My First Time Story

Gambaran dari pandangna plan keadaan dalam lift
Assalamualaikum kepada bloggers dan juga readers blog ni..

Hari ni saya nak cerita mengenai pengalaman pertama saya dan juag sedikit pengajaran yang saya dapat. Nak tahu pengalaman ape??? ok, pengalaman terlekat didalam lift yang rosak.

Untuk pengetahuan, saya berada di aras 5 dari 9 tinggkat bangunan kolej. Biasanya, saya hanya menggunakan tangga untuk naik turun ke bawah kerana malas nak tunggu lift yang kadang2 tunggu saja dah lambat gile..So, semalam ketika hendak tergesa2 pergi ke meeting pukul 9.15, saya keluar dari bilik dan naik lift pada pukul 9.00mlm.Tujuan naik lift adalah kerana hendak lebih cepat la..

Tiba saja lift,saya naik dengan selamat..pintu lift pun tertutup..turun ke tinggkat 4 dengan selamat..Pintu lift tertutup..semasa dari tingkat 4, saya terdengar bunyi kuat..Rupa2nya pintu lift disebelah kanan tercabut dan terkena dinding di luar menyebabkan lift terhenti..Alhamdulillah,sebabnya masih ada lampu dan kipas yang berfungsi.Kebetulan pula, saya betul2 berada dibawah kipas.Untuk pengetahuan, dalam lift tu ada 11 orang..Agak pack jugak la.6 Melayu, 5 chinese..

Kebanyakkan diorang budak tahun 1..Semasa lift terhenti, budak2 chinese dalam tu bising giler..Happy plak lift terlekat..Kata mereka pengalaman pertama..Saya hanya diam disebabkan dah mula rimah..Terbayang macam2 didalam fikiran..CUba untuk tenangkan diri..Keluarkan handset dan dapati ada 1 bar saja dalam lift tu..Tapi kadang2 line tak de didalam lift tu..Bergantung kepada keadaan jugak la..Satu persatu kawan saya message..Antara ayat2 yang saya message, 'salam, madnor, ak terlekat dalam lift..Cepat call..Ak dah tak bleh tahan lama ni..Rimas..' , 'syam, tolong ak..ak terlekat dalam lift..ak dah rimah nie..jgn lama sgt..', begitulah pattern2 message yang saya hantar kepada faiz, abu, cenen, madnor dan syamsul...Diorang pun tahu, saya tak boleh kalau org ramai2..Rasa lemas..lift tu kecik je..11org dah agak pack..

15minit pertama..Chinese tadi mula terasa cemas..Saya dengan tak bercakap banyak, tolong diam boleh tak???diorang pun diam..Yang geramnya, diorang suka dan sempat lagi amik gambar..Tension betull la..Diorang tak tahu ade ke tak org yang nak selamatkan time tu..Alhamdulillah, kawan2 lain berusaha untuk buka pintu lift ramai2 dan diorang berjaya buka sedikit dengan memberi udara kepada kami..Keadaan sedemikian kami alamai sehingga technician datang 30minit berikutnya..hampir 5 minit technician cuba untuk bantu kami..pintu yang bermasalah menyebabkan sukar untuk membuka pintu..

Setelah 45minit, kami berjaya dikeluarkan..Fuhh..alhamdulillah sangat2..Saya message kawan2 semua ucap terima kasih dan tak nak naik lift lagi..Fobia weh..huhuhu..45minit dalam tu rasa macam nak pengsan dah..kalau lagi 15 minit, saya rasa memang dah pengsan..seyes cakap..Pengajaran yang saya boleh dapat daripada semlam adalah, pentingnya untuk bawa nset kemana jua pergi dan mesti mempunyai kredit..Kalau semua tak bawa handet, cuba bayangkan?sapa nak tolong?Allhuakbar..takut sangat2...

p/s: kepada kawan2 yang tolong semlam, thanks a lot..saya rasa, tak perlu untuk anda cuba2 nak rasakan pengalaman seperti itu..kalau anda seorang yang panik, memang agak sukar untuk bertahan..

14 comments:

Unknown said...

hehehe...ade yang ter lepas tak dalam lif tu? bayangkan la..haha mau mati..

SweetyMui2 said...

oooo..gitu..ok2 paham dh bila tgk lukisan :p
xsemua lif jdi camtu la..mayb it was ur bad day.so chill :)

Hariz said...

Hahahaha
nasib baik xde pengalaman macam nie
woooo takutt

New Entry Prof-Hariz
Ada Apakah Padanya?

Sakinah said...

pagi2 slalu nek lift kt u7 ramai2 ceni mcm sardin.2 skejap.tp klu 11 org dlm mase 45min, sesak napas kot, lg la yg len2 duk bising2, oksigen cepat habis...

Miss Anisah said...

imagine, kalau ade yang melepas kt dalam tu, lagi2 kalau lepas makan petai..
pergh!!!
dahsat!!
x yah tunggu 1 jam, time tu gak pengsan..hoho...

btw, alhamdulillah awk selamat..

salehasafie said...

ahahaha
sayer tau
ni msti KP
sbb sayer pon ader meeting malam 2

Helmet Putih said...

45 minit lama tu....11 org..sesak la.....anyway cantik bacground n header..'rainbow'....the pride ke?

Unknown said...

takut lah jd gtu.saya cpt panic~

Hazirah Barakbah said...

haha, penah naek lift u7, mcm hapoooo lg. baek naek tangga, lagi rasa selamat!

Kujie said...

apesal tak sms kak jie

kalau tidak boleh gak masuk dalam cerita first time ni...hehe

nabilpotter said...

xde no fone la..heheh

Shakina Farhan said...

huhu..kesiannye..tp rasa kelakar pun ada..

kakibiskut said...
This comment has been removed by the author.
kakibiskut said...

hu3,,, ak pun penah jugak lekat dalam lift.. tapi sorang2 je terlekat..
mula naik dua orang..member berhenti kat tingkat 7 aku nak naik tingkat lapan..
member keluar dgn selmat.. time aku pulak sekat lift tu... huhuhu..
dalam hati dok ckp awat ak tak berhenti kat tingkat7 skali...haissh... hehehe..