Tuesday, January 18, 2011

Pesanan | buat perokok

Assalamualaikum w.b.t.

Kalau nak cerita pasal kesan-kesan merokok ni, amatlah banyak sekali.. Pihak kerajaan pun dah ambil banyak inisiatif kepada perokok2 di negara ini amanya..

Tetapi, seoalah-olah tiada kesan langsung kepada perokok-perokok ni..Tak tahu la nak buat cmna lagi dah..Pejabat kesihatan pon dah tak larat nak buat iklan..Poster bertaburan merata2 tertulis akibatnya bahaya merokok..Tapi still ramai je lagi org merokok..

Tindakan kerajaan menaikkan harga rokok seolah-oleh menaikkan lagi jumlah penghisap rokok..Tidak cukup dengan lelaki, perempuan pun semakin hari semakin galak nak hisap rokok..Dunia oh dunia..

Ok la..Senang citer, kalau dengan ini semua masih tak sedarkan diri, sedarlah wahai perokok yang beragama Islam..Rokok itu HARAM. Apabbila hukumnya HARAM, makanya barang siapa yang masih melakukannya, NeRAKA la tempatnya..makanya siapa yang melakukanya dibalas dengan balasan dosa..Apabila balasan dosa melebihi timbangan pahala, maka anda pun tahu dimana tempatnya..

Api NERAKA bukan macam api rokok. Api neraka adalah api yang tidak boleh digambarkan tahap kepanasannya. Kalau anda rasa anda tak malu dengan masyarakat Islam lain..Tapi malu la pada Allah.. Kalau rasa dah tak nak hidup lama, hisaplah rokok..

Kepada perokok diluar sana, anda solat tak? anda puasa tak? anda bayar zakat tak? Kalau semua ini anda buat, Alhamdulillah..Tapi malangnya, disamping anda melakukan ibadah, tanpa anda sedari anda juga melakukan kemaksiatan kepadanya..Alangka takutnya kita bila pahala ibadah kita tidak dikira olehnya disebabkan kemaksiatan yang kita lakukan..

Kalau sebelum ni tak tahu kata rokok tu HARAM, kali ni bila saya dah bagi tahu, maka tinggal la..Sia-sia ja sembahyang tapi dalam masa yang sama melakukan kemaksiatan kepada Allah..Kalau Jahannam la tempat yang anda impikan, teruskan la menghisap rokok..Cepat mati, cepat habis duit, cepat dapat dosa. 

Sekadar mengajak kearah kebaikan. Semoga kita tergolong di dalam golongan yang mendapat peunjuk dan hidayah daripadaNYA.


Sedikit info tambahan:

***************

WASHINGTON (AFP) - – Those first few puffs on a cigarette can within minutes cause genetic damage linked to cancer, US scientists said in a study released.

In fact, researchers said the "effect is so fast that it's equivalent to injecting the substance directly into the bloodstream," in findings described as a "stark warning" to those who smoke.

The study is the first on humans to track how substances in tobacco cause DNA damage, and appears in the peer-reviewed journal Chemical Research in Toxicology, issued by the American Chemical Society.

Using 12 volunteer smokers, scientists tracked pollutants called PAHs, or polycyclic aromatic hydrocarbons, that are carried in tobacco smoke and can also be found in coal-burning plants and in charred barbecue food.

They followed one particular type -- phenanthrene, which is found in cigarette smoke -- through the blood and saw it form a toxic substance that is known to "trash DNA, causing mutations that can cause cancer," the study said.

"The smokers developed maximum levels of the substance in a time frame that surprised even the researchers: just 15-30 minutes after the volunteers finished smoking," the study said.

"These results are significant because PAH diol epoxides react readily with DNA, induce mutations, and are considered to be ultimate carcinogens of multiple PAH in cigarette smoke," the study said.

Lead scientist Stephen Hecht said the study is unique because it examines the effects of inhaling cigarette smoke, without interference from other sources of harm such as pollution or a poor diet.

"The results reported here should serve as a stark warning to those who are considering starting to smoke cigarettes," Hecht said.

Lung cancer kills about 3,000 people around the world each day, and 90 percent of those deaths are attributable to cigarette smoking.

The research was funded by the National Cancer Institute.




***********

15 comments:

~ch@wi~ said...

susah nk nasihat diorg ni..kdg2 tu klo org bg nasihat soh bnti kita yg kne blk...huhu

Segmen Baru: Dapat Jawab Teka Teki, Aku Promote Blog Korang

Nur said...

i like...suke post nih cos i hate smokers...tak suke dgn bau dia yang boleh melekat dekat baju and at the same timme i am a secondary smoker..demmm

Sam Posmen said...

'makanya barang siapa yang masih melakukannya, NeRAKA la tempatnya..'

sorry to say: kurang bersetuju dengan statement tersebut. siapakah kita sebagai manusia untuk judge orang lain.

adakah orang alim tetap akan masuk syurga, dan orang jahat masuk neraka terus?

setiap orang ada kelebihan. adakah kerana satu keburukan di buat, kebaikan terus di lupakan?

anyway nice info bro :)

Zala Wajik said...

Kesan dadah kepada manusia, biasalah. saya ada kawan-kawan yang bukan perokok, tapi sebab curiosity. mereka merokok. Dan ia memakan diri. Bagus juga ada ibu kepada kawan saya yang sanggup belikan rokok elektrik sebagai langkah pencegahan awal.

setuju dengan Sam Posmen, bahagian tu tak setuju.

Anis izyan Abd Rahman said...

kamu merokok tak?

nabil_potter said...

Sam Posmen = terima kasih atas comment anda..Maaf, saya juga manusia baiasa yang tak lari dari melakukan dosa dan kesalahan..

Mungkin ayat yang telah saya gantikan ini lebih dingin dan sedapbunyinya..

nak jawab soalan ni, adakah orang alim tetap akan masuk syurga, dan orang jahat masuk neraka terus?

Minta maaf, saya bukannya seoarang ustaz utk menjawab soalan ni..Tapi saya bagi pendapat saya..

Kalau bab syurga dan neraka ni, hanya Allah yang tahu..Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 214:

'ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu ( cobaan) seperti yang dialami orang2 terdahulu sebelum kamu...(hingga akhir ayat)'

InsyAllah, Allah sahaja yang tahu kepada siapa utk diberikan petunjuk..

Allah berfirman di dalam surah Al-Qasas ayat 56: ' Sungguh engkau ( Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.

Anis izyan Abd Rahman: InsyAllah tidak.

alifzikri said...

susah tu nak berhenti rokok,,,
umpama blogger nak berhenti buat blog kot perumpamaannya..hehehe..
tapi boleh lah cuba-cuba berhenti merokok..
banyak manfaat.. (^.^)..

mye said...

tkot nya tp knape prokok2 msih tegar lg??
mre important i hate smoker!!
huhu

jackieKOH said...

fuhh...aku pun x suka gak org merokok dan rokok tu sendiri..

Blog Aku : ..::jacKsky.reaCHing da' sKy wITh tSuBasA::..

ecah..merangkap anak cik nan said...

sgt x menyokong mereka yg merokok...dh larang pakai mlt pn x denga gak....larang dlm hati jela..huhu

sukahaha said...

kepada sesiapa yang merokok sila baca entri ni sampai habis hehehe...

jemput sini yer
blog Matdin

Anonymous said...

Thanks on your marvelous posting! I really enjoyed reading it,
you're a great author. I will make certain to bookmark your blog and may come back in the future. I want to encourage continue your great job, have a nice day!
Look at my homepage greatlakescfs.net

Anonymous said...

I am not positive where you're getting your info, but good topic. I must spend a while learning more or working out more. Thanks for excellent information I used to be looking for this information for my mission.
Look into my homepage : Work from home

Anonymous said...

Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your website,
how could i subscribe for a blog website? The account
helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered
bright clear idea
Feel free to surf my web blog - www.youtube.com

Anonymous said...

Very descriptive blog, I loved that a lot. Will there be a part 2?
My webpage :: slow computer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...