6 Tips Mudah | Bagaimana untuk Menigkatkan Bilangan Followers

Semakin hari, semakin ramai yang telah tanya kepada saya bagaimana cara untuk menigkatkan bilangan followers..ok..Sebenarnya apa yang saya tulis kat bawah ni ianya bukan lah satu rukun dimana wajib dipatuhi tapi adalah bedasarkan pengalaman saya dan sedikit pembacaa. Maka hasillah 6 tips mudah untuk menigkat kan bilangan followers..

Pastu ada pulak saya dengar, ala penat la cmni..Asik2 nak kena BW je..Xde cara lain ke? Pada saya, tiada jalan mudah untuk mengapai kejayaan..hihi..Ape2 pon, kita kena susah dulu baru boleh berada di atas..Tak caya try tanya abg ben..dulu dia pon rajin jugak BW datagn follow blog2 orang..Cik epal pon sama jugak kerap jugak datang blog ini..Tapi bila dah sampai suatu masa . BW adalah tidak diperlukan sangat..Tapi ingat, kalau anda masih BW, lagi cepat anda akan dapat followers..Tak caye, ce try buat dulu..


Ok..Sebelum tu kena faham dulu apa itu followers..Kepada yang tahu, anggap ini adalah reminder la buat anda..Saya tahu anda semua di luar sana semua dah superb-superb kan dalam berblog ni? Followers atau pengikut ni adalah seperti di atas blog saya yang sebelah kanan atas tu..Yang ada gambar muka orang yang petak-petak tu..Ha..itulah dipanggil followers..Tapi, ada juga blog yang tak ada ruang untuk followers ni kan? Kalau belum ada, saya mencadangkan supaya letak widget yang memang menjadi standart widget dan yang perlu ada untuk setiap blog..Kalau tak letak, bagaimana anda nak tambah followers kan?

So, berikut adalah beberapa tips bagaimana untuk menambahkan bilanggan followers:

1- Mesti dan perlu mempunyai Followers Widget.

Seperti yang saya beritahu tadi, kalau widget ini tidak berada di dalamc arta 5 widget perlu anda, kemungkinan besar blog anda akan menghasilkan bilangan unique visitor yang rendah..Ini juga boleh termasuk
dalam tips bagaimana mahu menghasilkan 1000uv per day..Boleh dikatakan wajib ada la widget ni..

2- Blog Walking ( BW )

Blog walking dalam bahasa melayunya boleh dipanggil jalan-jalan ke blog. BW ni agak dan perlu dilakukan apabila anda diklasifikasikan sebagai bloggers yang baru..Bloggers baru ni bermaksud blogger yang baru membina blog dan masih baru dalam dunia berblog ni..

Blog Walking yang baik juga akan menghasilkan dan merupakan penyebab untuk followers anda bertambah. Please dan jagan hanya menulis 'hi, please visit my blog and follow me'.

Ayat ni kalau saya baca, insyAllah saya tak akan BW ke blog dia dan biasannya yang buat macam ni merupakan ' budak baru'.

Gunakan bahasa yang mudah untuk difahami oleh orang..Ingat, ni shout box, bukan tempat untuk anda membuat karangan..Oleh itu, tulis apa yang agak-agak penting sudah la..ok.. Avoid juga tulisan yang macam ni, 'i follow u, please follow me back'. Ayat ni kadang-kadang boleh diterima orang..Tapi yang jadi masalahnya, dia tak follow pon kita. Tapi still tulis macam tu..Orang yang macam ni kita tahu tujuan dia BW hanyalah semata-mata mencari Followers murahan.


3- Entry menarik

Setiap blog mesti mempunyai daya penarik yang tersendiri..Kalau anda pandai dalam photographer, maka boleh tampilkan entry-entry dengan kaedah mengamil gambar yang betul dsb. Kalau anda hensem atau lawa, haaa...tunggu apa lagi, just upload your picture, then insyAllah followers datang mencurah-curah..Tapi kalau kita tak ada pakej yang sedemikian, maka carilah idea dan tingkatkanlah kreativiti anda semasa menulis.


4- Target

Target ni adalah lebihkurang dengan KPI (key perfomance index)..Lebih kurang tapi tak sama..Semasa anda baru berblog, anda dah tahu berapa followers yang ingin digapai dalam masa 3 bulan..Betul tak?

First target adalah 50 followers..So, bila dah mencapai target, maka up kan ke 100 followers..Bila dah ada 100 followers, automatic anda berasa seolah2 anda merupakan bloggers popular tanah air..Hahaha..

Bila dah sampai 100 tu, kalau nak tarik perhatian, bagi la greeting dan penghargaan sikit buat followers yang bertuah..Huhu..Kesian dia penat-penat follow blog kamu..





5- Pertandingan( contest)

Secara personalnya, kalau blog anda baru dalam tempoh 1 bulan, saya rasa memang agak tak sesuai untuk buat satu pertandingan..Tapi, kalau anda betul-betul power, InsyAllah anda boleh buat..Kalau anda pernah masuk pertandingan di dunia blog ni, salah satu daripada syaratnya mesti diorang akan tulis, 'mesti follow blog ini'. Lebih kurang macam tu la bunyinya..Biasanya yang buat sedemikian adalah untuk menambah bilangan followers..

Kalau yang agak mantap dah dia puya followers, ayat dia akan erubah sikit..cth, ' terpulang la sama ada ingin menjadi followers atau tidak'..Hehe..nampak tak egonya di situ? hihihi

6- Niat

InsyAllah, sebagai orang Islam, apabila kita nak lakukan something, maka pertama sekali adalah settingkan niat kita..Bila niat dah baik, insyAllah ada kemudahan bagi kita..Betulkan niat anda..kenapa anda boleh terjerumus dalam dunia blogging ni? Ok..Niat mau betul-betul ok tau..Dalam suatu hadis sahih berbunyi seperti ini, 'sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, setiap amal tu bermula dengan niat'.

Rasanya dah cukup 6 tips yang boleh digunakan..Tapi mungkin ada lagi fakto-faktor lain yang boleh menaikkan followers ada..Saya ekadar berkongsi apa yang saya telah buat.

Terima Kasih buat semua yang sudi menjadi followers saya..

21 comments:

aque said...

n3 yang menarik...
keep it up :)

Fiza Rahman said...

Thanks for the tips ☺☺

Latest: Suami Berang TIKAM Isteri selepas di kejutkan untuk SOLAT SUBUH

Muhammad Helmi said...

perkongsian yang menarik...
Jemput Datang Ke Blog Saya

ROI said...

Lagi 1 nabil..semangat. Aku tgk blogger skang kurang bersemangat la,,kalo ada pon separoh jalan je. Join gathering merata tempat, tapi entri setahon sekali baru nak update

Cik Puan Kocik said...

BAGUS TIP NIE ..... NAK TAMBAH POLLOWERS JUGAK LA

fasham said...

suatu ketika dulu..huhu dulu saya selalu je buat skunk pun sama...huhu

www.dunialandax.com said...

nice tips bro =) love it!

Farhana Jafri said...

sume dh wt tggal cntest je lg.. tp nk tggu smpai 1k dlu la.. hehehe

jemput singgah ANASAURUS :)

Finn said...

ada 3 followers dari hari tu. syukur je ^__^

Nur Hawa Mohd Zin said...

tq nabil..heheh..awe tak nak terburu mengejr follower..takot tak terlayan dan ada yang kecik hati

Era said...

Tips menarik, boleh kongsi..:)

Jol Karim said...

thankbgi tip ya abg potter. :)

Afir said...

ahahhaahhaa....
tol2 tu, suka yang part
"jemputlah ke blog saya" punyer komen..
cam berlambak dpt, n banyka kalik pulak delete...ahhahaha

sorry

Kak Mahh said...

Tips yang bagus...

Izyan Balqis said...

yeaaahhh~ tips best~ tpi lbey prefer bw~ hehe

Useriez said...

nabil.. satu lagi bgtau jgn pergi ke blog org then tulis 'sila jadi folllower sy'.. :)

Uzair said...

trick suruh follow kat chatbox tu mmg biasa ada. annoying gila kott.

pape pon best lah advice ni. simple sahaja. thx bro!

Unknown said...

bnyakkan komen di blog lain...hehe

Cuba tips nie

http://kaki-haru.blogspot.com/2011/04/21-cara-meningkatkan-traffic-ke-blog.html

good luck!!

Syafiq Salim said...

terbaik laa nabil....
tambah sikit... bt review blog org yg sederhana femesnya... insyaAllah org tu akan reply review... UV dan segala kemahuan dlm dunia blog akn dicapai.... boleh pkai tak tips sy.... :)

Ina said...

tenkiu....baguih tips nie..untuk org baru macm aka nie...
singgah dari "KAMI BLOGGER UTAGHA"

arshad muhamad said...
This comment has been removed by the author.