Friday, August 13, 2010

Jam terbesar di dunia di kota suci Mekah


Assalamualaikum w.b.t kepada semua pembaca yang baru saja selesai berbuka puasa..Jab g g terawikh plak yew..huhuh..Tahukah anda, jam terbesar di dunia kini berada di Mekah?Tak tahu, layan je kat bawah nie...

Arab Saudi telah membina jam terbesar di dunia di kota suci Mekah dan akan mula menguji tiga bulan berjalan selama minggu pertama bulan Ramadan. Menara jam bermuka empat akan atas sebuah pencakar langit besar yang pada saat selesai akan menjadi sekitar 1.970 kaki (600 meter) tinggi, tertinggi yang kedua di dunia selepas Burj Dubai Khalifa. Ini akan terlihat dari lebih daripada 16 batu (25 kilometer).
Jam raksasa ini direka oleh para jurutera Jerman dan Switzerland. Setakat ini hanya satu daripada empat jam wajah telah selesai dan ditutup dengan 98 juta lembar kaca mosaik.Setiap wajah akan tertulis dengan "Allahuakbar" dalam bahasa Arab dan dilengkapi dengan beribu-ribu lampu warna-warni. Setelah menara jam selesai, maka akan kurcaci London Big Ben, selepas jam bermuka empat terbesar di dunia, dengan menghubungi lebih daripada lima kali lebih besar di daerah.Sekitar 130 kaki (40 meter) diameter Saudi memanggil jam juga lebih besar dari juara dunia saat ini dalam jam Mall Cevahir di Istanbul, yang memiliki wajah 36 meter ditetapkan di atap transparan dari kompleks membeli-belah.
Komplek terkenal pemandangan Masjid Agung Mekah, yang wajah Muslim di seluruh dunia selama lima mereka solat dan merupakan sebahagian daripada usaha Saudi untuk membangunkan bandar dikunjungi oleh jutaan penziarah setiap tahun.
Bulan sabit emas yang sangat besar, 75 kaki (23 meter) dalam diameter, akhirnya akan naik di atas jam pada 200 kaki (61 meter) puncak, daripada 15 balok yang akan menembak ke langit. Turun jam, dari dasar sampai dengan bulan sabit, itu sendiri akan 820 kaki (251 meter) tinggi.
Semua projek akan kos $ 800 juta.

Hahaha...maaf bahasa agak kucar kacir..Sebabnya, ada penterjemah yang tak cekap sgt..huhuh


14 comments:

taufiq helios said...

hahaha..penin baca.otak terpaksa pasang turbo nk paham.haha..but info menarik bro

taufiq helios said...

hahaha..penin baca.otak terpaksa pasang turbo nk paham.haha..but info menarik bro

puteriqaizyan said...

alangkah bgsnye kalau dpt pegi sini :)

encHIx laNDax said...

eeerrk..pening aku kejap!!hahahak~~thankz 4 sharing info!

N U R U L said...

waahhh!! besarnyee...!! teruja!! hopefully dpt sampai sane 1 day.. :)

faiz said...

ni sape translator nya? haha..info menarik!

kyo_9 said...

pakai google translator kot..
hmm.. Saudi pon dah mula nk bina benda2 x perlu.. petanda kiamat kecil nih~

nabil_potter said...

guna google je :)

ASaDa RyutaRo said...

eh, memang dah siap ke bangunan tu?

siyes sangat ingin nak pegi bila tengok gambar ni..

M a W a D D a H said...

hope dapat g sana suatu hari nanti..

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site nabil-potter.blogspot.com
Is this possible?

nabil_potter said...

yes..Y not.

misyamissyou said...

wah..sangat besar..menarik..

Anonymous said...

pengkritik bebas:

dah guna google tu translator tu, baca la balik pastu edit la ikut pemahaman.. takpon dia set translate bahasa indon ni?? haha

apa2 pn, fakta yg menarik. tak pernah tahu pn ada jam mcmni dan ada bangunan tertinggi sebelah masjidil haram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...