Friday, November 19, 2010

Info Jumaat 23 | Adab Berpakaian dan Berhias

Salam jumaat buat semua..Rasanya masih tidak lewat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha buat anda semua. Pakaian memang sinonim apabila untuk menyambut sesuatu majlis seperti Hari Raya atau majlis2 lain..Betul tak? kalau hari raya, mesti masing2 sebok untuk membeli baju baru bukan? Sebebnarnya tidak salah untuk membeli pakaian baru..tapi disamping kita nak beli tu, kita mesti tidak terlepas daripada adab berpakaian dan berhias.

Hari ini saya nak berkongsikan kepada anda semua, bagaimana adab berpakain mengikut islam..Kalau agama dah suruh, so ikut je la..Jgn ikut agama apabila nak kawin je..ok.berikut adalah adab berpakaian dan berhias:

  • Sunat memakai pakain baru, berkeadaan baik dan bersih
  • Pakaian hendaklah tutup aurat.
  • Lelaki tidak boleh berpakain menyerupai wanita dan sebaliknya.
  • Lelaki tidak boleh memakai emas dan fabrik sutera kecuali dalam keadaan terpaksa
  • Pakai lelaki tidak boleh terlalu labuh kerana Rasululluah s.a.w tidak menyukainya.
  • Disunatkan memulakan bahagian sebelah kanan dan berpakaian.
  • Disunatkan membaca doa berikut seandainya mengenakan baju baru: " Segala puji bagi Allah yang telah menutupi aku dengan pakaian ini dan menganugerahkan kepadaku tanpa daya dan kekuatan dariku." (Riwayat Abu Daud)
  • Disunatkan memakai pakaian yang bewarna putih kerana ia disebaik-baik pakaian.
  • Disunatkan memakai wangian bagi lelaki dan wanita pula hanya dibenarkan memakai wangian di hadapan mahramnnya sahaja.
  • Haram bagi wanita melukis tatu , menipiskan kening , memotong atau mengasah gigi dan menyambungkan rambut.
Ini adalah sebahagian daripada adab2 yang ada.InsyAllah kita sama2 mengikut apa yang diperintahkan Allah semoga dengan berpakain kita beroleh keberkatan daripadnya.Amin

10 comments:

zmah said...

Info yang kita tagu tapi selalu kita abaikan.

Zulfahmi Abidin said...

sjak bile kau keluarkan entry2 ilmiah mcm nie??hehehhe.tapi bagus lah.aku pon pakai ikut saranan kau tuh.tapi doa.aku lupe la.ape kate ko tunjuk skali doanyer.

Terkini:
1. Akhirnya Berakhir Sudah
2. Entry Ke-47 Nie Entry Paling Panjang Aku Pernah Tulis
3. Bila Aku Jumpe Perempuan Yang Aku Benc

::FAIZ FARISH:: said...

thanks 4 d info

Durratul said...

yang pakaian lelaki tidak boleh terlalu labuh tu baru tau..hihi sblm ni xtau pun

cacing said...

bagus info ni.... thanks!

iza said...

Salam...

Bagus info ni...
sesetengah dari kita selalu mengabaikan adab tersebut terutamanya bila nak jadi pengantin...macam2 sanggup buat demi utk "cantik" sementara.

Jejaka Terhangat said...

nice info..kipidap..cuma pakaian yg terlalu labuh tu kalo ada hadisnya elok disertakan skali..

paan said...

salam aidiladha bro :)

Entri terbaru -> Selamat Aidiladha 2010

mye said...

tq sbb sudi brkongsi..
huhu

Nyssa Nuar said...

ni la aku belaja mase skola dlu...
tp..
jarang praktis..hihihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...