.. hahahahah

Unknown said...

sy pn ske dslr tp blum ad rezeki nk ad sndiri pny. blaja dr kamera org len, ad lahhh hihihi

Anonymous said...

setuju dgn nabil...
"jadilah photographer muslim yg original..matlamat tdk menghalalkan cara..."
sy pn suka dslr gak...tp fulus x ckup agy.rasanya,tepaksa pendamkan dlu hasrat untk daptkan seketoi mnde nih.haiishh!!!

* smoga nabil mnjadi photographer yg ori yew... = )

-anak ibu-

Anonymous said...

* smoga nabil mnjadi photographer muslim yg ori yew... = )

cik panadol said...

minat photography...skrg tgh blaja2 lg cara nk amik gmbr yg cun dgn dslr ni....

tlg ajar bole?hehe

Useriez said...

perhh trisno dah buat kelas kat UTM.. dulu duk main area uthm jer.. haha. beruntung dpt berguru dgn trisno. otai canon~

mancai said...

salam singgah, hobi yang belum kesampaian.. kena angkat dslr juga ni rasanya...

Anonymous said...

aman
tak pernah tedetik nk beli kamera dslr pm walaupon kadang2 memikirkan perlu ada kamera sendiri utk kegunaan projek2 tertentu.. huhu.. mungkin tidak sejiwa.. apapon, sy teringin nk belajar dslr sbb ilmu yg baik tak salah dituntutkan.. hehe

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Trisno..
Satu nama yang kuat dalam industri photography.. aku kenal Trisno dalam forum suatu ketika dlu..

Keep it up bro! bagus masuk mana2 kelas yang terbukti tenaga pengajar nya berkualiti! =)