Diskusi | Remaja sekarang tidak berjimat cermat?

Salam dan selamat petang untuk semua pembaca di Mlaysia, Indonesia , Singapore dan juga Brunei..hehehe..

Sempat pagi tadi dalam perjalanan ke kerja terdengar radio hot.fm membincangkan tentang satu tajuk yang memang berkait rapat dengan saya iaitu remaja sekrang ni kurang berjimat dengan kata lain tidak bijak dalam menyimpan wang..Ada disertakan contoh pada pagi tadi dengan mengatakan bahawa ramai remaja sekrang ni suka habiskan duit dengan membeli gadget..Bukan takat itu je, lepas dah beli gadget, remaja juga tidak bijak menggunakan gadget yang dibeli tu..Contohnya beli camera..Beli je pandai, tapi tak belajar untuk mendapatkan duit dari situ..

Tapi betul jugak, awal-awal bulan ni, gaji dah masuk..So, mula la terfikir nak beli ape ek? BB ke, I-phone 4 ke, DSLR baru ke, nak upgrade Lens ke? Semua ni adalah beberapa contoh yang berlegar-legar dalam fikiran saya dan juga kawan2..Yang advance sikit tengah pikir nak angakt kerete ape ek? Myvi ke saga? Hehehe..Betul tak?HUhu..








Cuma segolongan remaja sahaja yang berfikir untuk membeli rumah..Tapi golongan macam ni la yang kita mahu sebab mereka ni fikir jauh kehadapan berbanding remaja lain..Kenapa perlu rumah?

Rumah adalah aset hartanah yang semakin hari semakin naik harganya..Berbeza dengan kereta mahupun gadget, benda-benda ni semua adalah untuk kepuasan sementara..Hehehe..TUlis ni untuk sedarkan diri sendiri jugak ni..Huhuhu..Ikutkan hati, gaji first macam2 nak beli..Tapi Ayah tak bagi lagi..Sabor je dulu..Banyak2 simpan dan bersedekah..huhuhu..

Buat remaja-remaja diluar sana, kalau nak beli kerta tu, boleh..Xada masalah sebab itu satu keperluan..Tapi, beli la ikut kemampuan dulu..Jangan awal2 kerja nak belasah Honda Accord dah.. Relax-relax la dulu kan...Ikut gaji, jangan ikut nafsu..(kata untuk diri sendiri jugak ni)..Hehehe..Kalau ada duit lebih tu, apa salahnya untuk membuat pinjaman membeli rumah..Banyak skim2 baru yang diperkenalkan kerajaan untuk memiliki rumah pertama..Guna la kelbihan yang kerajaan bagi ni..

Pastu,cara nak berjimat lagi, banyak2kan la bersedekah..Orang Islam percaya, lagi kita banyak sedekah, lagi banyak rezeki kita dapat..Ini betull..Tak tipu..Banyak2 la bersedekah ye..Sebulan sekali derma-derma la dekat NGO yang bekerja untuk Islam..Apa salahnya kan bagi RM50..huhu..

Ok la..Just my 2 cent..Apa kata anda pulak?

5 comments:

Unknown said...

huhu...i am among those yang not to wise enough to manage my own money.

themalin said...

a'ah betul2.. setuju..
dok pkir skg, 1st gaji nt nak beli mcm2 tp dlm ms yg sma nak menyimpan.. so terpaksa batal semua benda kemahuan yg nak beli tu.. huhu..

SweetyMui2 said...

a'ah..yg baru fresh kerja jangan la nak angkat kereta mahal-mahal, kereta viva ke, myvi ke ,saga ke boleh la jugak. i yang belum keja ni pun dh fikir apa nak beli kalau dapat gaji first nanti.lol

♥ 미스 kiera ♥ said...

kene pikir betul2 b4 guna duit kannnn

mr.syazwan said...

dengar x hot fm hari isnin??

ada budak tu da beli rumah

ckp mcm bangga

tpi guna duit parents

ermmm

mmg la ok

tpi still bukan duit sendiri kan

xpe remaja diluar sana mereka kbykan kayuh pelan2

tuk beli rumah

ceewah

=_=