Tuesday, August 9, 2011

Info Ramadhan 7 | Segerakan Berbuka

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Ramadhan untuk semua pembaca..

Pertamanya selamat berpuasa yew..So, pada hari ini secara ringkasnya saya nak kongsikan satu hadis ringkas untuk tatapan kita semua mengenai segerakan berpuasa..

Daripada Sahl bin Sa'ad , Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:" Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mana mereka mahu menyegerakan berbuka." ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Haa..Oleh sebab itu, lepas ni bila dah dengar azan tu, terus segerakan berbuka..Jangan la masa azan baru nak masak nasi la, nak sapu sampah la..Salah tu..

Tapi ingat, jgn lupa pulak untuk membaca doa..Lepas tu pula, makan la ikut prioriti yang Nabi kita buat iaitu dahulukan dengan kurma..Kalau tak ada, manisan dan kalau tak ada jugak, minum la air kosong..

oK..Sekian sahaja dari saya untuk saya dan semua..

Wasalam..

2 comments:

azliah mohamed said...

bagusnya post...tp kalau keja malam buka kat ofis ala kadar jela kan.hehe..selamat berbuka

azliah mohamed said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...