Cerita Hari Pertama Bergelar Mahasiswa

Masa tahun 1, sorang dah pon berkahwin.
Salam dan selamat sejahtera buat semua readers..Harini 12/9/2011 adalah hari pertama kelas bermula di majoriti IPTA dan juga IPTS di seluruh negara khasnya..

Tulis entry ni pon sebab terkenang zaman masa student dulu di UTM skudai..Tapi dulu cuti sem tak da la lama sgt..Paling lama pon 2 bulan je..Tapi sekarang ni bermula tahun ni cuti sem hampir 4 bulan tu..Memang agak lama la..

So, bila cuti dah lama, memang perasaan malas tu memang terasa untuk pelajar2 senior..Huhu..Untuk pelajar2 yang baru masuk, hari ni adalah hari pertama di alam Universiti..

Segala pesan mak, ayah, atuk, nenek, abg, akak mula untuk dilaksanakan pada hari ini..Hihihi..Kalau budak2 baru ni, kalau minggu pertama ni, mesti pukul 7 dah siap mandi..Memang tak dinafikan, pukul 7pagi memang dah ada yang tunggu bas..

Masa di UK
Walaupun kelas pukul 8, pukul 7 pagi tu memang dah penuh budak2 baru di pondok bas..Waktu ni pelajar2 senior hanya intai2 je kot tingkap tengok budak2 junior yang semangat..Hihihi..Kelakar pon ada..Tapi itulah rialiti..Saya pon macam tu jugak dulu..Kalau tunggu lambat, takut bas penuh..Bila bas penuh, lambat sampai ke kelas..Bila lambat,takut kena marah dengan Pensyarah...Yang paling tak boleh tahan, kelas pon tak tahu lagi kat mana..Hihih..

Sebelum Fly...hihi
Tapi sepanjang pemerhatian saya, dalam 2,3 minggu ni sahaja pondok bas akan penuh pada pukul 7..Lepas tu kembali kepada normal..Library pada masa ni jugak agak penuh dengan budak2 baru..Ye la, semangat baru katakan..Bagus2, teruskan momentum anda sehingga tamat belajar..InsyAllah berjaya..Amin..
Kepada adik2 yang baru, kalau tak tahu kelas kat mana, lebih elok kalau datang buat survey dulu sehari sebelum datang ke kelas..ok..Kalau yang naik bas tu, jgn la terlalu berhimpit..Jalan je la kaki kalau fakulti tu tak jauh..Pastu, pilih la kawan baik2 yang dapat membantu kita hal2 dunia dan juga akhirat.

Acara tarian kot nie..hihi
Mesti banyak kelab yang akan adik-adik nak masuk kan? Kalau yang berada di UTM, ce try masuk Kelab Iqra. Ok jugak..Dunia pon dapat, akhirat pon dapat..Itu lagi dapat membanggakan ibu bapa kita..Dengan keputusan yang cemerlang dalam akademik, kita jugak tidak ketinggalan ilmu2 agama..

Ok..Kepada anak2 ibu tu, jangan terlalu sedih sgt..Kita ni di anggap sebgai pejuang..Belajar juga satu ibadah..Ikhlaskan niat bila kita masuk U. Bila kita dapat pointer yang baik, kita akan dapat kerja yang baik..Bila dapat kerja yang baik, kita gunakan gaji yang baik tu untuk bersedekah kepada Agama kita..ok..Niat mahu betul..Jangan terlalu sombong sgt dengan kawan2 dekat kampung..Ala, masuk U je pon..Tak perlu nak bangga sangat..Kalau kita rendah diri kan bagus..

Pesanan daripada bekas mahasiswa yang belum Konvo lagi..hihihi




p/s: jom join www.utmbloggers.com


5 comments:

Ayuni said...

hikhik, dh tahun akhir nie pun klas bnyk pkul 12....

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

choki bace entri nie pom tetibe teringat zaman study . hee

:)

Amoychanteks said...

kesian kat yg sesat tak jumpa dk tuhh.. :D

Miss Lady Iena Nazir said...

bantulah adik-adikmu wahai nabil..

Asyikin Azizan said...

betulll awai2 masuk, library penuh.. sampai ada yg dok baca buku kat lantai..kagum sungguh.. ;p