Sunday, December 27, 2009

logHAt negeRiku..


Salam semua… apa khabar? baik?alhamdulillah…ok.entry kali ni mengenai loghat…oleh kerana saya org kedah, so nak cita pasal loghat kedah…haaa tudia....loghat kedah meamang xdak kesamaan dengan loghat Kelantan..tapi ada jugak kaitan dengan loghat peneng dan prlis..tapi cara cakap masih tak sama…xcaya??tanya org kedah...

Entry kali ni banyak berbau kedah sikit…hehehe..sy bukan racist or apa2 jenis lagi…huhuh..tapi nak cerita kat sini, dah 3 tahun kat johor…dari kedah nak ke johor lebih kuang 10-12 jam perjalanan naik bas..jauh tu….huhuh..so bila org kedah mai johor, memang banyak nak kena tune.. firstly adalah loghat..malu ka cakap kedah?sebenaqnya, tak dak la nak malu…tapi,Cuma nak sesuaikan dengan keadaan semasa ja…nak cakap apa pon kena pikiaq dulu..then baru cakap…heheh…tapi bila org dah kenai, memang cakap kedah ja…awal2 ja jadi org johor sikit..hehehe..

Tapi nak cerita juga, ada jugak member2 saya yang dah murtad negeri???…hahaha…kesian sy dengaq depa cakap..nak tegelak pon ada…hikhik...sebenaqnya bukan nak kesah sangat nak cakap kl ka,apa ka, tapi kalau dgn kawan lama org negeri sendiri, cakap kedah dah la..xpayah dok bantai cakap kl plak…geli dengaq..huhu…

Disini nak senaraikan beberapa masalah bahasa..heheh..cth:

1-Roti bagi org kedah= biskut, roti,dan seangkatan bg org lain..xdak istlah biskut bagi org kedah..biskut tetap dipanggil roti..hehe

2-kasut bagi org kedah= kasut, selipar, sandle dan lain2…kami pangei selipar kasut..harap paham ya…selipar tu kasut..huhuh..

3- cabai= cili

4-sekupang= 10sen

5-loqlaq= pengotor

6-depa=mereka

7-

jom senaraikan loghat2 kedah yang lain….huhuhu

p/s: kalau ada word yang xpaham, harap bertanya.. :)

21 comments:

Sendra said...

hahhaha..meh org johor sejati tolong sambungkan..aku dulu belajar kat matriks perlis kat arau tu..duk kat sana,org johor pula kena belajar ckp utagha noh(alaa,perlis penang kedah dekat2 je dah loghatnya)..

hah.satgi kami balik johor kami pula murtad negeri..haha..aku tak rasa pun loghat boleh jadi punca racist..ni lebih merapatkan kita semua tw..so here we go..yg aku ingt ada lagi..tapi tak terasa nk list semua..biaq org lain tolong sambung..owh,apa aku tw,org utara ckp segala yg belakang ada -ir akan bertukar jadi -iaq..cth:pasir=pasiaq..haha.ok here we go..

Gerek-basikal
cokelat-segala junkfood,gula2 ke apa semua cokelat.
belen-pelacur
nyiuq-kelapa
lena-tiduq
meghak-paksa
punkuoq-punggung
awat-kenapa
melingkaq-berlingkar
moktan-rambutan
tawaq hebiaq-terlalu tawar
segak-comel
ketegaq-keras kepala
pungai-baling
mengkala-bila
kawaq-pencuri
darai-maknyah
habaq-bgtw
sat-sekejap
belemoih-kotor
becempegha-bertempiaran
renyih-sengih

tedia dari org johor sejati..(kalau salah betulkan eh.)

[z@ck] said...

menyorok-breakfast

=P

ChePah said...

tudia hang tipu nih!
biskut ada ja sapa kata tadak?
haha...

amirah said...

sukala entri nie
org yg murtad negri ni bukan ap, depa dh slalu sgt ckp luaq pastu bila mai tang org kg dh xleh kontrol

Zarpeno said...

http://zarepan.blogspot.com/2008/12/kamus-bahasa-kedah.html

Anonymous said...

tokak=gigit.

pengkritik bebas (aman) said...

ni nak pebetui skit sendra punya istilah;

belen-pelacur-->ayat org muda..org tua2 taktau ni
lena-tiduq --> ada dalam kamus dewan ni..bahasa buku
meghak-paksa --> yg ni aku tak penah dengaq..haha
melingkaq-berlingkar --> boleh jugak digunakan utk tidoq

tambahan:
marka = boypren/gelpren
ligan = kejar
gostan = mengundur (dipetik dari ayat english; go a stance)
camca = sudu@garfu

sila tambah kalau2 ada yg terlintas tu yer

intan.dayana said...

Ok.kn akak da pesan kt kamu suh crikan Org utara satu.hukhuk

Farhah Zaidah said...

salam ziarah...Alhmdulillah sy x murtad negeri g..hehe..

syazana said...

eleh.
blambak aih yang senang.
senang punya naa..cek anak mami :)


kalawaq - kelawar
bangku - kerusi
tertomoih - jatuh tersungkur
tersungkoq pon leh gak :D
bijik ghemia - kaler oren.
bedak - agih. bukan bedak muka tu, sebutan dia bey-dak.
lani - sekarang

ahh.
sambung la orang lain pulak :)

Che Li said...

eh saye ade kawan orang kedah, best ape dengar loghat negeri lain, nak kedh ngan p/pinang..

Anak Johor said...

hai salam perkenalan..

sy anak johor, penh la dok mengaji kat penang 3 thn..rasenyer loghat penang pulau ngan kedah ni ade gak bezanyer..sekarng pon dok umah sewa, majoriti org utagha..bile ajuk depa ckp, kene gelak, sebb slang jawa nyer pekat sgt..kawan2 umah la yg ckp mcm tu..hehe

Amer. said...

Pernah dengar tak merah lik lik? Merah yang menyala. Ataupun kuning ang ang? Kuning yang terang. Haha.

Hey u've a nice blog here. :)

apis said...

make = makan
kelik = balik

hahaha...btoi x?

nabil said...

to Sendra--> ada gak kot yang tebut...betul kata pengkritik bebas (aman),meghak-paksa --> yg ni aku tak penah dengaq..haha

to [z@ck]--> satu je ke zack???heheeheh

to ChePah--> biskut mana ada..kak pah lain la..asyik2 lepak kl ja...huhuh

nabil said...

to amirah--> hahaha...tapi tak ramai la cmtu..sikit2 ja.. :)

to Zarpeno--> tq

to Anonymous--> tima kasih...tokak=gigit..grr....

nabil said...

to pengkritik bebas (aman)--> tima kasih sbb tolong check yang Sendra..bz sikit sbb ada quiz..heheh

to intan.dayana--> apa kaitanya akak? :)

to Farhah Zaidah--> amin..bagus la..jgn lupa negeri kita..heheheh

to syazana-->waaa...anak mami plak..mai tanjung ka?pasembot satu....hehehe...punggah!!

to Che Li--> o0o0o..kami cakap ada yang xsuka..katanya kasaq..heheh

to Anak Johor--> betul3(macam upin ipin)..loghat lebih kurang ja..tapi xsama sgt...org lain nak cakap kedah meang susah kot...huhuh...good try...


to Amer.--> penah2...ni pekat punya ni..hehehe



to apis--> kelik tu org sik cakap la...kami tak layan org kelantan...heheheh

cikTi said...

xtw sgt longat kedah nih,,
sbb sy org klate,,
ihi,.

tp rmai je mmber org kdah,,
loqlaq,.
ketegaq.,.
ntah ape2 lagi,.

Anak Johor said...

heheheh..nanti len kali nabil bley la buka lagi kelas bahase kedah ekk..

nabil said...

to cikTi--> tima kasih...ok la tue..hehehe

to Anak Johor--> boleh aje...johor kat mane?

job said...

成人論壇,080聊天室,080苗栗人,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人電影,成人遊戲,成人文學,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,正妹牆

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...