bagaiMana nak dapaT mooD stuDy??




Salam kepada semua rakan bloggers…

Seperti yang semua org tahu, kalau student ni mesti berhadapan dgn study…study3…hehehe…nak exam je lagi kuat kena study…itu satu hal la..tapi yang masalahnya, nak study kena ikut mood..kalau xde mood, memang susah untuk study..betul tak???


So kat sini, saya nak buat satu perbincangan dan juga sedikit perkongsian mengenai cmna nak dapat mood study…sapa yang ada idea untuk bagi ada mood utk study boleh la kongsi2 dgn org lain…kat sini, saya nak listkan beberapa kaedah untuk mendapatkan mood study…perhatian, tips ini base on pengalaman, pemerhatian,dan juga sedikit bacaan..kalau rasa berguna, boleh la apply.


Sebelum tu, tips ni hanya melibatkan keadaan atau bi’ah asrama or kolej.untuk yang tinggal dirumah, mungkin next time punya entry la…hehehe..ok, back to the fist tips, adalah pergi melawat bilik kawan yang ulat buku..ok, kita mempunyai ramai kawan..antara ramai2 tu, ada ja yang kaki study kan???so utuk mendapatkan mood study, biasanya saya akan ke bilik kawan yang kaki study…bila kita tgk org study, hati mula la tak duduk diam..so, sedikit mood nak study mungkin akan dapat..betul tak?


Yang ke 2 buat air..buat air kat sini bermaksud sediakan air di atas meja..biasanya air panas je kalau kat asrama..mana nak dapat peti ais kat sini..so,sesetengah org, dgn buat iai ja mood utk study tu datang…tak kira la air milo ke,oligococo ke,Nescafe ke..apa2 air je la…yang penting air…hihihi..


Yang ke3, ada juga kawan2 saya bila nak dapat mood study kena dgr lagu…so bila earphone sudah melekat dkt telinga tu, haaaa baru ada aura nak study..heheh..tapi itu bukan saya punya style la…base on subjek jugak..kalau subjek matematik boleh buat cmtu..kalau subjek pemahaman, xboleh bising..


Yang ke 4, pergi study kat library..ni hanya dilakukan beberapa golongan je..bila dah mula ke library, hati manyak tenang..so, mood utk study mula la membuak2…hehehe…yo ke?sedikit soalan tambhan, berapa kali ampa p library dalam 1 sem?>hehehe


Yang ke 5, tips ni bagi yang mempunyai room mate..mood study akan datang bila tgk room mate study..betul tak??? so tips no 5 ni, pilih room mate yang sederhana ulat buku…hahaha..ada plak cmtu ek ..maksud dia xde la kaki buku sgt..nanti kita tension plak tgk asyik study je…huhuhu


Yang ke 6 adalah menelefon org yang tersayang..tak kisah la ibu bapa ka, atuk ka,kawan2 karib ka, sapa2 je la…tapi paling penting ibu bapa la..jgn sampai ibu or bapa kita yang telefon kita.sbgai anak,kita perlu ada tanggungjawab utk telefon bertanya khabar tentang ibu bapa..


Dan yang terakhir ni, kita sebagai umat islam hanya ada Dia utk kita meminta something.so, ringan2kan tangan untuk berdoa kpdNya..insyAllah doa kita akan dimakbulkan..


p/s: minta maaf kalau tips ini xmembantu..ini semua hanya perkongsian daripada penulis bedasarkan pengalaman,pemerhatian dan sedikit pembacaan.

p/s: tips ni mungkin hanya untuk budak2 engin ja. tak tahu plak style budak2 medic study cmna…huhuhu..cmna ek?

13 comments:

meera^da cute..*_* said...

ouch..sy ade test esok..tp still blogwalking..hehhe
sume dahwat tp xjalan..adekah kena tunggu esok br dp study btl2??

amirah said...

yup,yg di atas leh bangkitkan mood study tp...
ak mmg nk stdy tp xda masa..asemen bertingkat r..huhu
mgkin org akan ckp ak xpndai manage time tp seyes asemen bertingkat weh..

lg 1, yg pntg mula2 skali kena ada niat kerana Allah dulu

nabilpotter said...

meera^da cute..*_*

hahaha,...kalau sempat blog walking tu mesti dah habis study kot..hehehe..
lepas test lagi la xde mood..huhu

pikaka said...

haha.sme yg ko ckp cm style aku nak amek mood stady!hahaha
dak2 engin mmg cmnie kot.keh2

Unknown said...

nice tips :)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

emh.

l0lly kalau malas nak stadi buatlah air kopi banyak mana pun tatap zzzzzzz gak HEHEHEHE

Afizzat said...

nak tambah tips..
study smbil facebooking & blogging.
rummate aku hmpir setiap masa mngdap lptop, wlupun besok nya ada test & kuiz..
huhu..

btw, nice tips.sgt stju ngn no.1..aku slalu bt sb rummate aku malaih blaka..

nabilpotter said...

pikaka

hahah..a.a.mayb utk budak engine je tips ni..kalau medic xpasti plak...

nabilpotter said...

cik EPAL

tima kasih...

nabilpotter said...

miss lolly a.k.a luvfareda

hahaha...kalau cmtu xdapat nak membantu la miss...hehehe

nabilpotter said...

ini tips gak ke???
kalau boleh study sambil main FB,ok je...
teruskan la...

aku bukan aku said...

ini menarik!..

=)

*ada benarnya..

thx!

Anonymous said...

What's up, its good article about media print, we all be familiar with media is a wonderful source of information.
My webpage: mouth Splint