Wednesday, March 16, 2011

Kaligrafi Arab dari seorang sahabat...

nabil fahmi bin azizan
Tiket dah beli..Resume dah hantar, so tunggu apa lagi, malam ni boleh balik alor setar..Hehehe..oK..Kaligrafi tu apekah? mengikut kamus wikipedia, Kaligrafi, dari bahasa Yunani; καλλι "keindahan" + γραφος "menulis" ) Bahasa Jepang Nihongo 日本語) adalah seni menulis dengan indah dengan pena sebagai hiasan. Tulisan dalam bentuk kaligrafi biasanya tidak untuk dibaca dengan konsentrasi tinggi dalam waktu lama, karena sifatnya yang membuat mata cepat lelah. Karena itulah sangat sulit menemukan contoh kaligrafi sebagai tipografi buku-buku masa kini.
akmar hisyam bin zulkifli
syamsul nazmi mohd saad

Meskipun kaligrafi dalam tulisan arab lebih dikenal, tetapi banyak pula penerapan aplikasi ke dalam tulisan latin.Di dalam seni rupa Islam, tulisan arab seringkali dibuat kaligrafi. Biasanya isinya disadur ayat-ayat Al-Quran. Bentuknya bermacam-macam, tidak selalu pena diatas kertas, tetapi seringkali juga ditatahkan di atas logam atau kulit.
ahmad nor mupangat


Salah satu bentuk penerapan kaligrafi Islam sebagai seni hias adalah di Istana Al Hamra, Spanyol.

Paham sudah? Kalau tak faham boleh refer lagi google..OK..Entry ni mungkin tidak memberikan input buat anda..Tapi tak pe..Kalau suka, LIKE aje..tak suka xpayah baca..Special thanks to kawan saya Encik Hasrul Ariffin bin Mohd Badri yang sudi untuk mengahbiskan masa, memerah idea dan menggunakan kreativitinya untuk menghasilkan seni tulisan khat ini..InsyAllah, kalau berminat, is dibuka untuk membuat tempahan..Tak mahal pon, buat masa sekarang 1 nama adalah *RM5 ringgit je..Kalau pergi dekat luar tu, mungkin mahal lagi la..
sarjana muda elektrik telekomunikasi

Kepada yang berminat boleh hubungi En. Abu: mohamadhasrul@gmail.com

dengan menghantarkan butir2 berikut:

1- nama yang telah dikonvertkan.
2- warna ackground dan tulisan.
3- bank in atau topup rm5 selepas siap.



p/s: konvert nama korang dari rumi ke jawi dulu di http://www.ejawi.net/converterV2.php
p/s/s: pilih background colur dan tulisan sendiri
* tertakluk pada terma dan syarat.

8 comments:

starsyeea said...

interesting...

tp kalo kt ejawi tu dia eja tak mcm kita eja cmne ek? sbb mcm berminat je...n jenis tulisan nk pick ktne?

nabil_potter said...

tulisan ape ye? ni dia tulis tgn ja..mungkin boleh bagi dalam bentuk gambar ke ape ke..

::FAIZ FARISH:: said...

nice

Anonymous said...

mantap la nabil..jadi bisnes dah benda ni..mmg hebat la hang ni~~akula

Zaleha said...

Nice!

Klu bt tempahan, kaligrafi besar mana... A4, F4?

mgkn boleh ltak gmba cth ;p

nur faTihaH hAfiZha said...

wah...sgt kreatif...=)
sal istana al-hambra tuh terigt time wat presentation tentang kesenian tulisan khat nye..

iza said...

As salam..
Dulu ada belajar seni khat ni dan pernah dpt no 2 dlm pertandingan antara sek2 ag. neg Kedah.
Skrg ni dah lama tak asah bakat..

muhammad akmal said...

bagus khat ni.. masih boleh dibaca. sesetengah khat tu, punya la nak menunjukkan seni nya, langsung tak dapat dibaca, siap kena pusing2 kertas lg utk baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...