Friday, October 29, 2010

Info Jumaat 20 : Cara Mengatasi Masalah Seks Haram di Peringkat Anak-anak

Assalamualaikum w.b.t dan selamat pagi buat semua ikhwah dan akhawat, muslimin dan muslimat, tuan-tuan dan puan-puan, serta hadirin sekalian.InsyAllah info jumaat bertemu lagi buat kali yang ke 20.Alhamdulillah kerana masih lagi diberi kesempatan untuk hidup dan meneruskan perjalan hidup yang sementara di bumi ini. Tapi, kalau setakat hidup, tapi tak melakukkan suruhanNya, dan meniuggalkan laranganNya, hidup anda nyata tidak bermakna. tak da perbezaan antara org Islam dan Org Kafir kalau keluar rumah pakai short, tak pakai tudung, pakai ketat2, dedah sana, dedah sini, minum arak, berjudi..Tak de beza pon kita dengan org kafir.So, adakah anda tergolong dikalangan org yang tidak mensyukuri nikmatNya? Sama2 kita renungkan diri kita, adakah aku ni islam hanya sekadar nama atau islam ak sebab mak bapak ak yang islam? tahu tak apa tujuan hidup? kalau tak tahu, boleh tanya..saya jawab.Ape tujuan hidup?Tahu?

Dunia semakin hari semakin tua.Seperti yang kita tahu, kita di dunia ni adalah sementara..Kebahagiaan kita, kekayaan kita, semuanya adalah sementara..Allah tak tengok pon semua tu..apa yang Allah tengok adalah ketakwaan dan iman kita..Kalau mati nanti, Allah tak tanya pon berapa harta ko ade?

Masalah Seks Haram ini kini dah menjadi masalah biasa..Dah ramai anak luar nikah dan bayi terbuang boleh terlihat dengan banyaknya pada zaman sekrang.hampir setiap hari ada je bayi yang dibuang.Apa la nasib bayi tu..Apa la salah mereka? Saya pon dah semakin buntu nak memikirkan masalah umat..Tapi kita kena terus berfikir sebab ini adalah tanggungjawab kita..Kalau kita tak fikir masalah umat, sapa lagi yang nak pikir? 

Bagi mengatasi maslah ini, antara cadangan yang menarik dikemukaka oleh Abdullah Nasih Ulwan dan Ensiklopedia Pendidikan Anak-anak dalam Islam iaitu :

1- Memeilih untuk tinggal di kawasan penempatan umat Islam yang kkomited mengamalkan Islam contohnya dekat dengan masjid, madrasah, sekolah-sekolah Islam dan lain-lain.

2- Berusaha untuk menghadirkan diri ke majlis Ilmu secara konsisten.

3- Sentiasa mengadaka perjumpaan kekeluargaan dengan isteri dan anak-anak, contohnya dalam program usrah kecil-kecilan demi memantau tumbesaran anak-anak dalam panduan dan bimbingan ibu, ayah, bukannya bimbingan program melalaikan di tv, radio, akhbar, majalah dan lain-lain.

4- Memilihkan untuk anak-anak persekitaran yang Islamik, contohnya kawan-kawan yang terpilih daripada keluarga yang soleh, guru-guru yang beriman dan masyarakat yang komited dengan Islam.

5- Memberikan pendidikan akidah yang mantap kepada anak-anak.

6- BAgi para guru, ikhlaskan niat dalam mendidik adalah untuk melahirkan generasi umat yang cemerlang, mengerti objektif hidup yang sebenar.

7- Masyarakat wajib menjalankan tanggungjawab Amr Makruf Nahi Munkar. Periksa barangan yang dibawa pulang oleh anak-anak seharian daripada sekolah. Memantau bahan-bahan yang boleh merangsang seksual seperti laman web lucah, majalah lucah dan sebagainya.

8- Membimbing anak-anak agar mengisi masa lapang dengan program yang bermanfaat , jangan biarkan anak--anak mengisi masa lapang dengan permainan komputer yang dapat merangsang mereka terjebak ke dalam perkara mungkar dan maksiat.

InsyAllah dengan 8 kaedah ni dapat membantu ibu-ibu dan bapa-bapa diluar sana menjaga anak2 anda dengan cara yang terbaik. Jadikanlah anda contoh yang terbaik untuk anak-anak anda..

7 comments:

HaNTwO said...

bagus tips2 ni...moga memberi manfaat pada kita semua...

mye said...

tkot jgk lbh2 lg glongan mcm kita..
hrp2 sentiasa dberi perlindungan..
insyaAllah..amin

Ckin Kembaq said...

setuju bangat..bersahabatlah dengan org org berilmu,nescaya kamu akan mndapat manfaatnya... n_n

Anonymous said...

Pengkritik bebas:

susah jadi umat akhir zaman.. iman mcm kapas, kena tiup dah terbang.. dugaan pulak tak henti2 mendatang.. cerita skit.. dulu masa duduk kl, nak pegi masjid kena naik train. dlm train perghh.. ada la segelintir yg rasa dia saja ada 'body' kewanitaan. (dia rasa wanita lain takda kot takpn baru buat operation k0t). pakaian yg kalah mat saleh, anjing pon malu kalau berjalan takda bulu (mcm baju) di badan.. habis kami semua temasuk bos (pak haji2) terrrrtgkk... tu nk pegi masjid tu.. dugaan betol.. kalau bulan puasa lagi la.. sampai aku tak berani nk pegi bazar ramadhan. bukan apa, pegi bazar dah pkol 6.. last2 pahala hilang camtu ja sbb dok tgk awek2 yg kononnya puasa tp datang beli kat bzar mcm mat saleh dok besantai.. puasa ke tu?? sedar diri skit.. aku bukannya baik sgt tp at least ada la perasaan malu skit.. babi saja yg tak malu bejalan takda bulu (baju).. anda??

Ckin Kembaq said...

Sebut pasal Bazar Ramadha.. haish Mmg tak suka..Totally,dah la gerai2 tu sempit..nak jalan berlaga ngan org laki..jhaish mmg menguji kesabaran la...

Taun ni, sekali je kot g bazar.. Mmg tak mau pi dah.. tak sanggup..pastu, mata tu tak reti jaga.. Tengok pmpn atas bwh.. Slh pmpn,slh laki2..Sbb kalu pmpn tak pkai baju kcik,laki takkan tengok... huhu

Siti Wardah said...

suka entry ni . TQ sbb share kat Blog :)

nadey said...

seyes bg aku letakkan kite d tempat2 dikalangan org2 yg mengamalkan lg bgus ....betol la ckp ko....bile umah kt masjid at least ade seru skit nk ke sane....

program tu aku nk bgtau skit ttg prgm family aku....setiap minggu kalo free kami sefamily g mancing ramai2....sbb family aku suke g mancing.....xpon ...kami g berkelah....so xde la adek2 aku berpeleseran kt cc...o lepak2 merokok sume....

tu salah tu aktiviti la...tp bdk skung susah la...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...