Selamat Hari Ibu 2011

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera semua..Pertamanya saya dengan besar hati ingin mengucapkan Selamat Hari Ibu buat semua Ibu-Ibu di Seluruh Dunia amnya dan khasnya buat ibu tercinta Hjh Asmah bt Mohd Ismail. Nabil sayang mak sampai bila-bila..=)

Walaupun pelbagai nama sering kita ungkapkan kepada ibu kita seperti emak, umi, mummy dan apa saja, tapi hari ibu tetap jugak disambut oleh emak mahupun umi..Hehehe..Bukan ape, ada tengok Maharaja Lawak Minggu lepas, dia cakap, ak xsambut hari ibu sebab ak panggil emak dekat mak ak..So ak tunggu hari emak la..hehehe..Ni just lawak2 je..
Sebenarnya setiap hari adalah hari ibu bagiku..Tapi kalau tak salah saya, hari ibu disambut setiap tahun diseluruh dunia pada hari ahad minggu ke 2 pada bulan mei.Kalau salah tolong betulkan..Makanya, jangan tunggu hari ni saja kita call mak kita dan wish selamat hari ibu..Sebaik2nya, walaupun kita berjauhan, kita kena cal sekurang-kurangnya 1 kali sehari..Dulu saya gelak dekat kawan saya sebab dia call mak dia tiap2 hari..Saya tanya dia, boleh ke buat cmtu>? Maksud saya, macam susah je nak buat..

Setelah setahun mencuba, Alhamdulillah telah menjadi rutin harian saya call mak saya setiap hari..Cuma kadang2 je terlepas call sebab sebok dengan meeting la, ape la..Kadang tak call tu saya rasa tak lebih 10 kali setahun..Huhu..Tak kesah la nak kata anak manje ke ape..This is my style..




Ada juga org cakap xde kredit la nak call..Call tiap2 hari habis la kredit..Bagi saya, kalau itu yang korang rasa kekangan yang ada, harap lepas ni benda tu bukan menjadi alasan lagi..Cuba bayangkan, dulu mak ayah kita terpaksa bekerja keras utk dapatkan duit, beli baju, susu dan peralatan lain utk kita..Tak pernah pulak mak cakap, miggu ni kita tak makan ye nak, mak xde duit..Untuk menjaga hati anak, mak terpaksa bekerja lebih..Tapi bila anak dah besar, ini je alasan yang dia bagi..Memang agak tak patut la..

Call tak semestinya 10-30minit..Just  5 minit pon dah cukup..As long as dapat denganr suara mak, pastu tanya khabar mak insyAllah itu sudah mencukupi..Betul kan mak? hehehe..Ok la..Lain orang lain style dia..Walaupun saya juah, tai hati saya dengan mak saya dekat je..Ok..Semoga kita lebih menghargai Ibu kita walaupun siapa kita..Jangan kerana wang dan harta ibu menjadi musuh paling dekat dengan kita..

Wasallam.

6 comments:

mimie said...

as'kum nabil potter.
tak baik sambut hari ibu.
cuba search asal usul hari ibu.
dye same je mcm velentine.
cume velentine 'terlebih' diharamkan berbanding hari ibu dan hari bapa.
^^

nabilpotter said...

wasalam..ye ke? setahu saya tak ade masalah sebab tak melaggar syariat..Tapi kita kena betulkan niat bahawa sambutan ni kita sambut bukan hari ni je..Just nak appriciate parents je..xsalah kan kalau kita nak hargai ibu kita? islam pon suruh kita hargai ibu kita kan? tapi kalau betul salah, mungkin boleh bagi rujukan utk saya rujuk..btw, terima kasih atas nasihat tu..

my5xurra said...

setiap hari adalah hari ibu. setiap kali call tu, nabil wish jer selamat hari ibu. hehehe. kadang kita ni terlepas pandang, kita mcm terikut sangat dgn upacara / occassion yg ada di kalendar. (pesanan utk diri sndiri jgak)

Asyikin Azizan said...

kaedah menelefon mak setiap hari adalah cara yg sangat baik dan cuba dilakukan oleh anak2 mak.. duit boleh dicari tapi kasih sayang & pengorbanan tak boleh dijual beli..

mimie said...

here,untuk rujukan.
http://www.maahadsas.edu.my/home/artikel/96-jangan-sambut-hari-ibu.html

bukan apa,cuba kite tgok bile valentine,org pun kate,kite just wish,kite tak sanjung paderi bla3.

btw,saya tak berani nak ulas lebih2,takut bercanggah pulak somewhere.

minta maaf kalau salah mane2 ye. (:

azian said...

jarang kot org lelaki nk tulis pasal ibu..pe pon nice post lah..