Sunday, June 27, 2010

Kronologi Jambatan Bengkok- Syukur : Jambatan Bengkok Diteruskan

Salam kepada semua sahabat bloggers tak kira dimana berada..

Isu yang baru diutarakan semula iaitu Isu Jambatan Bengkok..Secara peribadinya saya amat2 bersetuju dengan Sultan Johor yang mencadangkan supaya Isu ini dilihat semula..



Idea untuk menggantikan tambak johor ini kepada jambatan bengkok adalah cetusan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir..Projek ini telah pon di laksanakan tetapi dengan adanya Pm baru yang menggantikan Tun Mahathir, Jambatan ini terpaksa dihentikan..

Seperti ramai yang sedia maklum, jambatan ini amatlah mempunyai pelbagai kebaikan kepada Malaysia..Ramai yang berasa kecewa apabila pada tahun 2006 projek ini diberhentikan.Tetapi, hari ini ramai rakyat Malaysia kembali bersemangat apabila Isu ini ditumbulkan semula..Saya amat2 berharap PM Najib dapat teruskan projek ini dimana projek hasil daripada cetusan pemikiran tun Mahathir adalah projek yang akan ketahui hasilnya akan datang..Kita semua sudah sedia maklum bagaimana pemikiran mantan PM kita yang amat disayangi..Saya amat bersyukur jika Projek Jambatan ini diteruskan..Jangan sampai Johor tergadai di tangan Singapore baru kita semua nak bangun dari tido..sekadar luahan hati dan
dedikasi..huhu..

Kepada bloggers2 yang berpengaruh kat luar sana, jom sama2 kita naikkan isu ini supaya Jambatan Bengkok dapat diteruskan..Projek ini telah berjalan dan lebih 50% telah siap kalau tak salah.

Berikut adalah kronologi Jambatan Bengkok daripada Kosmo:

5 JULAI 1996:

Perdana Menteri ketika itu , Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Tambak Johor
yang menghubungkan Singapura-Malaysia mungkin dirobohkan untuk digantikan dengan sebuah jambatan.

8 JULAI 1996:

Lihat gambar diatas.Klik untuk tumbesaran.

13 comments:

eqa said...

iye!sangat setuju :)

Sharinginfoz said...

jambatan.. jambatan.....

Segmen Blogger: Velasrizal

miss lolly a.k.a luvfareda said...

coemi je name jambatan tu kan ? heeee

budak chOmel said...

Oh.Oh..ape ek benefits jambatan ni kat negara kita?

affan said...

hebat jambatan ni. :)

APAN said...

kenape perlu bengkok sampai macam tu ek...

nosembilanbelas said...

tunggu je la..sapa yang lebih berkuasa? antara jadi dengan tak jadi...

laskar rainbow said...

brsetuju jugak!
:)

chenta said...

sy sbg org johor, sudah pastinya bersetuju!

.::WaNiE::. said...

Tak berapa mengikuti dah kes jambatan bengkok ni tapi wani percaya Tun Mahathir org yg bijak :)

jadi ni pasti membawa keuntungan pada kedua2 belah pihak ek :)

RozaniGhani said...

Jambatan itu patut dibina sebab jaga imej orang Singapura dan Malaysia terutamanya orang Johor. Penggunanya mesti ramai dari Johor dan Singapura. Projek ini terbengkalai sebab Pak Lah yang kuat tidur kat Parlimen. Idea Dr Mahathir sentiasa bernas dan lebih bagus dari Pak Lah.

nor razif said...

projek jambatan bengkok menggantikan tambak Johor mesti di teruskan, memandangkan perkembangan ekonomi yg pesat di Malaysia dan Singapura..... bagi negara kita Malaysia, dengan adanya jambatan tersebut ia akan mula menaiktarafkan (1) penggunaan pelabuhan Tanjung Pelepas... (2) Selat Johor mungkin boleh di majukan sebagai satu lagi destinasi pelancongan di-Malaysia.... (3) mutu air laut diselat Johor bolih ditingkatkan lagi, kerana air laut tidak disekat lagi oleh jalan tambak.... (4) kesesakan pintu keluar dan masuk ke Malaysia-Singapura dapat diselesaikan....pengguna akan rasa lebih selesa.... (5) Pusat marina antarabangsa juga bolih didirikan disini... dan ini pasti akan menguntungkan kedua2 buah negara.....
Selain dari cadangan2 diatas dengan adanya jambatan bengkok ini, ia akan membuka beribu2 peluang pekerjaan kepada rakyat di kedua2 buah negara..... pastinya lama kelamaan tempat ini akan terkenal di mata dunia.....

chegu abbas said...

memang patut disambung semula pembinaan jambatan bengkok ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...