Kisah Seorang Model Memeluk Islam

Assalamualaikum wbt kepada semua sahabat pembaca, sahabat bloggers dan juga sahabat pengikut..Bagaimana puasa hari ni? Bagaimana iman hari ni? Hehehe..Soalan yang jrang ditanya oleh org biasa..Huhu..

Hari ni saya cuma nak kongsikan cerita bagaimana seorang model yang telah mendapat hidayah Allah..Sebelum tu, ape itu hidayah? yang pasti hidayah ni bukan nama kakak, atau kawan2 kamu la..hehe..hidayah kat sini bermaksud nikmat yang paling agung.Tidak semua orang akan dapat merasa nikmat hidayah yang mana dgambarkan siapa yang menerimanya pasti menitiskan air mata dan mersakan bahawa hidupnya kini telah lengkap.

Siapa model yang saya maksudkan? pernah dengar Sara Bokker? Sara Bokker merupakan seorang model, pelakon dan pelatih kesihatan. Hidup seorang artis ni, faham2 la..Dia dilimpahi dengan lemewahan dan populatiry..Semasa dia serang artis, hidupnya hanya menjaga penampilannya agar nampak menarik di khalayak ramai. Akibatnya, dia menjadi hamba kepada keinginan untuk sentiasa keslihatan menarik hingga meragut kebahagiaanya sendiri.

Akhirnya, Sara Bokker berasa putaran hidupnya adalah sesuatu yang bosan dan bodoh..Itu je hidup dia..Xde nak buat benda lain..Dunia glamournya tidak menjadikkan dia ketenangnan. Masih ade ruang2 di hatinya yang belum terisi.

Ekoran daripada itu, dia beralih daripada aktiviti minum arak,berpesta kepada aktiviti kemasyarakatan dan mempelajari pelbagai agama. Pengembaraanya dalam mempelajari pelbagai agama membuatkan dia semkain tenang.tapi, dia masih lagi mencari-cari agama yang konkrit dan tersusun.

Bagaimana Sara kenal islam? Ia bermula semasa ramai rakyat Amerika menganggap ahawa islam adalah agama pengganas terutamanya selepas peristiwa 9/11. Di sebalik tanggapan negatif yang bercambah tentang islam, Sara menemui hidayah daripada Allah swt.

Ini bermula apabila Sara mempunyai keinginan yang kuat untuk mengenali Islam yang membawanya menemui sebuah al-Quran.Sara kemudiannya berusaha membacakan terjemahannya. " isi kandungan al-quran sangat menyentuh hati dan jiwa saya yang paling dalam tanpa perlu saya mentafsirnya dan bertanya org yang mengetahui" Sara cakap.
Akhirnya,dengan lafaz shahadah, Sara Bokker kini merupakan seorang muslimah yang komited.Sebaik memeluk islam, Sara terus menukarkan penampilannya secara holistik. Semalam beliau melalui kawasan perumahannya dengan berpakaian menjolok mata dan elegan, hari ini Sara melalui jalan yang sama dengan berbusana Muslimah. Bukan itu sahaja, menurut Sara, dia benar-benar merasakan dirinya seorang wanita dengan berbusana Muslimah dan dia juga merasa bebas kerana tidak perlu berbelanja besar menghias diri.

Sebulan telah memeluk Islam, Sara mengahwini seorang lelaki yang soleh yang dapat membimbingnya kejalan lurus. sara bukan sahaja berbusana Muslimah, sebaliknya, sara juga memakai niqab walaupun tahu pemakaian niqab bukan wajib. Sara telah menemui tujuan hidupnya. Mahasuci Allah memberi hidayah kepada sesiapa jua yang dikehendakiNya.

p/s: diambil dan diubahsuai dari solusi

11 comments:

kata kila said...

thanks nabil kongsi cerita ni;) baru tau

Unknown said...

tahniah kepada Sara yg mendapat hidayahNya

Anonymous said...

pengkritik bebas:

semoga beliau tabah dengan ujian2 Allah kepada yg bergelar muslim dan terus mendapat rahmat Allah..

p/s: mungkin saudara nabil boleh menulis pasal Cat Steven @ Yusuf Islam plak pasni.. quite a nice story =)

Kujie said...

Alhamdulillah - moga kita yang sedia Islam ini boleh menjadikan kisah beliau sebagai cabaran untuk kita menjadi lebih baik.

Hamli Sanai said...

nice story~~

Hariz said...

subhanaAllah sangat hebat..

New Entry Prof-Hariz
Adab-adab berpuasa

aisHa 'S' said...

Salam ziarah..Bagus cerita ini..
Salam ramadhan...
:D

FCUTEAM said...

bagus tul sara dapat semua nih.. ^__^



Aiz latest entry
Tangkap basah di kem PLKN pada bulan puase

SweetyMui2 said...

she's so beautiful :) *lepas baca trus google

M a W a D D a H said...

baru tau cite sara bokker ni..

SUXX said...

keep on writing and sharing dude, bagus.