Tuesday, April 19, 2011

Gambar: Keretapi Terlaju Dunia

Salam semua. Demam exam dah kembali lagi. Masing-masing sibuk membuat persiapan saat akhir bagi memastikan mendapat gred yg cemerlang dalam kepetusan akhir. Dan akhir sekali bertawakalah kepada Allah setelah segala mcm usaha telah disempurnakan. Semoga kita semua beroleh kejayaan dunia dan akhirat insyallah. 

Semlm semasa tengah mencari-cari maklumat utk menyiapkan assignment, saya terjumpa gambar sebuah keretapi buatan China ini. Dan utk mendapat maklumat lanjut, sya cuba mencari lain-lain keretapi yg seangkatan dengannya. Sama-sama kita kongsikan.. 

CRH380 (China)
(image from: http://bbs.h2h.cn)
Merupakan evolusi dari model-model yg sebelumnya iaitu CRH1, CRH2, CRH5 dan beberapa high speed train yg lain lagi.
Buatan: China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited
Kelajuan (Operasi): 350 km/h
Kelajuan (Testing): 480km/h
Tahun: 2010

THSR (Taiwan)
(image http://www.khi.co.jp)
Singkatan kepada Taiwan High Speed Rail. Merupakan evolusi dari keretapi laju Jepun iaitu Shinkansen. Beroperasi di trek sepanjang 345km.

Buatan: Kawasaki Heavy Industries, Hitachi Rail, Nippon Sharyo
Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): n/a
Tahun: 2007

KTX II (Korea Selatan)
(Image: http://lifeoutsideoftexas.wordpress.com)

Singkatan bg Korea Train Express. Dikenali juga sebagai KTX Sancheon. Merupakan evolusi dari keretapi laju pertama Korea iaitu STX.

Buatan: Hyundai Rotem
Kelajuan (Operasi): 305 km/h
Kelajuan (Testing): 350 km/h
Tahun: 2010

Sanyo Shinkansen (Jepun)
(image: http://jprail.com)

Merupakan variasi keretapi laju jepun iaitu Shinkansen. Model terbaru N700 merupakan generasi terbaru keluarga Shinkansen.

Buatan: Hitachi, Kawasaki Heavy Industries, Kinki Sharyo, Nippon Sharyo
Kelajuan (Operasi): 270 - 300 km/h
Kelajuan (Testing): n/a km/h
Tahun: 2007

AVE (Spain)


(Image: http://maxwellarndt.blogspot.com)

Alta Velocidad Española (AVE) yg membawa maksud Spanish High Speed merupakan keretapi terlaju kebanggaan negara Spain (nak eja sepanyol tapi tak tahu betul ke tak..hukhuk). Menghubungkan Barcelona hingga ke Sevilla dan Malaga ke Valladolid. Series S103 merupakan variasi terbaru.

Buatan: Siemens
Kelajuan (Operasi): 350 km/h
Kelajuan (Testing): 400 km/h
Tahun: 2006

Eurostar (United Kingdom)


(Image: http://www.smh.com.au)

Menghubungkan London ke Paris dan Brussels yang melalui terowong dasar laut, Channel Tunnel yg menghubungkan negara terpisah England dengan benua Eropah yg lain. Model digunakan adalah British Rail Class 737

Buatan: GEC-Alsthom, BN (La Brugeoise et Nivelles SA.)
Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): 330 km/h
Tahun: 1993

TGV (Perancis)

Merupakan bahasaPerancis Train à Grande Vitesse yg membawa maksud high speed train. Sama mcm singkatan sepanyol jugak ni. RnD utk projek ni dimulakan seawal tahun 1970-an dimana Alstom sedang mencari alternatif keretapi elektrik bagi menggantikan keretapi diesel. Terdapat pelbagai variasi yg beroperasi dilaluan berbeza antaranya TGV Duplex, TGV Sud-Est, TGV Atlantique, TGV Reseau, TGV TMST, TGV PBA and PBKA dan TGV POS

Maklumat berikut merupakan utk model TGV V150

(image: http://www.4rail.net)

Buatan: Alstom


Kelajuan (Operasi): 300 km/h
Kelajuan (Testing): 575 km/h
Tahun: 2007

JR – Maglev (Jepun)


(Image: http://en.wikipedia.org/wiki/JR-Maglev)

Merupakan variasi terbaru keretapi yg menggunakan prinsip apungan medan magnet (magnetic levitation). Kajian mengenai magnetic levitation ini dimulakan lama dahulu iaitu sekirar tahun 1970-an oleh sepasukan saintis Jepun. Masih diperingkat ujikaji walaupon telah berjaya diujikaji pada tahun 2003 bg mencari sebarang masalah yg mungkin akan berlaku.

Buatan: Central Japan Railway Company dan Railway Technical Research Institute
Kelajuan (Operasi): n/a km/h
Kelajuan (Testing): 581 km/h - Terlaju buat masa ini
Tahun: 2003

Transrapid (Jerman)


(Image: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transrapid-emsland.jpg)

Keretapi jenis monorail yg menggunakan teknologi magnetic levitation di Jerman. Mula dibangunkan pada tahun 1969 dan siap pada 1987. Mula beroperasi utk umum pada tahun 2004.

Buatan: Siemens dan Thyssen Krupp
Kelajuan (Operasi): n/a km/h
Kelajuan (Testing): 500 km/h
Tahun: 2004


11 comments:

Bianchii said...

Hello.
I started to write blog in English.
I will write about everything, will be a lot of pictures, reviews of books, films, songs etc.
So it would be nice if you visit my blog sometimes :)
(Sorry for mistakes, I'm still learning English)
http://bianchii.blogspot.com
(you can follow me)

encHIx laNDax said...

wow! jepun pnye giler babi!hahhahaha

Anonymous said...

ada tak teknologi jepun yang boleh halang bencana alam?
dalam agama saya ada cara untuk menghalang bencana alam..

akmal said...

awak agama apa?

amie said...

cer try bgtau ape cara agama awak yg boley halang bencana alam tuh.. ;p

buatan jepun mmg terbaik la.. :)

Anonymous said...

sekali tgk mcm belut pn ada keretapi2 ni.. hehe

japangold said...

laju nya keretapi...mesti best naik.

Anonymous said...

sape2 teringin merasa kelajuan F1 bleh la try naik.. lebih laji dari f1..

Asyikin Azizan said...

good luck!!

zahidah dihaz said...

wow...teruja dengan keretapi ni....kalau pergi tempat2 harus cuba naik ni....



New Entry: TAMRA THE ISLAND

suffer8zine said...

perghhh gile ah!

Terkini : Video Makhluk Asing Mati Di Rusia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...