Cerita Blogger Tahun 2009

Salam semua..Ini kisah blogger tahun 2008 dan awal 2009..Kalau sapa2 dah ada dalam tempoh ni, mungkin korang pernah alamai benda2 yang akan saya kongsikan ni..Kalau fikir-fikirkan balik, macam lawak pon ada jugak..Pada masa tu, industri blog ni agak macam baru nak naik..Tapi tak da la sehebat sekarang yang mana hampir setiap hari ada ja berpuluh-puluh blogger baru.. Kalau dulu, tak ramai sgt blogger2 yang betul2 aktif seperti sekarang.

Kebanyakkan blogger2 dulu buat blog sebab untuk kepuasan diri sendiri dan jarang sangat memikirkan duit..Tak hairan la, ada yang 2, 3 tahun ada blog tapi masih tak kenal apa itu nuffnang..

Apabila Nuffnang mulai dekenali ramai, maka pada masa tu semua blog nak ada nuffnang..Kalau blog tu xda nuffnang mungkin akan jadi pelik sikit la..

So, apabila semua org dah pasang iklan nuffnang, maka semua paham akan dapat rm0.25 per klik.. Maka, timbullah satu term yang dipanggil blog walking 'nuff bw'. Lawak pon ada..Biasanya bw dibuat etelah klik pada iklan yang ada dekat blog kawan2 kita tu..Tulis je ' dah klik nuff kamu' dan sebagainya. Kalau yang agak best, ayat BW dibuat bedasarkan iklan-iklan yang tengah running pada blog. Contohnya ada iklan keropok dengan iklan kereta.. Maka, ayat-ayat seperti ni akan keluar, " jalan-jalan sambil naik kereta dan makan keropok".. Kalau dah tulis macam ni pon org dah tahu yang ni mesti nuff bw.






Bila nuffnang dah detect kerja2 nuff bw ni, maka banyak email warning yang ihak nuffnang bagi kepada bloggers untuk elakkan benda2 macam ni berlaku..Semakin hari, semakin ditinggalkan benda ni..

Kalau dulu hampir setiap hari buat nuff bw untuk nak klik iklan orang..Yang lawaknya, kalau ada 3 iklan kita pada masa tu, mesti akan tulis, ' kereta 3biji" atau " makan keropok 3 kali".. Ada ja no 3yang menggambarkan iklan keluar 3 kali atau klik 3 kali..

Ini semua dah lepas..Yang baru2 berblog mungkin tak merasa keadaan masa dulu..Kelakar pon ada..Semua tu dah tinggal kenangan..Barang yang lepas jgn dikenang..Hehehe..

p/s: rasa seperti dah tak ada blog la..lama sgt tak update.

2 comments:

SweetyMui2 said...

jalan2 klik cimb kamu!
hahahahahaa ;p

budak ciput said...

smpai sekarang ipa x fhm sgt nugg tu ape.

pasang sbb tgok2 org jek.

dh bertahun tetap rm6 jek.

hahaha