Dalam Mihrab Cinta | Download+Sinopsis+Gambar+Lagu

Di saat daku menulis entry ni kapan belum tahu bila akan meniduri diri ni..Teringat sangat sewaktu pergi ke Indonesia pada tahun lepas menag membuatkan saya lebih menjiwai untuk baca buku mahupun menonton cerita2 dari Indonesia..Alhamdulillah, sebelum ni Ketika Cinta Bertasbih memang tidak mengecawakan saya membuatkan saya tidak pernah jemu untuk ulang 5-6 kali..

Cerita ini diadaptasi daripada sebuah novel juga yang berjudul dalam mihrab cinta. Penulis yang sama juga bagi Ketika Cinta Bertasbih. Masa di Indonesia tahun lepas, filem ni belum dikeluarkan dalam dalam proses untuk dikeluarkan setelah selesai pembuat penggambaran..

Cik Zizi kena ugut oleh pencopek..

Permulaan filem ini telah membuat hatiku terdetik disebakan teringat bunyi di stesen kereta( keretapi) yang sama seperti yang saya pergi dulu..Kenangan menaiki keretapi( kereta) dari Bandung ke Jogyakarta yang mengambil masa 8jam perjalanan telah menambahkan lagi pengalaman yang amat manis dalam hidup saya ni..Saya boleh gambarkan bagaimana keadaan di dalam keretapi tersebut sambil relatekan dengan jalan cerita tersebut.
Adik mas Syamsul, Nadia memberi nasihat kepada mas nya..

Permulaanya agak sedih disebabkan mas Syamsul Hadi ni terkena fitnah oleh rakan sebiliknya Borhan. Setelah itu Syamsul Hadi ni dikeluarkan dari pesantren dengan cara yang tidak enak..Kalau cerita pasal pesantren, terus saya teringat pengalaman saya ke pesantren Darul Tauhid di Bandung. Senang cerita, banyak kaitannya cerita ni dengan tempat2 yang saya pernah pergi dulu..ok.Selepas dikeluarkan dari pesantren, family Syamsul takk dapat terima kenyataan menyebabkan dia lari dari rumah..

Nadia dan Ibunya sedih sebab dapat tahu Syamsul kena tangkap..
Nadia mulanya tak percaya, tapi akhir nyata benar itu adalah abgnya..

Kehidupannya sebagai seorang pelarian membawa padah apabila dia menjadi pencopek(peragut) disebabkan kilaf dan lapar..Tabiatnnya itu diteruskan lagi selepas mendapat galakkan daripada rakan2 dalam penjara. Namun, dipendekkan ceritam, dengan ditakdirkan Allah, dia sedar bahawa perbuataanya ini salah dan bertaubat tak akan melakukan lagi..

Bertemu dengan cikgu matematika..
Keputusan setelah istiqarah dan memilih Silvi dan menggalkan Zizi..
Sudah sampai ke babak akhir, dia dijodohkan dengan seorang muslimah+cantik+cerdik. Tapi ibunya juga memiliki pilihan lain yang cocok buatnya..maka dengan solat istiqarah, Syamsul memilih Cikgu Personal Matematika yang diberi nama Silvi..namun jodoh ditangan tuhan dimana Silvi terlalu gembira dengan jodohnya bersama Syamsul menyebakannya membawa padah..

Dalam Mihrab Cinta..KCB best lagi la..hihi

Pelakon besama penerbit Habiburahman.
Kalau story semua macam tak best je kan..Apa kata try tengok sendiri..Nak tau dia kawain dengan sapa, boleh la download and tengok sendiri yew..Kalau tak best tu, mungkin saya rasa cerita ni tak sesuai untuk anda..For me KCB dan cerita ni memang selari dengan jiwa saya..InsyAllah, banyak sangat pengajaran dalam cerita ni..Jodoh tetap di tangan tuhan..Kita merancang, tapi Allah S.W.T adalah sebaik-baik perancang.Amin
Cikgu Silvi kalau tak salah..hihi

p/s: sediakan tisu secukupnya.hihi

Download:

1- OST :Afgan-Dalam Mihrab Cinta
2- OST:Karena Hati Bicara

Full Movie:


Dalam Mihrab Cinta-2010CDA
Dalam Mihrab Cinta-2010CDB

11 comments:

themalin said...

mcm best je..
kalau habiburrahman yg buat, komfem2 seronok..
mesti kene tgk ni.. insyaAllah
terima kasih ats perkongsian saudara nabil :)

Unknown said...

haha,nak copy nabil! tapi malas nak dtg kp.haha

Sakinah said...

pelakon de same jek....

:kAktUs: said...

sdey ke cite ni???...

nabil..nak citer ni..ko dah download smua kah??

Afir said...

tgh tunggu nur kasih the movie, mari nengok sape yang lgi sideh..ahhaa

Anonymous said...

saya suka NUR KASIH THE MOVIE....
x sabar nak nengok...
sokong filem MALAYSIA walaupn sy 'berdarah' JAWA....huhu...

- anak ibu-

~AKUSYANICHI~ said...

wahh loikeee ketatttt2 citer neh..ekcely lom tengok lg..tp i heart dis song!!..sgt33...nak download gune link yg kamo bg tp x dpt..nape yea..huhh..nak downlod.....nape x dpt..tulun sy dptkn citer neh!!!...

akmal said...

cerita endon ke cerita malaysia ni?? huhu.. ketinggalan skit bab2 hiburan ni..

PiDoT_OtAi said...

tersentuh aku dgn cerita ni.. so nasihat aku kalau nak lebih paham, sila baca novel ni dulu k.. baru lebih feeling hehe

akmarhisham said...

eh eh.
awat gambar cikgu silvi lebih dr 1?
ermmm..

syamimihaziqah said...

Cantik yang nama cikgu Silvi tuuuu.