Saturday, January 8, 2011

Info Jumaat 26 | Kelebihan Air Zamzam

mata air zamzam
Assalamualaikum w.b.t

"Berapa dalam harus ku gali tanah ini harus kugali, unutk bertemu permata nilai sejati, nilai sejati, baru ku pulang, ke kampung sentosaku...

..ke sana ke sini, lari-lari kecil, bagai Siti Hajar mencari air, terpancur sinar di kering pasir, bekas hentakan kudus kaki Ismail.."

Rasanya kalau bab-bab lagu ni, semua org mahir kan? Lagu tu adalah lagu ciptaan M.NAsir yang bertajuk RAikan Cinta.

HAri ni bukan kita nak cerita pasal lasgu ni..tapi kita nak cerita mengenai content ataupun isi lagu ni..Sejarah Air Zamzam juga terdapat di dalam lagu tadi.. Kalau nak cerita sejarahnya, mungkin saya akan buat satu algi entry mengenai sejarah Air Zamzam..

Tapi hari ni saya just nak sentuh sikit saja mengenai Hikmah Air Zamzam..Sapa yang diberi peluang ke Makkah, rasanya memang tidak pernah untuk bawa pulang Air Zamzam ini..

Betul tak? Kalau tak sempat buat balik pun, mesti sempat minum di sana..Kalau sapa yang tak minum dan ambil kesempatan untuk minum, rasanya memang agak rugi la sebabnya Air ni adalah air yang diberkati Allah.

Berikut saya nak senaraikan beberapa Hikmah Air Zamzam:

1- Air terbaik di atas muka bumi dan penyembuh penyakit ( dengan izin Allah)

Sabda Nabi s.a.w..: " Sebaik-baik air yang ada d atas muka bumi ialah air Zamzam. Terdapat di dalam nya zat makanan ( org yang meminumnya berasa kenyang ) dan menyembuh penyakit."


2- Zamzam diberkati dan mengenyangkan

Abu Zar al- Ghifari r.a. menceritakan mengenai kedatanganya ke Mekah bertemu Rasulullah s.a.w dan memeluk Islam. Baginda bertanya kepadanya, " Sejak bila kamu berada di sini?"
Jawabnya: " Sejak 30 hari yang lalu." 
" Siapa yang memberi kamu makanan?" 

Jawabnya: " saya tidak punya makanan tetapi hanya minum air zamzam. Namun saya berasa semakin sihat dan tidan pernah lapar." lalu Rasulullah s.a.w bersabda, sesungguhnya Air zamzam adalah air yang diberkati. Ia mengandungi zat makanan ( dan yang meminumnya pasti merasa kenyang seperti makanan)."

3- Zamzam menyempurnakan niat peminumnya

Mafhumnya sabda Rasulullah s.a.w ,; " Air zamzm itu untuk sebarang tujuan ( niat) orang yaang meminumnya ( dengan izin Allah)."

4- Zamzam menyebabka kemajuan dan pembangunan bumi makkah.

5- Air yang terpilih untuk menyucikan hati Rasulullah s.a.w. beberapa kali.

6- Bertambah keberkatanya dengan ludahan Rasulullah s.a.w ke dalmnya.

7- Tidak pernah kering walaupun jutaan manusia telah meminumnya sejak dari zaman Ibrahim a.s. hingga kiamat.

8- Banyak meminum air zamzam merupakan tanda iman dan bebas daripada munafik ( kerana org munafik tidak mempercayai kelebihannya)

InsyAllah, demikian ini saja buat kali ini..Semoga kita bertemu lagi pada minggu hadapan dalm segmen Info Jumaat..Semoga ilmu yang sedikit ini memberi manfaat kepada anda.

Wasalam

11 comments:

hans said...

memang banyak kelebihan air zamzam nih

P/S : Hidup Nih Tak Habis - Habis Dengan Macam - Macam Isu

ch!natsu said...

thanks 4 da info.. =)

::FAIZ FARISH:: said...

Air Zam-zam penyembuh penyakit

SyahmiFikri said...

yes..

bnyak khasiat..

thnxs 4 dis info

syazwanie swift said...

alhamdulillah..terima kasih atas perkongsian ni:)

Anonymous said...

bagus info ni.. kalau dapat masukkan skit info pasal kajian saintifik air zam zam lg bagus rasanya..

Che Sakinah said...

nice info bro.. =)

fiq said...

nk dpt rasa time org balik haji je la. jauh tu nak dapat. huhu..

saddam said...

huhhu... memang patut mahal.. cuba bace balik... kalau minum kita akan rasa kenyang..huhuhu takpayah nak masak.. lagy pon minyak masak da ade krisis sekarang nie..hihihi

:: Zanna :: said...

thanx 4 da info... erm..air zam2 x pernah kering..btol2.. ^.^

teacher anis said...

patutlah fesyen tudung hana tajima

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...