Saturday, April 30, 2011

Mesir akan membuka selama-lamanya pintu sempadan Rafah yang menghubungkan Gaza dan Mesir.

Mesir akan membuka selama-lamanya pintu sempadan Rafah yang menghubungkan Gaza dan Mesir. Demikian menurut Menteri Luar Mesir Nabil al-Arabi pada hari Jumaat. Beliau juga menyatakan bahwa keputusan negaranya menutup pintu sempadan itu selama ini adalah satu yang memalukan. Sumber Israel pula menyatakan "perkembangan terbaru yang berlaku adalah suatu yang amat membimbangkan".

Baca berite lengkap di bawah...

***************

Arabi told Al-Jazeera Egypt would take "important steps to help ease the blockade on Gaza in the few days to come," according to the Arabic-language satellite channel.

He said Egypt would no longer accept that the Rafah border -- Gaza's only crossing that bypasses Israel -- remain blocked, describing the decision to seal it off as "shameful."

The announcement came days after Gaza's Islamist Hamas rulers and their secular West Bank rivals Fatah, which controls the Palestinian Authority, agreed to end their rift and form an interim government to prepare for elections.

In talks before the deal, the two sides had discussed reopening the crossing after positioning PA representatives at the border, a condition in a US-brokered 2005 border crossing agreement between Israel and the PA.

Senior Hamas official Mahmud Zahar told AFP it was understood the crossing, which under the 2005 agreement was to be monitored by European Union delegates, would be opened after a unity deal.

"It has always been understood that passage was to open as there was an agreement," he said.

Zahar did not say whether the PA would send representatives to the border, a requisite for the presence of the EU monitors under the 2005 accord.

In Jerusalem, a senior official said Israel was "very concerned" about the implications of the Rafah crossing being open.

Speaking on condition of anonymity, the official said Hamas had already built up a "dangerous military machine" in northern Sinai which could be further strengthened by opening Rafah.

"We are very concerned about the situation in northern Sinai where Hamas has succeeded in building a dangerous military machine, despite Egyptian efforts to prevent that," he told AFP, without elaborating.

"What power could they amass if Egypt was no longer acting to prevent that build-up?"

Earlier this week, unknown assailants in northern Sinai blew up a gas pipeline supplying Israel and Jordan, the second time it has been sabotaged in 10 weeks.

"We are troubled by the developments in Egypt, by the voices calling to annul the peace treaty, by the rapprochement between Egypt and Iran, and by the upgrading of relations between Egypt and Hamas. These developments potentially have strategic implications for Israel's national security," the Israeli source said.

Palestinian officials welcomed the move, with chief negotiator Saeb Erakat saying it was one step towards loosening the siege on the Gaza Strip.

"We welcome this step by Egypt. We have been pressing them all the time to end the suffering of the people in Gaza, but the real siege is caused by Israel because there are many border crossing with Israel but only one with Egypt," he said.

"We ask Israel to open all the borders to end this crime against the Palestinian people in the Gaza Strip," he told AFP.

Hatem Ewidah, the Hamas official in charge of border crossings in Gaza, also welcomed the move, but stressed it was "important to open the commercial crossing with Egypt" to reduce the impact of the blockade.

In a reminder of the border tensions, which is honeycombed with tunnels that supply Gaza with everything from cars and cattle to guns, police announced hours after Arabi's comment that smugglers had shot dead an Egyptian soldier on Thursday.



The border has remained largely shut since June 2006 when Israel imposed a tight blockade on Gaza after militants snatched Israeli soldier Gilad Shalit, who is still being held.

The blockade was tightened a year later when Hamas seized control of the territory, ousting forces loyal to the Western-backed PA.

The United Nations has called the blockade illegal and repeatedly demanded it be lifted.

Egypt has actively supported Israel's blockade, frequently coming in for harsh regional criticism for keeping the border closed and for building an underground wall in a bid to curb smuggling, which it views as a security risk.

But earlier this year, mass street protests led to the overthrow of president Hosni Mubarak, with the new military regime keen to review its policy on Gaza.

************

Allahuakbar!!!

Friday, April 29, 2011

Info Jumaat 38 | Baik Buruk Seorang Wanita (Part 2)

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera walaupun dimana anda berada..InsyAllah, info jumaat akan diteruskan lagi buat minggu yang ke 38. Saya tahu, mesti ramai yang ternanti-nanti perkongsian apakah yang akan diberi untuk hari ini kan? Ok.Pada minggu lepas, saya ada kongsikan baik buruk seorang wanita dimana telah mendapat banyak jugak 'like' . Alhamdulillah, moga2 info dan perkongsian yang nak dikongsikan ini sampai kepada anda,

Untuk hari ini, kita masih lagi di tajuk yang sama. Info n juga dikongsikan oleh Ustaz Azhar Idrus. Disamping tengah sebok study tu, jom take 5 kejab dan baca entry ni..InsyAllah ada manfaat untuk kita bersama..

**********

1. Pertama urusan yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajibannya atau tidak).

2. Apabila lari wanita dari rumah suaminya tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).

3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.

4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabna Nabi s. a. w. : Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.

5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanitayang halal nikah kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).

6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s. a. w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r. ha. dan Maimunah r. ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s. a. w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itutidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?" Rasulullah s. a. w. menjawab,"Bukankah kamu dapat melihatnya."

7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.

8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.

9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada dirumah serta tidak seizinnya dan tidak boleh memasukkan seseorang lelaki ke rumahnya dengan tidak seizin suaminya.

10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, samada miskin atau kaya.

11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa (kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan ditepi-tepinya.

12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.

13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.

15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat kebelakang tengkoknya.

16. "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakkan ahli neraka ialah wanita." Rasulullah s. a. w. ditanyai, "Mengapa demikian Ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah s. a. w. "Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup."

17. "Kebanyakkan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Jawab Nabi s. a. w. "Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya."

18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.






19. "Kebanyakkan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api." Hazrat Aishah bertanya, "Mengapa wahai Rasulullah s. a. w.?" Jawab Rasulullah s. a. w. :

  • i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.

  • ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.

  • iii Sering mengkufurkan (engkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya :Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apapun.)

  • iv Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya :bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)

  • v Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki, rakan- rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.

20. Dari Ali bin Abi Talib r. a. : Aku dengar Rasulullah s. a. w. bersabda,

" Tiga golongan dari umatku akan mengisi nereka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah :-

a. Orang yang gemuk tapi kurus b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang c. Orang yang alim tapi jahil

* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.

* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.

* Orang yang alim tapi jahil ialah ulamak yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.

21. Asma' binti Kharizah Fazari r. ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, "Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.

22. Pesanan Luqman kepada anaknya, "Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu :-

a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah s. w. t. maka jagalah baik- baik fikiran mu. b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagailah pandangan mu. c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu. d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu. e. Ingat kepada Allah s. w. t. f. Lupakan budi baik mu pada orang lain. g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadapmu. h. Ingat kepada mati

23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah :-

  • a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya samada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya. b. Keluar rumah tanpa izin suami samada ketika suami ada di rumah atau pun tidak. c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain. Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar. d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya. e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk. f. Bermasam muka ketika berhadapan dengan suami. g. Minta talak. h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap. i. Menyakiti hati suami samada dengan perkataan atau perbuatan. j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin. k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.

24. Wajib bagi wanita :-

a. Mengekalkan malu pada suaminya. b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan. c. Mengikut kata-kata dan suruhannya. d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata. e. Berdiri menyambut kedatangannya. f. Berdiri menghantar pemergiannya. g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur. h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya. i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya. j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya. k. Tiada khianat ketika tiada suaminya. l. Memuliakan keluarga suaminya. m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga. n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

  • Ada 6 pesanan untuk kaum wanita dapat diamalkan di dalam kehidupan seharian untuk hidupkan suasana Iman dan Amal di dalam rumahtangga. Apabila ada suasana agama dalam kehidupan maka hidayat dan nusrah (pertolongan) dari Allah akan datang. Rumahtangga dirahmati Allah, keberkatan dalam kehidupan kita dan ketenangan dalam jiwa kita. 6 pesanan itu adalah amalan nurani.

Amalan itu ialah :-

1. Solat di awal waktu dan galakkan kaum lelaki yang mahram bersolat ditempat di mana azan dilaungkan iaitu di masjid atau di surau.

2. Istiqamah membaca Al-Quran dan berzikir. - Hak Al-Quran hendaklahkhatam2X setahun. Jadi lapangkan tiap-tiap hari untuk membacanya. Disamping ituhendaklah kita mengingati Allah dalam apa keadaan kita sekalipun dan dimana kita berada. Dengan melihat setiap ciptaan Allah kita dapatmengingati Allah s. w. t. Maka dianjurkan supaya dapat kita melapangkan waktu pagi (lepas subuh) dan petang hari (lepas Asar) untuk mewiridkan kalimah-kalimah tasbih, tahmid, tahlil dan takbir ie "Subhanallah Walhamdulillah Wala ilaha illallah Wallahu Akbar" jika mampu boleh di sambung "Wa la hawlawalaquwataillabillahi'aliyil'azim"
100X. Selawat ke atas Nabi 100X dan beristighfar 100X. Selain daripada itu amalkanlah doa-doa masnun - doa yang diucapkan ketika melakukan sesuatu perbuatan ie masa hendak makan, tidur, masuk dan keluar tandas dsb.

3. Istiqamah menghidupkan Takleem dan Taklum (belajar dan mengajar ilmu agama). - Lapangkanlah masa yang sesuai walau seketika supaya semua ahli keluarga dapat menghidupkan majlis ilmu ini. Duduklah seperti duduknya kita di dalam solat ie menutup aurat, berkeadaan suci dan berbau wangi. Majlis mempelajari agama ini terbahagi kepada dua iaitu : Pertama - Majlis berkenaan hadis-hadis mengenai kelebihan beramal. Ini adalah untuk menimbulkan keghairahan dalam ahli keluarga untuk beramal. Kedua - Majlis berkenaan masalah-masalah agama (hukum- ahkam dalam ibadat). Wajib suami untuk mengajar anak dan isteri mengenainya. Jika tidak tahu wajib atasnyauntuk belajar.

4. Mendidik anak secara agama dan sunnah.

5. Hidup sederhana.

6. Menggalakkan suami / mahram yang lelaki untuk usaha atas agama dakwah illallah (mengembangkan agama). - Secara Baironi : di luar kampung halaman kita dan Maqami : Di dalam qariah kampung halaman kita.

Akhir sekali semoga kita sama-sama dapat mengamalkan 6 pesanan ini dalam rumahtangga kita secara istiqamah dan ikhlas setiap hari. Juga untuk jadi isteri yang beriman dan solehah hendaklah kita taat pada suami. Jika suami redha ke atas kita maka Allah s. w. t. akan redha ke atas kita. Berzikir ,berdoa, beristighfar, membaca Al-Quran dan berselawat adalah amalan-amalan utama yang harus dikekalkan oleh setiap umat islam untuk kesempurnaan Iman dan Islamnya. Semuanya itu menjadi penawar bagi hati dan jiwa yang rusuhdan resah gelisah.

wallahua'lam

**********

Thursday, April 28, 2011

Pilihan ibuku, pilihanku jua...

beliau: Hello, assalamualaikum.. Mak..
ibunya: Yow, waalaikumussalam.. Haa tengah watpa tu?
beliau: Takdak apa eh, dok rilek2 main tenet mak.. Usha awek. Pasai pa mak call cek ni?
ibunya: Awat takleh ka mak hang nak call hang? Kena wat appointment dulu baru buleh call??
beliau: Takdak eh.. Hehehe. Cek tanya ja.. Mak ni sensitip btoiii lar.. Ada apa mak?


ibunya: Haaaa.. Hang kek sana nun lagumana study? OK? ka KO??
beliau: Errrrr.. OKO mak..
ibunya: Menatang apo tu OKO?
beliau: Orang Kedah Otai mak.. Jangan risau suma beres mak.. he he he.
ibunya: Hang ni loyaq buruk naa.. Ni haa mak nak habaq, pasai aritu..


beliau: Pasai apa mak? Cek punya hamster kek umoh dah branak ka?
ibunya: Awat pulok pasai tuu? Dok kaluit hamster tu tak pi mana eh..
beliau: Memang la mak, kan dia dok dalam kandang.. wkekeke.
ibunya: Ermm maleh doh eh mak nak layan loyaq buruk hang nih. Takpo eh, babai!
beliau: Eeeeee mak mak.. Sat sat sat.. Cek gurau ja la mak. Hahaha.. Haa pasai apa sebenaqnya?





ibunya: Hak ni, pasai mak aritu habaq nak carikan untuk hang tu, mak dah jumpa la..
beliau: HAAAHH!! Mak biaq betoi, cek gurau ja masa tuuu..
ibunya: Ape kejadahnya gurau? Mak da lotih ni carinye.. Elok lak tu, mak rasa sesuai ngan hang.
beliau: Arrr sudah.. Cek senaqnya dah ada pilihan cek sendirik mak.. Lagu mana ni?
ibunya: Ishkkk budak bertuah ni!! Aritu mak tanya hang habaq takdak lagi.. Baik hang cakap betoi-betoi.


beliau: Betoi-betoi la mak.. Ni soal masa depan, cek tak maen-maen mak.. Waaaa.
ibunya: Kalu lagu tu tunjuk dia kat mak.. Apa nama dia? Hang jumpo kek mana?
beliau: Errr.. Nama dia Siti mak, cek jumpo kek unibersiti ni haa.. Comel lote mak, jangan risau..
ibunya: Amenda yang comelnya? Nama Siti? Mak tak penah dengaq eh nama lagu tu..
beliau: Alaa, Siti tu kan nama universal mak, tak penah dengaq ka? Tapi memang cek tak penah bagitau pun.


ibunya: Mak tak penah dengaq pon. Biasa dengaq Dutch Lady, Marygold, Soyrich dan sebagainya..
beliau: Pergh! Omputeh seyhh.. Mana mak jumpa? Cek kawin ngan omputih la ni? Best3!! hehe.
ibunya: Kawin padia?? Ni jenama susu! Untuk hang minum, bukan kawin. Takdak la nanti kuruih ja.
beliau: Erkkk!!!
ibunya: Asyik pikiaq nak kaaaawin ja.. Hurmm.. Duit ada berapa hingget tu dalam poket nak kawin?? Gatai!!


beliau: Waaaaaa malux100!!
ibunya: Moral of de story, don't think out of box. Out of service ok..


[sekali lagi tade kenengena ngan penulis. Penulis orang Kelate!]
karya: Tuah Mohd Bakheet

Apa akan terjadi kepada utmbloggers selepas 2 tahun?

official logo
utmbloggers telah mula melahirkan diri secara rasminya pada bulan 12 tahun 2010. Pada permulaanya, agak slow sikit dan walaubagaimanapun, semakin hari semakin ramai pengunjung dan pembaharuan kepada utmbloggers. Baru2 ni , utmbloggers telah mengadakan gathering yang pertama setalah 4 bulan penubuhannya. Secara ringkasnya, utmbloggers ditubuhkan saya sendiri atas beberapa objektif.

In my point of view, saya tengok utmbloggers ni akan mudah berkembang dengan ahli2 bloggersnya yang agak aktif dan bersemangat..Orang2 macam ni la yang kita perlukan untuk memajukan industry berblog di negara kita.. Tapi kena ingat, utmbloggers bukan sekadar bloggers biasa..Kami mempunyai misi2 tersendiri yang perlu dilaksanakan..Misi ape? haaa...t kita boleh buat meeting lagi..
official button

Utmbloggers setelah 2 tahun:

1- Merupakan milik bumiputera islam sepenuhnya.
2- Merupakan agen pengiklan yang terkenal di utm.
3- Menajalankan dan menyebarkan islam melalui medium berblog
4- Dll( Tolong tambah)

InsAllah, sehubungan dengan itu, utmbloggers bercadang untuk mengeluarkan produknya sendiri. Sekarang ni yang dah ada adalah t-shirt yang telah terjual sekitar 60 helai semuanya. Kami juga bercadang untuk mengeluarkan produk lain seperti mug utmbloggers dan lain2 lagi.

baju kami :)
Oleh itu juga, beberapa jawatan kosong akan dikeluarkan tak lama lagi untuk mencapai objektif2 tertentu dan mereka ini tidak dibekalkan gaji dan melakukan kerja dengan iklhas. Walaubagaimanapun, meeting terperinci akan dibuat untuk menjelaskan lagi semua ni..

Sehingga kini, setelah 5 bulan beroperasi kami mempunyai bilangan anggota yang boleh dibanggakan iaitu:
1- 290 Followers di main site--> http://www.utmbloggers.com/
4- 160 utmbloggers FB group.--> 99.9% merupakan pelajar utm/alumni/master/staff


Terima kasih tak terhingga buat semua supporters yang tak henti-henti memberi idea/sumbangan dan tenaga untuk menjayakan utmbloggers. insyAllah, committee boleh bincang untuk next gathering =)

p/s: tolong tambah apa2 yang patut. :)

Tuesday, April 26, 2011

6 Tips Mudah | Bagaimana untuk Menigkatkan Bilangan Followers

Semakin hari, semakin ramai yang telah tanya kepada saya bagaimana cara untuk menigkatkan bilangan followers..ok..Sebenarnya apa yang saya tulis kat bawah ni ianya bukan lah satu rukun dimana wajib dipatuhi tapi adalah bedasarkan pengalaman saya dan sedikit pembacaa. Maka hasillah 6 tips mudah untuk menigkat kan bilangan followers..

Pastu ada pulak saya dengar, ala penat la cmni..Asik2 nak kena BW je..Xde cara lain ke? Pada saya, tiada jalan mudah untuk mengapai kejayaan..hihi..Ape2 pon, kita kena susah dulu baru boleh berada di atas..Tak caya try tanya abg ben..dulu dia pon rajin jugak BW datagn follow blog2 orang..Cik epal pon sama jugak kerap jugak datang blog ini..Tapi bila dah sampai suatu masa . BW adalah tidak diperlukan sangat..Tapi ingat, kalau anda masih BW, lagi cepat anda akan dapat followers..Tak caye, ce try buat dulu..


Ok..Sebelum tu kena faham dulu apa itu followers..Kepada yang tahu, anggap ini adalah reminder la buat anda..Saya tahu anda semua di luar sana semua dah superb-superb kan dalam berblog ni? Followers atau pengikut ni adalah seperti di atas blog saya yang sebelah kanan atas tu..Yang ada gambar muka orang yang petak-petak tu..Ha..itulah dipanggil followers..Tapi, ada juga blog yang tak ada ruang untuk followers ni kan? Kalau belum ada, saya mencadangkan supaya letak widget yang memang menjadi standart widget dan yang perlu ada untuk setiap blog..Kalau tak letak, bagaimana anda nak tambah followers kan?

So, berikut adalah beberapa tips bagaimana untuk menambahkan bilanggan followers:

1- Mesti dan perlu mempunyai Followers Widget.

Seperti yang saya beritahu tadi, kalau widget ini tidak berada di dalamc arta 5 widget perlu anda, kemungkinan besar blog anda akan menghasilkan bilangan unique visitor yang rendah..Ini juga boleh termasuk
dalam tips bagaimana mahu menghasilkan 1000uv per day..Boleh dikatakan wajib ada la widget ni..

2- Blog Walking ( BW )

Blog walking dalam bahasa melayunya boleh dipanggil jalan-jalan ke blog. BW ni agak dan perlu dilakukan apabila anda diklasifikasikan sebagai bloggers yang baru..Bloggers baru ni bermaksud blogger yang baru membina blog dan masih baru dalam dunia berblog ni..

Blog Walking yang baik juga akan menghasilkan dan merupakan penyebab untuk followers anda bertambah. Please dan jagan hanya menulis 'hi, please visit my blog and follow me'.

Ayat ni kalau saya baca, insyAllah saya tak akan BW ke blog dia dan biasannya yang buat macam ni merupakan ' budak baru'.

Gunakan bahasa yang mudah untuk difahami oleh orang..Ingat, ni shout box, bukan tempat untuk anda membuat karangan..Oleh itu, tulis apa yang agak-agak penting sudah la..ok.. Avoid juga tulisan yang macam ni, 'i follow u, please follow me back'. Ayat ni kadang-kadang boleh diterima orang..Tapi yang jadi masalahnya, dia tak follow pon kita. Tapi still tulis macam tu..Orang yang macam ni kita tahu tujuan dia BW hanyalah semata-mata mencari Followers murahan.


3- Entry menarik

Setiap blog mesti mempunyai daya penarik yang tersendiri..Kalau anda pandai dalam photographer, maka boleh tampilkan entry-entry dengan kaedah mengamil gambar yang betul dsb. Kalau anda hensem atau lawa, haaa...tunggu apa lagi, just upload your picture, then insyAllah followers datang mencurah-curah..Tapi kalau kita tak ada pakej yang sedemikian, maka carilah idea dan tingkatkanlah kreativiti anda semasa menulis.


4- Target

Target ni adalah lebihkurang dengan KPI (key perfomance index)..Lebih kurang tapi tak sama..Semasa anda baru berblog, anda dah tahu berapa followers yang ingin digapai dalam masa 3 bulan..Betul tak?

First target adalah 50 followers..So, bila dah mencapai target, maka up kan ke 100 followers..Bila dah ada 100 followers, automatic anda berasa seolah2 anda merupakan bloggers popular tanah air..Hahaha..

Bila dah sampai 100 tu, kalau nak tarik perhatian, bagi la greeting dan penghargaan sikit buat followers yang bertuah..Huhu..Kesian dia penat-penat follow blog kamu..





5- Pertandingan( contest)

Secara personalnya, kalau blog anda baru dalam tempoh 1 bulan, saya rasa memang agak tak sesuai untuk buat satu pertandingan..Tapi, kalau anda betul-betul power, InsyAllah anda boleh buat..Kalau anda pernah masuk pertandingan di dunia blog ni, salah satu daripada syaratnya mesti diorang akan tulis, 'mesti follow blog ini'. Lebih kurang macam tu la bunyinya..Biasanya yang buat sedemikian adalah untuk menambah bilangan followers..

Kalau yang agak mantap dah dia puya followers, ayat dia akan erubah sikit..cth, ' terpulang la sama ada ingin menjadi followers atau tidak'..Hehe..nampak tak egonya di situ? hihihi

6- Niat

InsyAllah, sebagai orang Islam, apabila kita nak lakukan something, maka pertama sekali adalah settingkan niat kita..Bila niat dah baik, insyAllah ada kemudahan bagi kita..Betulkan niat anda..kenapa anda boleh terjerumus dalam dunia blogging ni? Ok..Niat mau betul-betul ok tau..Dalam suatu hadis sahih berbunyi seperti ini, 'sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, setiap amal tu bermula dengan niat'.

Rasanya dah cukup 6 tips yang boleh digunakan..Tapi mungkin ada lagi fakto-faktor lain yang boleh menaikkan followers ada..Saya ekadar berkongsi apa yang saya telah buat.

Terima Kasih buat semua yang sudi menjadi followers saya..

DiGi WWWOW Awards | nabill potter

DiGi semakin hari semakin akrab pulak dengan bloggers seantero dunia..Kalau dulunya DiGi banyak organize contest yang berkaitan dengan remaja2..Selepas pada itu, DiGi telah join venture dengan Nuffnang dan merupakan salah satu sahabat baik dengan Nuffnang.

Kini, DiGi sekali lagi tampil menganjurkan contest yang agak besar jugak dimana mempunyai banyak sangat kategory yang boleh kita sertai. Kebanyakkan bloggers memang tidak melepaskan peluang dengan masuk dibawah category Blogger Of The Year. Kalau ikutkan nak menang, memang agak susah la sebab banyak sangat saingan daripada bloggers otai lain seperti khai, bro ben ashaari, cik epal, dan ramai lagi ar blogger yang mantap2.Tapi itu semuanya bukan penghalang untuk saya masuk..hehehe..

video

Target tak nak menang pon.Just nak cari experience berentap bersama2 dengan bloggers2 otai ni..Kalau dapat top 100 pon jadi la..Tapi kalau la anda suka untuk tengok blog saya ni berada di top 100, anda semua boleh la sama2 vote blog saya ni di sini--> http://www.wwwow.my/Detail.aspx?cd=240411212054437

Sebelum nak vote tu, anda mestilah like ada daftar dengan FB. Mudah je register dia, just klik register dan connect to FB. Makanya, siapa yang nak vote, mestilah mempunyai account FB. Kalau xde FB, twitter pon boleh aje..Tapi boleh promote je la..Kejayaan saya adalah kejayaan untuk kita bersama. Menang kalah adat permainan. Tapi kita ukur sejauh mana usaha yang kita lakukan untuk mencapai ke arah kemenangan..

Semuanya di tangan anda..Buat pembaca yang rajin2 singgah di blog ini, ce try vote 1.. hehehe..Selamat menjalani peperiksaan dan selamat mengundi..

Sunday, April 24, 2011

iPhone 4 Kini Boleh Didapati di Celcom



Kalau sebelum ni, Digi dan Maxis merupakan pengedar sah untuk iphone, tapi kini Celcom pon ada jugak.. Sebelum ni, Celcom hanya terkenal dengan BlackBerrynya..Kemana aja celcom booth, mesti akan promote BB. Betul tak? Pada bulan lepas, sempat ke Celcom centre di JB. Saja tertanya akak tu, akak celcom tak de jual iphone ke? Pastu akak tu jawab, insyAllah akan ada..Ok..Setelah lama, memang tak nak menaruh harapan kepada celcom..Tapi akhirnya, celcom tidak mengecewakan saya dan juga orang2  lain..

Tapi mesti orang tanya, kenapa perlu tunggu celcom baru nak beli iphone? Ada sebab2 tertentu..Rasanya mungkin korang pon tahu kan..Saya bukan racist..Tapi pernah teringat kata2 Tun Mahathir, Kalau kita tak tolong bangsa kita, siapa lagi yang akan tolong ??? Betul.. Saya setuju dengan kata2 itu..Takkan ada bangsa lain yang akan tolong bangsa kita..Walaupun rambut sama hitam, kulit sama hitam, tapi mustahil untuk isu2 macam nie..

Ok..Cukup takat tu..Celcom akan melancarkan produk terbarunya iaitu iphone 4. InsyAllah akan berada di semua premis celcom pada bulan hadapan. Seperti Telco lain, celcom juga tampil dengan pelbagai pakej2 yang menarik seperti:

************
For its enterprise customers, Celcom is making the iPhone 4 available for as low as RM248 for the 16GB model, and RM538 for the 32GB model. These prices are only available with a 24-month contract of the Celcom Biz Pi248 package that´s available for RM248 per month and includes 6GB data, 500 minutes of calls, 600 SMS and 80 MMS messages.

However, the iPhone 4 is also available for RM988 (16GB) and RM1,288 with a 12-month contract under the Biz Pi248 package.

There are also two other packages available: the Celcom Biz Pi98 for RM98 per month and Celcom Biz Pi148 for RM148 per month.

The Pi98 plan includes 2GB data, 100 minutes call time to other networks, 200 SMS and 20 MMS messages, while the Pi148 package includes 4GB data, 250 minutes of calls to other networks, 400 SMS and 40 MMS messages.

All three packages come with up to 6,000 minutes of free calls within the network.

For the Biz Pi98 package, the 16GB iPhone 4 will be available at RM1,438 (12-months) or RM1,148 (24 months), while the 32GB iPhone 4 will be available at RM1,738 (12 months) or RM1,448 (24 months).


On the other hand, for the Biz Pi148 package, the 16GB iPhone 4 will be available at RM1,288 (12-months) or RM848 (24 months), while the 32GB iPhone 4 will be available at RM1,588 (12 months) or RM1,148 (24 months).

However, Celcom is not only enticing enterprise customers with the phone subsidies or packages alone. It is also throwing in extended 24-month warranty and, insurance coverage for the iPhone 4 with selected packages.

***********

Sehubungan dengan itu, Celcom iaitu anak Syarikat Axiata Sdn. Bhd. telah melancarkan satu web khas untuk Smart Phone iaitu Celcom Smart Phone. Sebarang update mengenai smart phone boleh diupdate dari situ je..Nah amik link dia--> http://www.celcom.com.my/smartphones/index.php

Pra pendaftaran telah dibuka dan boleh didaftarkan di laman web Celcom Smart Phone.

p/s: To Celcom Axiata, xde kerje kosong ke? Hehehe



Saturday, April 23, 2011

Sekitar Telecommunication Exhibition 2011

kami engineer to be..
Salam semua..Pada hari rabu lepas, telah diadakan Telecommunication Exhibition 2011 bertempat di Fakulti Kej. Elektrik UTM skudai. Exhibition ini adalah dengan kerjasama FKE, UTM dan juga company2 ternama seperti Motorola dan juga MIMOS.

Selamat datang ke booth D19 :)
abu ngn faiz
Tujuan exhibition ini diadakan adalah untuk memberi peluang kepada mahasiswa untuk membiasakan diri berhadapan dengan orang luar dan juga industry dalam erti kata lain belajar berhadapan dengan situasi bekerja sebelum menjejak kaki keluar ke UTM.

bersama exhibitor dari somalia.
Oleh sebab itu, kami sebagai student dan juga peserta exhibition diberi 1 booth seorang untuk present projek masing2. 1 booth mempunyai 1 poster dimana poster itu mengandungi butir2 mengenai projek yang kami buat seperti abstract, methodology, esult dan juga conclusion.

abg mat..
muka dah habis present..
This is my first time hadir dan terlibat sebagai peserta pada exhibition ini. Rata2 panel yang datang adalah daripada golongan profesional dan ramainya adalah professor mewakili ipta dan company2 mereka. Perasaan tu memang tak payah la nak citer..Diorang datang je booth kita dah rasa lain..Yang bestnya, apa yang dirancang pada awalnya, semua tak jadi.. Masa training dan fikir nak cakap camni..Tapi bila datang je panel , terus lari daripada training..Hehehe..
paham ke ni?
Pengalaman yang best yang tak dapat dilupakan..Kami bukan sahaja didedahkan kepada industri, tetapi juga menjemput adik2 daripada sekolah berasrama penuh dan juga mrsm untuk datang ke exhibition ini. Tapi satu masalah yang saya dapat kenal pasti apabila projek yang kami buat ini tidak mempunyai hardware untuk mereka lihat mahupun sentuh..Untuk makluman, tak semua projek mempunyai hardware.. Ade je yang hanya buat analisis.
lepak2 menunggu pengunjung..
projek sape ntah ni..

So, bila diorang datang ke booth yang buat analisis tu, bila explain je, semua muka dah blur..Kesian adik2..Maap ye adik2 sekalian kalau tak faham..Mungkin tak sampai level lagi kot..hihi..Ok la..Tak nak bebel banyak, selamat menduduki peperiksaan Final Semester buat semua mahasiswa yang terlibat..

Wasalam

Info Jumaat 37 | Baik Buruk Seorang Wanita

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..Pertamanya marilah kita bersalawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kerana penat dan pengorbanan Beliau untuk menyebarkan Islam hingga hari ini kita dapat saksikan Islam berada si merata2 tempat. Alhamdulillah, kita telah diberikat 2 nikmat yang besar iaitu nikmat Islam dan Iman. Buat pengetahuan semua, entry info jumaat ni diambil dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai, dari buku, dari laman web yang boleh dipercayai dan juga ada juga yang ditulis sendiri oleh saya.

Perkongsian saya pada hari ini adalah mengenai wanita..Wanita kini telah melebihi bilangan lelaki..Kalau ke mana2 majlis, kita akan dapati golongan wanita lah yang mana kebiasaanya akan melebihi bilangan lelaki..Tapi, itu bukanlah isu utama yang akan dikongsikan disini..InsyAllah , berikut adalah perkongsian yang dikongsikan oleh Ustaz Azhar Idrus.( http://ustazazhar.net)

***********

Renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya dan bertuahnya menjadi wanita. Bagi kaum lelaki, hormatilah kaum wanita yang bergelar ibu dan isteri. Berikut adalah himpunan hadis-hadis yang berkenaan.

  • Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
  • Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.
  • Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
  • Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
  • Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

  • Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.
  • Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

  • Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
  • Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)

Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).

Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

  • Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
  • Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
  • Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.




Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

  • Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
  • Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
  • Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

  • Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
  • Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.
  • Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

  • Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
  • Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.
  • Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

  • Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

  • Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

wallahua'lam

Friday, April 22, 2011

iPhone 5 | Camera 8MP dilancarkan September 2011


i-phone 4 yang baru sahaja tiba di Malaysia pada tahun lepas hari ni telah berada di merata2 dunia..Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Steve Jobs, lebih kurang berjuta2 iPhone telah di jual diserata dunia..Mengikut beliau juga, dikhabar purata sehari iphone berjaya dijual dengan kuantiti 20,000 unit sehari di seluruh dunia..Memang tidak dinafikan, steve job memang terkenal dengan petah bercakap dan mempunyai skill yang hebat untuk berjaya meyakini penggunanya dengan teknologi2 terkini..

Tahun ini juga, apple inc telah berjaya menghasilkan i-pad2 dimana dinaik taraf dari segi thin, camera, dan juga processor..Tidak lama lepas tu, dikhabarkan juga iphone 5 akan berada di pasaran pada bulan September ini..Agak2 anda semua, logik ke untuk iphone 5 berada di pasaran pada bulan september ini?

iphone 5 telah dikhabar kan mempunyai processor sama dengan kapasiti ipad2..Selain itu, dia juga dinaik tarafkan dengan mempunyai 8Mp camera dan juga tambahan camera di hadapan..Bentuknya pula diceritakan mempunyai bentuk yang sama seperti iphone 4.Kalau sebelum ni, iphone 4 mempunyai masalah dari segi antennanya..Oleh itu, iphone 5 dikatakan telah memperbaiki kelemahan antenna itu dengan kualiti yang lebih baik.Screennya juga digambarkan lebih besar daripada iphone 4.

For me, memang wajar apple mengeluarkan phone 5 disebabkan semakin hari semakain banyak persaingannya seperti android..HTC juga merupakan salah satu pencabar iphone dengan mengeluarkan product yang the latest dari semasa ke semasa..Kalau apple masih bertangguh, rasanya mungkin penggemar gadget akan bertukar arah kepada HTC mahupon BB yang digilai ramai.

p/s: gambar from google

Thursday, April 21, 2011

Nabil kembali berblogging

Perhatian, entry kali ini mempunyai kandungan yang berkaitan dengan penulis dan tidak ada kaitan dengan mana2 orang sama ada yang masih hidup atau pun telah meniggal dunia.Ini adalah coretan suka2 seorang mahasiswa..

Alhamdulillah, petang tadi tamat sudah telecommunication exhibition 2011 dimana di situ juga terdapat pembentangan projek final year. Bila dah present, maka satu lagi tapak ke hadapan untuk menamatkan zaman degree yang indah di UTM tercinta..Lepas ni just fokus kepada penulisan thesis dan juga final exam..



Ok..Bila dah present, makanya masa pon semakin mengizinkan saya untuk kembali berblogging..Ramai juga yang tanya kenapa lama tak nampak? kenapa tak update blog? dan tak juga ada yang bertanya tips2 untuk majukan blog dan tingkatkan followers..Kalau diperhatikan kepada bilangan followers, walaupun saya hanya update 2 entry seinggu, tapi bilangan followers boleh dikatakan menigkat dengan puratanya sehari 1orang..Ahamdulillah ..Followers adalah tulang belakang kepada blog ini..Tanpa followers, blog ini tak kemana..

Sekadar ingin luahkan perasaan..InsyAllah, esok akan diupdate lagi entry2 menarik..Selamat menjalani peperiksaan akhir semester. :)

Tuesday, April 19, 2011

Gambar: Keretapi Terlaju Dunia

Salam semua. Demam exam dah kembali lagi. Masing-masing sibuk membuat persiapan saat akhir bagi memastikan mendapat gred yg cemerlang dalam kepetusan akhir. Dan akhir sekali bertawakalah kepada Allah setelah segala mcm usaha telah disempurnakan. Semoga kita semua beroleh kejayaan dunia dan akhirat insyallah. 

Semlm semasa tengah mencari-cari maklumat utk menyiapkan assignment, saya terjumpa gambar sebuah keretapi buatan China ini. Dan utk mendapat maklumat lanjut, sya cuba mencari lain-lain keretapi yg seangkatan dengannya. Sama-sama kita kongsikan.. 

CRH380 (China)
(image from: http://bbs.h2h.cn)
Merupakan evolusi dari model-model yg sebelumnya iaitu CRH1, CRH2, CRH5 dan beberapa high speed train yg lain lagi.
Buatan: China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited
Kelajuan (Operasi): 350 km/h
Kelajuan (Testing): 480km/h
Tahun: 2010

THSR (Taiwan)
(image http://www.khi.co.jp)
Singkatan kepada Taiwan High Speed Rail. Merupakan evolusi dari keretapi laju Jepun iaitu Shinkansen. Beroperasi di trek sepanjang 345km.

Buatan: Kawasaki Heavy Industries, Hitachi Rail, Nippon Sharyo
Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): n/a
Tahun: 2007

KTX II (Korea Selatan)
(Image: http://lifeoutsideoftexas.wordpress.com)

Singkatan bg Korea Train Express. Dikenali juga sebagai KTX Sancheon. Merupakan evolusi dari keretapi laju pertama Korea iaitu STX.

Buatan: Hyundai Rotem
Kelajuan (Operasi): 305 km/h
Kelajuan (Testing): 350 km/h
Tahun: 2010

Sanyo Shinkansen (Jepun)
(image: http://jprail.com)

Merupakan variasi keretapi laju jepun iaitu Shinkansen. Model terbaru N700 merupakan generasi terbaru keluarga Shinkansen.

Buatan: Hitachi, Kawasaki Heavy Industries, Kinki Sharyo, Nippon Sharyo
Kelajuan (Operasi): 270 - 300 km/h
Kelajuan (Testing): n/a km/h
Tahun: 2007

AVE (Spain)


(Image: http://maxwellarndt.blogspot.com)

Alta Velocidad Española (AVE) yg membawa maksud Spanish High Speed merupakan keretapi terlaju kebanggaan negara Spain (nak eja sepanyol tapi tak tahu betul ke tak..hukhuk). Menghubungkan Barcelona hingga ke Sevilla dan Malaga ke Valladolid. Series S103 merupakan variasi terbaru.

Buatan: Siemens
Kelajuan (Operasi): 350 km/h
Kelajuan (Testing): 400 km/h
Tahun: 2006

Eurostar (United Kingdom)


(Image: http://www.smh.com.au)

Menghubungkan London ke Paris dan Brussels yang melalui terowong dasar laut, Channel Tunnel yg menghubungkan negara terpisah England dengan benua Eropah yg lain. Model digunakan adalah British Rail Class 737

Buatan: GEC-Alsthom, BN (La Brugeoise et Nivelles SA.)
Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): 330 km/h
Tahun: 1993

TGV (Perancis)

Merupakan bahasaPerancis Train à Grande Vitesse yg membawa maksud high speed train. Sama mcm singkatan sepanyol jugak ni. RnD utk projek ni dimulakan seawal tahun 1970-an dimana Alstom sedang mencari alternatif keretapi elektrik bagi menggantikan keretapi diesel. Terdapat pelbagai variasi yg beroperasi dilaluan berbeza antaranya TGV Duplex, TGV Sud-Est, TGV Atlantique, TGV Reseau, TGV TMST, TGV PBA and PBKA dan TGV POS

Maklumat berikut merupakan utk model TGV V150

(image: http://www.4rail.net)

Buatan: Alstom


Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): 575 km/h
Tahun: 2007

JR – Maglev (Jepun)


(Image: http://en.wikipedia.org/wiki/JR-Maglev)

Merupakan variasi terbaru keretapi yg menggunakan prinsip apungan medan magnet (magnetic levitation). Kajian mengenai magnetic levitation ini dimulakan lama dahulu iaitu sekirar tahun 1970-an oleh sepasukan saintis Jepun. Masih diperingkat ujikaji walaupon telah berjaya diujikaji pada tahun 2003 bg mencari sebarang masalah yg mungkin akan berlaku.

Buatan: Central Japan Railway Company dan Railway Technical Research Institute
Kelajuan (Operasi): n/a km/h
Kelajuan (Testing): 581 km/h - Terlaju buat masa ini
Tahun: 2003

Transrapid (Jerman)


(Image: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transrapid-emsland.jpg)

Keretapi jenis monorail yg menggunakan teknologi magnetic levitation di Jerman. Mula dibangunkan pada tahun 1969 dan siap pada 1987. Mula beroperasi utk umum pada tahun 2004.

Buatan: Siemens dan Thyssen Krupp
Kelajuan (Operasi): n/a km/h
Kelajuan (Testing): 500 km/h
Tahun: 2004


Thursday, April 14, 2011

17 Warga Chicago Peluk Islam Setelah Lihat Iklan Di Bas

Salam...Alhamdulillah, semakin hari semakin ramai yang telah ramai yang telah revert ke agama Islam..Alhamduliilah juga kerana mereka2 ini telah faham dan diberi petunjuk serta hidayah Allah untuk berada di Agama Allah yang selamanya tidak akan sesat..Tapi, kita kena ingat, kita juga perlu bersyukur kerana dilahirkan dalam keadaan Islam..Tapi, adakah kita berperilaku seperti seorang Islam? Bagaimana dengan hal-hal muammalat? Solat ? dan banyak lagi hal2 harian kita yang perlu untuk kita ilahkan kepada Allah s.w.t.

Berikut adalah cerita yang saya dapat daripada email dan InsyAllah niat saya sebarkan cerita ni hanya satu kerana Allah s.w.t,moga sharing ni akan memberi idea baru dan semangat baru untuk orang yang beragama islam supaya sentiasa melakukan dakwah sehingga Islam terletak pada paksinya. Jadilah seperti orang Islam yang Original.

*****************

17 Warga Chicago Masuk Islam Setelah Lihat Iklan di Bas
Beberapa waktu lalu, artikel Gain Peace, Berdakwah Lewat Bas Kota mengeluarkan laporan tentang kegiatan kempen tentang Islam dengan cara memasang iklan di badan bas, yang dilakukan organisasi GainPeace di Chicago. Kegiatan yang dilakukan organisasi ini ternyata membuahkan hasil, bukan hanya mampu membetulkan pandangan masyarakat Barat yang salah tentang Islam tapi setelah melihat iklan di badan bas tersebut, ada 17 warga Chicago yang menyatakan diri masuk Islam.

Salah seorangnya adalah Leslie C. Toole, seorang guru di Chicago yang sudah sepuluh tahun berkeinginan memeluk Islam. Tekadnya menjadi seorang Muslim akhirnya terlaksana setelah ia melihat iklan GainPeace di badan bas

"Saya tidak pernah sungguh-sungguh. Tapi ketika saya melihat iklan itu, saya sadar bahwa itulah akhir dari pertanda dimana saya harus melengkapi niat saya," kata Toole.

Toole mengaku pertama kali mengenal Islam secara tak sengaja. Sepuluh tahun lalu, seorang laki-laki memberinya selebaran dan mengatakan ia akan mendapatkan pencerahan dari risalah itu. "Saya pun membacanya, berulang kali dan memastikan saya memahami apa yang sedang saya baca," Toole mengisahkan.

"Bagaimana menjadi seorang Muslim, itulah yang menjadi pertanyaan utama saya," sambung Toole sampai akhirnya, ia melihat iklan tentang Islam di bas-bas Chicago Transit Authority (CTA) bertuliskan "Got Questions? Get Answers" dan langsung menghubungi nombor telefon yang ada di bas tersebut.

Setelah mendapatkan penjelasan dan berdiskusi dengan pihak GainPeace, Toole mengucap syahadat pada Isnin, 29 September 2008. Kisah Toole masuk Islam hampir serupa kisah 16 Muslim Chicago lainnya yang memilih masuk Islam setelah melihat iklan GainPeace di bas-bas CTA.

Menurut Toole, iklan layanan masyarakat GainPeace yang dipasang di bas-bas merupakan idea hebat untuk menarik perhatian masyarakat. Setelah masuk Islam, Toole yang memilih nama Ilyas sebagai nama Islamnya juga mendapatkan bimbingan seorang mentor dari GainPeace.

"Saya sangat berterimakasih dengan mentor saya yang sudah sangat membantu. Beliau memberikan saya banyak buku agar saya dapat banyak belajar tentang Islam," kata Toole.

GainPeace juga memberikan layanan belajar Islam online setiap seminggu sekali untuk para mualaf, dimana mereka bisa belajar apa saja mulai dari cara solat, cara hidup seorang Muslim bahkan bahasa Arab.

Toole atau Ilyas mengatakan, semakin banyak ia tahu tentang Islam, ia semakin percaya diri bahwa ia sudah membuat keputusan yang benar. "Agama ini betul-betul sempurna bagi saya. Sulit untuk menjelaskannya ketika anda mengetahui sebuah kebenaran. Anda akan merasakan perasaan yang begitu mendalam di hati sanubari anda bahwa anda telah menemukan rumah yang benar," papar Toole.

Seperti diberitakan sebelumnya, GainPeace menggelar kempen dengan memasang iklan layanan tanya jawab tentang Islam di bas-bas CTA pada tanggal 19 September sampai 20 Oktober lepas. Dan iklan itu diperpanjang sampai 23 November mendatang kerana mendapatkan respon positif dari masyarakat Chicago .

Organisasi itu mengeluarkan dana sebesar US$30.900 dollar sebagai biaya pemasangan iklan 25 bas CTA yang melayani jalantaya di seluruh Chicago . Setelah iklan itu tampil, GainPeace menerima ribuan telefon dan lamanwebnya dikunjungi lebih dari 300.000 orang. GainPeace juga memberikan al-Quran dengan terjemahan berbahasa Inggreis, majalah The Message on Prophet Muhammad serta risalah dan buku-buku Islam bagi mereka yang ingin tahu lebih jauh tentang Islam.

Pengarah GainPeace, Sabeel Muhammad mengatakan pesanan dari iklan itu adalah untuk menimbulkan minat masyarakat terhadap berbagai informasi tentang Islam, sehingga bolehbmeluruskan penafsiran-penafsiran yang salah tentang Islam.

Selain GainPeace, kempen serupa juga dilakukan ICNA, organisasi Muslim yang berpusat di New York dan memiliki 22 cabang di seluruh AS. Namun ICNA baru melakukan kempen itu di Seattle dan New York . Di New York, ICNA menampilkan lebih dari 1,000 iklan layanan tanya jawab tentang Islam di stesyen-stesyen kereta bawah tanah.

Kerana kempen dengan cara itu berjaya, kota-kota lainnya di AS dan Kanada sudah meminta bantuan agar ICNA juga melakukan kempen yang sama di kota-kota tersebut.


*****************




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...