Tips Blogging | Bagaimana bloglist boleh meningkatkan trafik blog anda?

Secara praktikalnya saya belum membuat lagi kaedah dah ni dan akan dibuat dalam masa terdekat. Kaedah ni saya dapat dari seorang bloggers yang agak meletup jugak tapi tak perlu la untuk saya hebohkan siapa beliau..Betul jugak katanya, bloglist sebebnarnya dapat menambahkan trafik kita secara langsung taupun tidak..Tapi bagaimana bloglist dapat membantu kita?

Sebelum tu saya nak tanya, apa tujuan bloglist anda? Untuk apakah anda membuat bloglist? Suka2? tambah kawan? Atau sekadar untuk simpan blog yang kita minat untuk baca? atau juga untuk nak tahu setiap update bloggers kegemaran kita? Semua ni mungkin betul kan..Tapi kalau itu tujuan anda, tak ada masalah..Teruskan dengan bloglist yang ada..

Kebanyakkan bloggers memang tidak boleh lari dengan melihat statistik blog anda kan? Dari situ kita dapat tahu darimana url yang banyak kita perolehi datang ke blog kita..Biasanya adalah dari url log2 yang pemes..Tapi, adilkah kita jiga orang tu dapat bagi kita trafik, tapi kita tak bagi pon dekat blog dia trafik..Tapi kita cakap kita ada save blog dia dalam bloglist kita..Betul, memang ada simpan bloglist..Tapi hanya sekdar simpan..



Bloglist beribu mana sekalipun, yang ditontonkan hanyalah 5 sahaja..Kebarangkalian untuk bloglist 5/1000 tu adalah benda yang memang nasib sgt la.. Walaupun tajuk entry anda best, tapi sebabkan bloglist yang beratus2 tu, anda sedikit demi sedikit ditendang masuk ke dalam dan tak dapat dilihat oleh pengunjung blog anda..

Sepanjang pengalaman saya, jarang jumpa bloggers yang rajin untuk clik show all untuk blog list kita..Kalau ada pon sorang dua je pon..Betul tak? Oleh tu, agak tidak adil buat orang yang dah tukar link dengan kita tapi kita tak bagi apa2 pon trafik untuk dia..Memang tidak adil..

Bagi yang nak jadikan bloglist dia untuk menambah trafik, saya ada beberapa cadangan..Kecikkan scope bloglist anda. Maksimum blog list anda yang patut ada dalam senarai adalah 15 blog sahaja. Kebrangkalian 5 dari 15 blog yang ada adalah tinggi untuk semua blog akan dilihat pada setiap masa..Pilih blog yang melakukan seperti anda jugak..Kalau kita betul2 menjaga blog list kita, kita juga perlu cari bloggers yang betul2 menjaga bloglist dia..

Kalau nak tukar link, pastikan bloggers yang nak tukar link dengan kita tu mempunyai maksimum 15 blog list sahaja bagi setiap categori..Kalau nak buat banyak kategori pon xpe.. tapi, pastikan satu category tu hanya maksimum 15 blog list..Kalau lebih tu bukan tak boleh, tapi dah tak dapat memenuhi objektif anda untuk menambahkan bilangan visitor ke blog anda..

Tapi kalau bloglist anda tu sekadar suka2, just go ahead dengan berapa banyak anda minat..Tak ada sapa betul mahupun salah..Sekrang ni, tugas anda adalah mengetahui tujuan blog list anda diwujudkan..Bila dah tahu tujuan, insyAllah setkan mengikut tujuannya..

Lepas ni saya akan limitkan juga 15 blog yang betul2 nak share dan dapat memberi something buat saya..Kalau dalam bloglist anda ada semua bloggers2 popular pon, berapa banyak sangat yang diorang bagi trafik untuk datang ke blog anda..

Mulai bulan depan bloglist akan dirombak semula..Kalau tak setuju dengan cara saya pon tak kesah..Just my 2 cent..Wasalam..

11 comments:

Unknown said...

Setuju .. setuju .. :D

anastasyea's latest post .. Screen Capture Android Phone | Nie cara-caranya !

Nikmat & Kehidupan said...

erm..cadangan yg bernas.. sebelum ni tujuan sy ltak bloglist utk memudahkan sy blogwalking je... huhu

Cik Puan Kocik said...

sgt setuju ... nk kena praktikkan la lepas nie ..

J said...


susah nak masuk bloglist nabil.. huhuuhu

Entri Terbaruu : Perak Choral Festival - Semua tentang Koir

Liyana Yuyu said...

Nice opinion, LIKE.

Latest entry: Jom Usha Cara Nak melamar yang KOMPEM di-approve

JMR said...

rombak jgn tak rombak..heheheh

K said...

nice!!

hehe XD

Uzair said...

betol jugak tu bro. slalu show 5 je. padahal dalam tu beratus lagi~

aque said...

wargh... baru tahu care fara salah selame ni... thanks :)

Ken Wooi said...

saya tak tukar link.. hanya link blogs kat google reader :)

hartini said...

setuju2...pasni sy kena rombak blek bloglist sy,..:)