Thursday, June 16, 2011

'Berkhalwat' bawa Brown kepada Islam

Assalamualaikum w.b.t dan selamat pagi..Ketika tengah sebok membelek paper utusan online, saya terjumpa dengan satu artikel yang agak menarik untuk dikongsikan..Walaupun ramai dah membca, tapi ramai jugak yang belum membaca dan tahu kisah ni.So, kisah ni saya amik dari utusan online..

*******

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

SELURUH keluarga melonjak kegembiraan, lebih-lebih lagi si bapa, Dr. Laurence Brown apabila puteri keduanya, Hannah selamat dilahirkan. Cuma yang janggalnya, kegembiraan itu tidak diiringi dengan sebarang ucapan syukur atau terima kasih kepada tuhan atas kelahiran bayinya itu.

Ini kerana Dr. Brown tidak beragama. Tidak ada sedikit pun kepercayaan terhadap tuhan, apatah lagi mengakui kewujudan tuhan. Beliau seorang ateis.

Namun kegembiraan dengan kelahiran bayinya itu tidak lama. Ini kerana Hannah mengalami masalah kesihatan yang amat serius. Pembuluh darah ke jantung bayi itu sempit sehingga menyebabkan peredaran dan aliran darah tidak lancar.

Dr. Brown dapat menyaksikan sendiri tubuh mungil anaknya itu bertukar kepada kebiruan terutama dari bahagian dada sehingga ke hujung kaki akibat aliran darah yang tidak lancar.

Si anak ditempatkan di bilik rawatan intensif untuk bayi (NICU) sebuah hospital untuk menanti saat dan ketika menjalani pembedahan dan pelbagai rawatan bagi menyelamatkan nyawanya.

Malah beliau sendiri sebagai seorang doktor sangat memahami bentuk-bentuk rawatan yang akan dilakukan oleh pakar atau doktor bedah bayi dan kanak-kanak terhadap anaknya itu.

Pastinya tiada jalan lain untuk menyelamatkan Hannah kecuali menjalani pembedahan besar di bahagian dada.

Namun peluang atau kejayaan pembedahan itu sangat tipis. Tiada peluang besar untuk si bayi itu dapat bertahan hidup dengan lebih lama sekali pun jika pembedahan itu berjaya.

Segala prosedur dan implikasi itu telah dijelaskan kepada Dr. Brown oleh pakar bedah.

Namun sebagaimana lazimnya, si pakar menasihati Dr. Brown banyak berdoa kepada tuhan, meminta dari-Nya agar Hannah dapat diselamatkan. Lebih penting, berdoa kepada tuhan itu akan membuatkan Dr. Brown berasa lebih tenang ketika menanti saat-saat getir seperti itu.

Tentu sahaja si bapa bagai terpukul dengan kata-kata doktor tersebut.

Berdoa? Jangankan berdoa, tiada satu tuhan pun yang beliau akui. Bagaimana hendak berdoa.

"Saat perunding pakar bedah kardiotoraks yang akan menjalankan pemeriksaan teliti terhadap puteri saya pergi meninggalkan saya dengan segala macam nasihat itu, perasaan saya sendiri bercampur aduk antara sedih dan takut.

"Tidak ada teman ketika itu kecuali rasa takut yang amat sangat. Tiada tempat untuk saya tuju untuk berkongsi kesedihan sementara menunggu hasil pemeriksaan itu.

"Namun akhirnya saya menuju ke bilik yang dikhaskan untuk berdoa di hospital dan terus saya duduk bersimpuh," ujar Dr. Brown menceritakan kekalutan hatinya saat itu.

Beliau mengakui, itulah kali pertama dalam hidupnya dia berdoa dengan tulus dan sungguh-sungguh.

"Sebagai seorang ateis, saat itulah pertama kalinya saya berbicara dengan tuhan, itupun dengan setengah hati.

"Saya membuka hanya separuh daripada hati saya untuk mengakui tuhan kerana ego yang masih ada.

"Saya tidak sepenuhnya meyakini dan mempercayai wujudnya tuhan. Dalam situasi panik seperti itupun, saya tidak sepenuhnya meyakini tuhan. Malah saya berdoa dengan sikap skeptikal terhadap tuhan.

"Iaitu jika Tuhan itu memang ada, benar-benar wujud saya pinta agar tuhan akan menyelamatkan puteri saya.





"Sebagai balasannya, jika anak saya selamat, saya berjanji akan mencari dan mengikuti agama yang paling menyenangkan hati-Nya," kata Dr. Brown.

Hanya itu yang beliau tuturkan kepada tuhan kerana sekitar 10 sehingga 15 minit kemudian, beliau dipanggil untuk menemui perunding bedah anaknya itu.

Saat itu, dada beliau bagaikan hendak pecah kerana menahan debaran untuk mendengarkan penjelasan konsultan akan nasib anaknya.

Tetapi alangkah terkejutnya Dr. Brown apabila diberitahu bahawa Hannah bagai bayi ajaib. Setelah pemeriksaan teliti dilakukan, bayi itu didapati tidak lagi mempunyai sebarang masalah dengan pembuluh darahnya.

Malah Hannah akan menjalani kehidupan normal seperti anak-anak yang lain. Kata-kata doktor itu ternyata benar apabila selepas dua hari dilakukan perhatian yang teliti keadaan puterinya menunjukkan kemajuan yang sangat memberangsangkan!

Tidak ada lagi istilah 'bayi biru' malah tidak perlu mengambil sebarang ubat apatah lagi menjalani pembedahan besar.

Hannah dibenarkan pulang ke rumah seolah-olah seperti tidak ada penyakit yang dideritai selama ini.

***************
Apa yang kita boleh amik iktibar dari kisah ni adalah hidayah atau petunjuk dari Allah berlaku dimana-mana tanpa mengira masa, usia dan ketika..Dimana sahaja petunjuk tu boleh dapat..Klau macam dulu saya pernah postkan bagaimana seorang model memeluk Islam..Menarik jugak citer tu..Boleh search dalam blog ni..Kisah Seorang Model Memeluk Islam.

Kita sebagai orang yang dah islam ni, tak perlu untuk cepat menyalahkan orang ataupun bersangka buruk pada orang bukan Islam..Kita kena ingat, mane nak tahu, orang yang dulu memang tegar minum arak, tiba2 mendapat hidayah, dia tu lebih baik dari kita seperti budak kecil yang baru dilahirkan..

Ada sepotong hadis Nabi, " kalau Allah mahu memberi kebaikan, maka nescaya dia akan berikan kefahaman, iaitu kefahaman dalam Agama" Lebih kurang cmtu maksud dia..Oleh itu kawan2, yang terlalu bersangka buruk pada sesiapa sahaja sebab kita tahu apa yang akan terjadi di masa depan..Ok..

Wasalam

2 comments:

aque said...

meremang bulu rome bace n3... besh.. thanks 4 de share.... ;)

syafiqakarim said...

huh..islam ni mmg indah bila
di hayati betul2.
byk menarik org lua.tp yg da mmg
agama islam mcm x hargai pula.
huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...