Kategori Bloggers di Malaysia | Anda kategori mana?

Salam dan hello to all of you..Arini sebenarnya tak tahu nak update apa..Normal bagi seorang bloggers yang tak tahu nak update apa..Betul tak? Melainkan anda seorang blogger yang taknormal, mungkin anda sentiasa ada idea untuk updae blog..Tapi semua tu bergantung kepada anda.Berbekalkan pengalaman yang ada di dalam dunia bloggers di Malaysia ni, saya boleh klasifikasikan kepada 2 jenis kategori bloggers di malaysia.

Secara generalnya, kita update entry andalah utuk nak bagi unique visitor datang ke blog kita kan? So, pelbagai method dan cara kita buat untuk nak dapatkan traffik yang tinggi. Antaranya adalah dengan mengupdate entry..Ok. Bedasarkan faktor ni la saya klasifikasikan bloggers di Malaysia kepada 2 jenis iaitu:

1- Bloggers Update
2- Bloggers SEO

1- Bloggers yang kerap update ni contohnya seperti Abg BenAshaari memang dia kerap untuk update entry..Tak ketinggalan juga cik epal yang hampir 2-3 entry sehari. Tapi kadang2 Cik Epal  ngn Bro Ben ni bermain dengan SEO jugak..Sebenarnya memang berkesan cara ni untuk mendapat trafik beribu2 sehari..Tapi persoalannya, mampukah anda untuk seperti mereka? Mereka memang hebat..Kalau kita ni yang tak popular update entry ntah apa2, mesti orang tak datang kan? Tapi kalau org yang ada nama update entry, " makan durian dengan blogers' mesti ramai jugak yang berduyun2 datang ke blog dia..Biasanya kalau nak jadi dalam golongan ni, mestilah mempunyai masa dan idea..Biasanya bloggers kategori ini tidak memerlukan untuk mereka main SEO.Walaubagaimanapun, kalau kerap update + bermain SEO hasilnya memang menakjubkan..


2- Kategori kedua ni memang jarang juga diamalkan oleh bloggers..Tapi ramai jugak sebenarnya yang amalkan main SEO ni..Contoh yang main SEO ni adalah blog Cikgu Dahlia, blog saya sendiri dan blog2 yang kurang update.Korang semua boleh lihat, biasanya blog2 yang bermain dengan SEO ni akan mengenakan entry yang memberi kesan dan biasanya entry tu mempunyai input..Tapi tak bermaksud juga entry yang kerap update tu tak memberi input..Jangan salah faham dengan ayat tu..Biasnya juga, tajuk yang dipilih adalah tajuk yang akan terlintas difikiran orang ramai. Tapi sebelum tu, apa SEO? SEO adalah search engine optimization.( betulkan kalau saya salah). Boleh google kalau nak tahu lebih.. Siapa yang pandai main coding dan keyword, biasanya cukup dengan SEO trafik boleh dapat 1000uv sehari..Tapi entry kamu mestilah terkesan dan mempunyai keyword2 yang akan dicari orang.

Memang tak dinafikan, orang cakap, bloggers yang main SEO ni trafik tak la tinggi sangat..Tapi pada saya, bagi siapa yang berminat nak berblogging ni, tapi tak mempunyai masa, SEO ni adalah cara yang terbaik utk dia..Bukan ape, kalau tak update entry seminggu pon, insyAllah paling kurang pon 300++ uv sehari yang datang sebab kita SEO..Tapi kalau orang tak main SEO, kalau dia tak update, memang susah orang nak g blog dia dengan suka2..SEO yang baik tambah dengan PR( Page rank) yang tinggi memang hasilnya terbaik.. Saya xde masa, sebab tu saya belajar dengan cikgu dahlia untuk bermain dengan SEO ni..Zasss....





So, anda di dalam categori mana? mesti categori ketiga kan iaitu sentiasa update dan bermain SEO..Kalau ada masa buat la cmtu..InsyAllah trafik naik dengan tingginya..Hehehe..

17 comments:

NadiRah said...

nak link cikgu Dahlia~ huhu

APAN said...

bagi aku, aku ni blogger gagal...tapi puas hati ngan pe yg ade kat blog aku skang...

biar follower sket xpe, janji ade membe2 blog yg selalu bace. huhu...

APAN said...

oh...lpe nak gitau...aku buang dah link blog ko dlm blog aku...
aku ingat dulu, aku kenal ko sebab aku ajak tukar link...
da lme gak la aku buang...
aku tengok link blog aku ade lagi kat sini...
nanti ko ckap x adil lak...
nak buang pun xpe...
huhu...

takot slah anggap je nanti :)

Nur Hawa Mohd Zin said...

saya blogger picisan..hehe

syanabel said...

hmm time tak update, kdg2 seo masyuk jugak. Tapi tak de lah sampai beratus2 UV sehari. dlm puluh2 je sehari.
so blog Azali's daughter dikategorikan sbg dua-dua kot..heheh

Cikgu Dahlia said...

Asalkan ada entry dgn keyword evergreen,xjadi masalah...trafik tetap ok..tp ddrop laa jugak...so bila trafik drop,jgn harap income banyak...

Apapun,blogging je takat yg kita mampu dan kita mahukan...jgn terikut dn trkejor dgn org tapi anggap mereka sebagai pendorong, dan duit sebagai motivasi ekstrinsik...hehhe

Yang paling penting,blogging je dengan gembira dan puas ;)

Macam topik tengahari td je kan? Hiks...bagus2...leh garap lagi idea ni...huhu

Wan Gerrard said...

saya org yg sibuk nk bwat blog gak..boleh ke? :P

www.dunialandax.com said...

aku jenis men update..coz aku tak berapa nak berilmu untuk aku kongsi..hahhaha~

J said...


aku pun xtaw.. blogger update pun tak, blogger seo pun tak.. hehe..

Entri Panas : Justin Bieber fans dan haters akan benci aku sebab ini !!

Unknown said...

aku blogger ikut rasa

Nad said...

saya jenis blogger sesuku masa.. hehe..

good info.

Nad said...

eh.. hye nadirah.. gambar itik jugak ye..

iza said...

Assalam...
Susah jgk nk tentukan yg mana 1...
yg ke 3 dan ke 4 kot...
ikut mood jgk..

hanumHae said...

errr aku plak jenis updet bila time ghajin..hehehe

akmal said...

kategori pembaca blog tapi takda blog ada tak?? haha

Khuzrin Kamarudin said...

aku pun tak tahu aku kategori mana.. hahahaha..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

BLOGGER MALAS UPDATE. KEKEK!